topkoffer vraag

guitarfreak

Die hard MF'er
30 nov 2013
296
0
leuth
Hey mensen,

ik heb van de week deze givi topkoffer kunnen kopen,Maar sinds ik deze heb gemonteerd moet ik zeggen dat ik het gevoel heb dat mijn stuur instabiel is geworden.
Vooral met lage snelheid (met 1 hand sturend door een flauw bochtje)valt me dit erg op.
heb de koffer incl.inhoud gewogen en is ongeveer 10 kilo,Is dit normaal ??Bedoel als er iemand achterop zou zitten heb je gem.70 tot 80 kilo achter op

Kan iemand hier iets meer over zeggen????
full

Bedankt
Robert
full
 
Een passagier zit niet zo ver achterop de motor als die koffer. Ik herken het probleem deels, maar dan met handen los en het hebben van een topkoffer (inhoud niet eens belangrijk). Zonder koffer (wel met kofferplaat) komt dit niet voor, met topkoffer als ik het stuur *loslaat*, schud deze heen en weer zo tussen 50-80km/u. Met één hand vast geen problemen.

Er kunnen overigens meerdere oorzaken zijn, zoals bijv. je voorband.
 
Hangt ook af van je motor. Op mijn motor (Moto Guzzi Norge) heb ik er geen last van. De motor weegt leeg al meer dan 250kg en is ontworpen om koffers mee te nemen. Als je achterzijde minder stijf is, zal je eerder last hebben van zwalken door een topkoffer. Zit die overigens goed vast en kan de inhoud niet te veel bewegen?
 
Hangt ook af van je motor. Op mijn motor (Moto Guzzi Norge) heb ik er geen last van. De motor weegt leeg al meer dan 250kg en is ontworpen om koffers mee te nemen. Als je achterzijde minder stijf is, zal je eerder last hebben van zwalken door een topkoffer. Zit die overigens goed vast en kan de inhoud niet te veel bewegen?
:^
Ik had dit op mijn XJ900 ook.
Zie hieronder voor wat uitleg over het fenomeen:
Yamaha XJ900Club Nederland - Techniek Shimmy
 
Meerdere oorzaken, zoals koffer breder dan je scherm, koffer breder dan jouw lichaam waardoor je turbulentie krijgt tussen jou en je koffer. Slap of te licht frame. Banden, (balhoofd)lagers, enz. Zit de koffer onbeweeglijk op de grondplaat? Dit zorgt er nl. voor dat alles gaat schudden. Normaal hoort de koffer heen en weer te kunnen schuiven.

Er zijn zoveel oorzaken mogelijk. Beste is om stapsgewijs een aantal zaken uit te sluiten.
 
1:
10kg op je zadel heeft een andere werking dan 10kg "achter de motor". Vergelijk dat maar eens met een ratel. Draai een bout vast of los met een kleine rateltje, of een met een arm van 50cm.

2:
Door het extra gewicht zal de motor achter wat verder inveren. Daardoor veranderd de balhoofdhoek en dus ook het stuurgedrag wat ook kan verklaren dat de motor bij bepaalde (lage) snelheden minder stabiel voelt. Draai dan de veer voorspanning van de achterveer verder op zodat de motor weer terug op de juiste hoogte komt.
 
Gewicht kan een issue zijn, maar dat is op te lossen met afstelling vering.
Ik had hetzelfde probleem toen ik een SV met Topkoffer had. Dit was veel meer gevolg van de eerder genoemde turbulentie / drag. Als ik reed met nog een roltas tussen mij en de koffer was het probleem weg
 
Mijn koffer mag maximaal 5 kilo wegen. Ik heb er geen problemen mee maar ik let er wel op dat ik niet teveel daaroverheen ga. Zowel, gaat er nog een rugtas mee. Vorige keer had ik kleding/schoenen/plus een berg boeken mee en dan gaan de boeken in een rugtas en rest in de koffer. Beetje verdelen dus. Qua veervoorspanning heb ik de achterkant een stuk omhoog gedaan maar dat was zonder koffer ook al nodig.
 
Als de constructie ook maar iets minder dan compleet stijf is, krijg je ook hele irritante shimmy's..

Dus, even aan het rek trekken/duwen en kijken of er "flex" in zit.
 
Meerdere oorzaken, zoals koffer breder dan je scherm, koffer breder dan jouw lichaam waardoor je turbulentie krijgt tussen jou en je koffer. Slap of te licht frame. Banden, (balhoofd)lagers, enz. Zit de koffer onbeweeglijk op de grondplaat? Dit zorgt er nl. voor dat alles gaat schudden. Normaal hoort de koffer heen en weer te kunnen schuiven.

Er zijn zoveel oorzaken mogelijk. Beste is om stapsgewijs een aantal zaken uit te sluiten.

?? moet een koffer kunnen schuiven?? Typo ?

de mijne zit goed vast, wel relatief ver naar achteren.
lading erin soms ruim >10kg. geen probleem.
motor rijklaar 200kg, niet heel zwaar.
ventje erop:75kg (+kleding+jas+helm)

ik zit trouwens ook te ooglen naar een grotere topkoffer: graag twee helmen groot.
Is dat handig op een relatief klein fietsje ??
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor gaat met topkoffer "pendelen" boven de 180km/u.
Met duo geen probleem, gewichtsverdeling is daarmee veel beter.
 
Motor is ook al weer een jaar of 25, als de schokbreker minder wordt heb je ook eerder last van instabiliteit.
 
Ja schuiven. Van links naar rechts. Het is niet veel ongeveer 1 a 2 cm. Maar star vast zal ie niet zitten.
 
Dat bepaalde motoren bij hogere snelheden instabiel kunnen worden door een topkoffer, is een gegeven.
Maar als je al bij lage snelheden instabiliteit voelt, zou ik naar andere oorzaken zoeken. Achtervering, achterbruglagering, balhoofd zijn zo een paar zaken waar ik naar zou kijken.
 
De laatste dagen was er ook redelijk wat wind; dat voel je ook wel met zo'n grote bak, zeker bij lage snelheden in een stedelijk gebied.
 
Een passagier zit niet zo ver achterop de motor als die koffer. Ik herken het probleem deels, maar dan met handen los en het hebben van een topkoffer (inhoud niet eens belangrijk). Zonder koffer (wel met kofferplaat) komt dit niet voor, met topkoffer als ik het stuur *loslaat*, schud deze heen en weer zo tussen 50-80km/u. Met één hand vast geen problemen.

Er kunnen overigens meerdere oorzaken zijn, zoals bijv. je voorband.

Ja dit is wel wat ik ook heb eigenljjk, heb er in december nieuwe banden op laten leggen,(dus hopelijk ligt het daar niet aan)
Ook staat de gpx bekend als een zwak frame,met name in de bochten.(als ik de verhalen op het forum goed begrijpend gelezen heb tenminste)

Hangt ook af van je motor. Op mijn motor (Moto Guzzi Norge) heb ik er geen last van. De motor weegt leeg al meer dan 250kg en is ontworpen om koffers mee te nemen. Als je achterzijde minder stijf is, zal je eerder last hebben van zwalken door een topkoffer. Zit die overigens goed vast en kan de inhoud niet te veel bewegen?

Heb hem zeker wel goed vastgezet, als ik er iets in vervoer zet ik dat ook nog extra vast in de koffer(tegen het heen en weer schudden van de spullen)
En inderdaad gpx schijnd een ''zwak frame te hebben''

:^
Ik had dit op mijn XJ900 ook.
Zie hieronder voor wat uitleg over het fenomeen:
Yamaha XJ900Club Nederland - Techniek Shimmy

erg herkenbaar verhaal......

Meerdere oorzaken, zoals koffer breder dan je scherm, koffer breder dan jouw lichaam waardoor je turbulentie krijgt tussen jou en je koffer. Slap of te licht frame. Banden, (balhoofd)lagers, enz. Zit de koffer onbeweeglijk op de grondplaat? Dit zorgt er nl. voor dat alles gaat schudden. Normaal hoort de koffer heen en weer te kunnen schuiven.

Er zijn zoveel oorzaken mogelijk. Beste is om stapsgewijs een aantal zaken uit te sluiten.

ik heb hem inderdaad vast zitten de koffer kan NIETschuiven.......

1:
10kg op je zadel heeft een andere werking dan 10kg "achter de motor". Vergelijk dat maar eens met een ratel. Draai een bout vast of los met een kleine rateltje, of een met een arm van 50cm.

klopt, maar daarom dacht ik 10kg (de koffer)en gem.80kg (de pasagier) leek mij ongeveer hetzelfde.....

2:
Door het extra gewicht zal de motor achter wat verder inveren. Daardoor veranderd de balhoofdhoek en dus ook het stuurgedrag wat ook kan verklaren dat de motor bij bepaalde (lage) snelheden minder stabiel voelt. Draai dan de veer voorspanning van de achterveer verder op zodat de motor weer terug op de juiste hoogte komt.

ja dit klinkt zeker aannemelijk

Gewicht kan een issue zijn, maar dat is op te lossen met afstelling vering.
Ik had hetzelfde probleem toen ik een SV met Topkoffer had. Dit was veel meer gevolg van de eerder genoemde turbulentie / drag. Als ik reed met nog een roltas tussen mij en de koffer was het probleem weg

er komt zeker nog en roltas bij (tent enzo) als het dan minder word zou ik al heel blij zijn
Maar het hebben van alleen de koffer leek mij super handig(boodschappen en andere zaken die ik evt wil meenemen.
Veren strakker zetten goeie tip.

Mijn koffer mag maximaal 5 kilo wegen. Ik heb er geen problemen mee maar ik let er wel op dat ik niet teveel daaroverheen ga. Zowel, gaat er nog een rugtas mee. Vorige keer had ik kleding/schoenen/plus een berg boeken mee en dan gaan de boeken in een rugtas en rest in de koffer. Beetje verdelen dus. Qua veervoorspanning heb ik de achterkant een stuk omhoog gedaan maar dat was zonder koffer ook al nodig.

In de gebruiksaanwijzing staat 10kg dus daar ga ik ook niet overheen (maar heb hier op het forum toch al gelezen over veel zwaardere koffers)

De vering komt vaak terug goeie tip......

Als de constructie ook maar iets minder dan compleet stijf is, krijg je ook hele irritante shimmy's..

Dus, even aan het rek trekken/duwen en kijken of er "flex" in zit.

frame van de motor?ik heb begrepen dat die niet zo stug/stijf is
Koffer met beugel? het is geen supersterke constructie maar het is een orginele van givi dus ik denk dat ze allemaal een beetje dezelde stijfheid hebben, of niet?

?? moet een koffer kunnen schuiven?? Typo ?

de mijne zit goed vast, wel relatief ver naar achteren.
lading erin soms ruim >10kg. geen probleem.
motor rijklaar 200kg, niet heel zwaar.
ventje erop:75kg (+kleding+jas+helm)

ik zit trouwens ook te ooglen naar een grotere topkoffer: graag twee helmen groot.
Is dat handig op een relatief klein fietsje ??

het lijkt mij ook dat ie ''muurvast moet zitten" maar ik weet het niet zeker hoor,maar klinkt erg aannemelijk.
sucses met je zoektocht naar een grotere koffer

Mijn motor gaat met topkoffer "pendelen" boven de 180km/u.
Met duo geen probleem, gewichtsverdeling is daarmee veel beter.

Dit zal ik wel nooit ervaren(hou niet zo veel van super hard rijden) vind 130 eigenlijk al nix hahahaha

Motor is ook al weer een jaar of 25, als de schokbreker minder wordt heb je ook eerder last van instabiliteit.

klopt 1988 is ie.

Dat bepaalde motoren bij hogere snelheden instabiel kunnen worden door een topkoffer, is een gegeven.
Maar als je al bij lage snelheden instabiliteit voelt, zou ik naar andere oorzaken zoeken. Achtervering, achterbruglagering, balhoofd zijn zo een paar zaken waar ik naar zou kijken.

ok zal k ook naar kijken (voordat ik de koffer erop zette was er nix aan de hand zou het dan ook al niet geweest moeten zijn trouwens?)

De laatste dagen was er ook redelijk wat wind; dat voel je ook wel met zo'n grote bak, zeker bij lage snelheden in een stedelijk gebied.

nou zeg dat wel wat een weertje, Maar ik had niet het idee dat het met de zware windstoten te maken had


Wauw mensen wat veel hulp,jullie zijn te gek hoor.
Zoveel tips en reacties gewoonweg super!!!!!!!
Ik kan weer vooruit met deze info.
Bedankt allemaal
Groet
Robert
 
ok zal k ook naar kijken (voordat ik de koffer erop zette was er nix aan de hand zou het dan ook al niet geweest moeten zijn trouwens?)
Voor je de koffer erop zette was ie waarschijnlijk ook al niet optimaal, maar nog net goed genoeg om het niet heel erg te merken. Met topkoffer tilt 'm over die drempel en is ie wel merkbaar minder stabiel. Als je er dan ook nog de wind van de afgelopen week overheen krijgt...
 
Mijn koffer zit ook stijf aan de motor vast. Daar schuift echt helemaal niets aan.

Ik zou eens kijken of er wat te stellen is aan je vering. Zowel voor als achter.
 
Een topkoffer hoort niet vast te zitten op de grondplaat.
Hij moet enigzins kunnen schuiven, juist om het zwabberen van je achterkant op te heffen.
Hoe vaster je topkoffer, hoe meer hij gaat schudden.

Als het goed is bestaat je onderplaat eigenlijk uit 2 delen, deze zorgen ervoor dat je koffer beweging heeft naar links en rechts.

Als je topkoffer dus helemaal vast zit zou ik daar eerst naar kijken.
 
Mijn bmw adventure koffer zit anders ook muurvast op grondplaat en die op zijn beurt muurvast op het bagage rek. Ik zou het doodeng vinden als dat ding 2cm naar links en rechts schuift!
De BMW vario koffers haak je zelfs op een vaste plek vast. Kan ook echt niet zijwaarts schuiven.
 
Laatst bewerkt:
Je brengt het stellig, maar ik ken ook geen topkoffer die speling heeft. Alleen de zijkoffers van de Pan European en een paar andere motoren hebben een fractie speling. Al het andere is muur en muurvast.
 
Je brengt het stellig, maar ik ken ook geen topkoffer die speling heeft. Alleen de zijkoffers van de Pan European en een paar andere motoren hebben een fractie speling. Al het andere is muur en muurvast.
Volgens mij heeft de Tiger 800 'n topkoffer met een schuifmechanisme. Verder ook nog nooit gehoord of gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan