topkoffer yamaha xj 600

22 apr 2007
23
0
zoetermeer
Goedenavond allemaal
Wie weet tot hoeveel liter topkoffer er op een yamaha xj 600 uit 1991 kan.
Heb er nu 1 van 25 liter opzitten maar wil een grotere,voor meerdaagse toerritten.

Alvast bedankt voor de reacties
 
Wie weet tot hoeveel liter topkoffer er op een yamaha xj 600 uit 1991 kan. Heb er nu 1 van 25 liter opzitten maar wil een grotere,voor meerdaagse toerritten.

Je kunt zo groot gaan als je wilt, maar hou er wel rekening mee dat een topkoffer het rijgedrag nadelig beïnvloed. Dat komt door het naar achter en omhoog verplaatsen van het zwaartepunt. Ook speelt de windgevoeligheid een rol.

Zelf ga ik voor zijkoffers (lager en meer naar voren geplaatst) in combinatie met een tanktas. Eventueel kun je dan nog een bagagerol achterop binden. Zo heb ik op mijn ex-XJ600 (uit '90) met twee personen en bagage half Frankrijk doorkruist (incl. de hoogste Alpenpassen)

full

Op mijn huidige motor (CBR1000F) heb ik een vergelijkbare configuratie: 2x36liter zijkoffers (Givi), Tanktas (Oxford) en waterdichte roltas (Ortlieb). Het voordeel van Givi is, dat je de zijkoffers ook als topkoffer kunt gebruiken voor een keer boodschapen doen oid. Of om je helm(en) in te doen.

Het aantal liters vind ik niet zo boeiend, het aantal kilo's laadgewicht wel. In de meeste koffers zit wel een sticker met het maximale laadgewicht (en de maximale adviessnelheid). Ik probeer het gewicht van mijn koffers incl. inhoud nooit meer dan 8 á 9 kilo te laten zijn (per stuk, gelijkmatig verdeeld li-re). Liefst aanzienlijk minder. Voor een topkoffer zou ik dat gewicht maximaal op 5 á 6 kilo houden.

kijk hier voor de beste gewichtsverdeling voor je bagage:​
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan