Topkoffer wheelies!

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
De titel lijkt stoerder als het is, ik heb op mijn blackbird een topkoffert gemonteerd en qua bagage is dat echt top. (See what I did there?)
Probleem, boven de 150km/u begint mijn voorbandje te stuiteren, wheelies van 3 millimeter te doen. Is daar wat aan te doen? Oh en, langzamer rijden is no option. Ik moet 350KM per dag en het is allemaal semi-legaal (immers, als er niet geflitst wordt mag je doorjagen.)
 
Hoe staat je voorvork erbij? balhoofdlager?
Voor zover ik weet prima. Olie kortgeleden nog laten vervangen, dealer (Ten Kate Nieuwleusen) is daar normaal gezien vrij secuur in. Overigens gebeurt het dus alleen als de koffer er op zit.

Ok zou een voorwiel koffer monteren.
ja, of een tegel achter de kuipruit
Het is nog geen vrijdag mannen hahah -O-_O-_O-

Hoe doe je dat met een duo dan?
Ik weiger duo's. Mijn lieftallig echtgenote rijdt zelf en de rest komt er niet op. Spijkerbed op gemonteerd.
Wel een goed punt snij je aan, maar is dat niet anders aangezien de topkoffer eigenlijk nog achter de motor hangt en de duo toch wel dichterbij zit?
 
Voor zover ik weet prima. Olie kortgeleden nog laten vervangen, dealer (Ten Kate Nieuwleusen) is daar normaal gezien vrij secuur in. Overigens gebeurt het dus alleen als de koffer er op zit.



Het is nog geen vrijdag mannen hahah -O-_O-_O-


Ik weiger duo's. Mijn lieftallig echtgenote rijdt zelf en de rest komt er niet op. Spijkerbed op gemonteerd.
Wel een goed punt snij je aan, maar is dat niet anders aangezien de topkoffer eigenlijk nog achter de motor hangt en de duo toch wel dichterbij zit?
Een duo weegt 60-80 kg en zit op 10cm van he achteras (als voorbeeld) en je koffer zit met zn 5kg op 30 cm achter de as. Je duo oefent een grotere kracht uit. Je doet dus iets anders fout.
 
Duo zit redelijk strak achter rijder. Met een stukje leeg tussen rijder en topkoffer krijg je ook hele andere aerodynamische effecten. Gezien de snelheid waarbij TS zijn ongemak ervaart zal dit met zekerheid een flinke rol spelen.
 
39F7ADC2-9AF8-4BE0-803B-157A06413E5D.jpeg


Hier 170/180 mee gereden, geen last van gehad. Was met 10Kg belast.
 
Voor zover ik weet prima. Olie kortgeleden nog laten vervangen, dealer (Ten Kate Nieuwleusen) is daar normaal gezien vrij secuur in. Overigens gebeurt het dus alleen als de koffer er op zit.
Bij tenkate ook dit specifiek euvel aangekaart? Kan zijn dat ze een en ander dan net even wat secuurder checken.

Oja: hoeveel gewicht zit er in dit topkoffer?
 
jfgksy.jpg

Net als Willem hierboven, geen enkel probleem. Ja, ik reed geen 170-180, maar wel 150-160 "auf der Autobahn" (niks semi legaal).
Ik reed met een kennis, die heeft een Blackbird en reed met zij- en topkoffer. Op mijn verzoek reed hij niet harder. _O-
Weet je zeker dat de vering en demping nog wel goed zijn? Ook qua instelling?
 
Banden spanning checken. Zorg dat je aan de bovenkant van de waarden zit. Daarnaast veervoorspanning achter verhogen zoals gezegd.
Ik had een vergelijkbaar verschijnsel en bij mij is het totaal weg.
 
De neus van de motor iets verder over de poten heen laten zakken? En de veer voorspanning achter verhogen.

Voor de mannen met zijkoffers: deze geven ook alweer een heel andere aerodynamica dan alleen een topkoffer. Zo wordt het totale frontale oppervlak vergroot en is de stroming van de lucht naar de achterkant heel anders. Door het gat tussen de rijder en de koffer, gaat deze in dit geval blijkbaar als een spoiler werken. Misschien wordt het dan toch tijd om ook maar zijkoffers te nemen? Of de topkoffer inruilen voor alleen zijkoffers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan