Topkuip of naked?

__MeNTaL__

MF veteraan
9 jul 2006
4.447
3
Rotterdam
'lo allemaal,

Daar ik verwacht over ongeveer een maandje het A- stempel er bij te hebben en ik er nog steeds niet uit ben naar wat voor motor ik op zoek moet gaan wil ik even wat info over topkuipjes.

Als ik eerlijk ben vind ik een naked veel mooier, maar met het oog op ook mijn woon-werk verkeer straks (25km stad/snelweg) en het rijden in de regen is een topkuip misschien wel handig. Maar heeft zo'n ding nou ook echt nut als het regent, en met verschillende snelheden, vraag ik me af. En dan zit ik dus te denken aan een fiets als een Bandit 600 of iets wat er op lijkt.

Momenteel les ik soms op een CB500S dus ook met topkuipje, maar waar dit ding er voor op zit; ik heb geen idee.

Bedankt voor de reakties.
 
Laatst bewerkt:
'lo allemaal,

Daar ik verwacht over ongeveer een maandje het A- stempel er bij te hebben en ik er nog steeds niet uit ben naar wat voor motor ik op zoek moet gaan wil ik even wat info over topkuipjes.

Naked.... en overigens TE KOOP. :X

full


:W

succes met afrijden....
 
NAKED!! ik kan niet anders zeggen.

in de regen wordt je toch wel nat, kuip of niet, maakt geen drol uit.
koud is t toch wel in de winter

met lekker het GEVOEL dat je teminste nog hard gaat, is t rijden leuker

je eerste motor leg je waarschijnlijk toch wel neer.... ;( (me too ;) |( '( )

een beetje vechten tegen de rijwind is heerlijk als je lekker hard gaat op een dijkie

en echt t heerlijkste van nakeds, NIEMAND verwacht van die dingen dat ze nog hard lopen als dat ze doen, maar juist bij het stoplicht is dat het mooiste met de johnny GTI's e.d. }) }) }) }) :Y ;)
 
t Gaat mij dus vnl. om of je met n topkuip minder last heb van n verregend vizier. Ik moet nl. zeggen dat ik het rijden op zich in de regen niet erg vind, maar je ziet geen fuk met n zijknat vizier.
 
tenzij je er een 120 bij 80cm plaat voor hangt krijg je die regen toch wel op je vizier
gewoon 140 gaan rijden en het word er vanzelf afgeblazen (of even links/rechts kijken)
 
naked natuurlijk!
NAKED!! ik kan niet anders zeggen.

in de regen wordt je toch wel nat, kuip of niet, maakt geen drol uit.
koud is t toch wel in de winter

met lekker het GEVOEL dat je teminste nog hard gaat, is t rijden leuker

je eerste motor leg je waarschijnlijk toch wel neer.... ;( (me too ;) |( '( )

een beetje vechten tegen de rijwind is heerlijk als je lekker hard gaat op een dijkie

en echt t heerlijkste van nakeds, NIEMAND verwacht van die dingen dat ze nog hard lopen als dat ze doen, maar juist bij het stoplicht is dat het mooiste met de johnny GTI's e.d. }) }) }) }) :Y ;)
:Y
Ik heb inmiddels met verschillende volle en halve kuipjes gereden :] ,maar lekker 1 zijn met de weerselementen is toch wel het ware :Y
Vooral mijn Thundercat met z'n aerodynamische ruitje, daar kon je het lang op volhouden en nog hard gaan ook!
Tegenwoordig kan je toch nergens meer ongestraft hard en met een naakte fiets
heb je het toch wel sneller door hoe hard je gaat.
Nu rij ik dan naakt door regen en wind en ik heb nergens last van! :Y
Heerlijk juist!( Thunderkid rijd ook HAWK !!!) :}
 
t Gaat mij dus vnl. om of je met n topkuip minder last heb van n verregend vizier. Ik moet nl. zeggen dat ik het rijden op zich in de regen niet erg vind, maar je ziet geen fuk met n zijknat vizier.
Dan moet ik je teleurstellen :P , ook met kuip wordt je helm nat in de regen.
Tenzij je een windscherm van 1,5 vierkante meter hebt :+
 
Goed topic dit, :Y
Ik ben ook druk bezig met mijn a-tje en zit ook in dubio wat te doen. Naked of Kuip :?
Mijn oog was gevallen op een Kawa ZR-7 of een Thundercat.
Als ik zo de reacties lees dan begint de Kawa ZR-7 steeds meer de voorkeur te krijgen. Ik heb nog nooit op een ZR-7 (Ik les op een Kawa ER-5) gereden maar als ik zo naar de fiets kijk moet dat goed gaan lukken gezien mijn lengte (Bijna 2mtr) :X
 
t Gaat mij dus vnl. om of je met n topkuip minder last heb van n verregend vizier. Ik moet nl. zeggen dat ik het rijden op zich in de regen niet erg vind, maar je ziet geen fuk met n zijknat vizier.
Gewoon af en toe je hoofd naar links en rechts draaien, dan waait je vizier weer schoon. Koop gewoon iets wat je mooi vindt, dat advies heb ik ook gehad en ter harte genomen.

Verder: probeer een proef te rijden in de regen en je weet het verschil

groet

De zwarte ranger!
 
Ben altijd voor naked geweest, nu heb ik een topkuipje en moet zeggen dat ondanks
het feit dat het niet tegen regen helpt (neem een koekblik als je daar niet tegen kunt)het wel rielekster rijdt en minder benzine gebruikt.
 
'lo allemaal,

Daar ik verwacht over ongeveer een maandje het A- stempel er bij te hebben en ik er nog steeds niet uit ben naar wat voor motor ik op zoek moet gaan wil ik even wat info over topkuipjes.

Als ik eerlijk ben vind ik een naked veel mooier, maar met het oog op ook mijn woon-werk verkeer straks (25km stad/snelweg) en het rijden in de regen is een topkuip misschien wel handig. Maar heeft zo'n ding nou ook echt nut als het regent, en met verschillende snelheden, vraag ik me af. En dan zit ik dus te denken aan een fiets als een Bandit 600 of iets wat er op lijkt.

Momenteel les ik soms op een CB500S dus ook met topkuipje, maar waar dit ding er voor op zit; ik heb geen idee.

Bedankt voor de reakties.

Topkuip, topkuip, topkuip ;)

Het voordeel van naked is natuurlijk wel dat je nooit meer naar de sportschool hoeft voor supergespierde bovenarmen *D

Nee, serieus. Ik heb een tijdje terug weer eens op een naked gereden (XJR1300) en heel soms rij ik op de V-Max van mijn man, maar bij zo'n naked worden mijn armen wel heel erg moe na een half uurtje boven de 100 km/u.

Ik denk dat je het verschil daarom bij het lessen niet echt merkt, omdat je dan natuurlijk heel afwisselend in snelheid rijdt.

Ik zou het gewoon eens uitproberen. Desnoods huur je eerst eens een naked. Dan merk je het ook wel. Maar goed: ik streef dan ook niet naar maximale biceps O-)

Mijn man vindt het trouwens prima rijden. Hij vindt al het plastic aan mijn motor ook nix.
 
Maar heeft zo'n ding nou ook echt nut als het regent, en met verschillende snelheden, vraag ik me af.

Oja, voor regen maakt het natuurlijk niks uit. Ik vergat net nog iets anders wat wel belangrijk is: mijn man is vrij lang en hij beweert dat hij toch niets aan een topkuip heeft omdat door de luchtstroming langs de kuip hij toch precies met zijn hoofd in de rijwind zit. Ik merk wel duidelijk verschil. Dus, nogmaals: uitproberen is het handigste.
 
NAKED!! ik kan niet anders zeggen.

in de regen wordt je toch wel nat, kuip of niet, maakt geen drol uit.
koud is t toch wel in de winter

Mwoah, op mijn Pan word ik zolang ik kan blijven rijden zo goed als niet nat en het verschil in temperatuur is in de winter toch ook erg goed te merken.

Maar goed, dat is meer dan een topkuip.

Mijn ervaring is dat een topkuipje, mits de goed maat, de winddruk net onder je nek legt. Dat maakt dat het voor het nat worden en de temperatuurbescherming inderdaad niet heel veel uitmaakt. Maar op een lange snelweg rijdt wordt je er toch aanmerkelijk minder moe van.
 
Mijn ervaring is dat een topkuipje, mits de goed maat, de winddruk net onder je nek legt. Dat maakt dat het voor het nat worden en de temperatuurbescherming inderdaad niet heel veel uitmaakt. Maar op een lange snelweg rijdt wordt je er toch aanmerkelijk minder moe van.
:^

De enige echte funtie van een topkuipje is het weghalen van een deel van de winddruk van je bovenlichaam om ja armen te ontlasten bij langere ritten op snelheid. In de stad heb je er niets aan.
Omdat normaliter je helm nog gewoon in de rijwind zit krijgt die nog steeds de volle mep aan regendruppels te verwerken, bij iedere snelheid.
Wel in de gaten te houden bij zo'n kuipje: Als de bovenrand ongeveer op halshoogte zit krijg je een hele hoop extra water rond je keel/onder je helm.... en da's nu net dé plek waar motorkleding nooit waterdicht is....
Verder maken sommige topkuipjes naar verluid de motor wat onrustig in vlagerige wind in combinatie met snelweg-snelheden (oorzaak: turbulentie), maar veel hangt hier uiteraard van de vormgeving af.

Succes met je keuze!
 
Kies maar :P :

1.jpg


of

2.jpg


Ik weet wat mooier is 8-)

Verder had ik op hoge snelheiden last van een turbulentie met het topkuipje terwijl bij de naked gewoon constante druk op je helm hebt wat veel prettiger is. Maar dit is voor iedereen verschillend en er kunnen verschillende ruitjes opgezet worden zodat dit minder wordt.


edit: op de naked is anderhalf uur a 160 km/u (met stukken over de 200) ook geen probleem.
 
Dat belasten van je armen vind ik (persoonlijk) een beetje onzin. Natuurlijk wanneer je kaarsrecht op je fiets gaat zitten dan gebruik je je armen. Zelf hang ik bij hogere snelheid gewoon wat meer tegen de wind in, daarbij span je weliswaar je buikspieren aan maar gebruik mijn armen nauwelijks.

Vind naked ook een stukje zelfbescherming tegen het rijden op hoge snelheid. Tot 160 is goed te doen maar daarboven is gewoon minder relaxed om langere tijd vol te houden. Wanneer ik boven de 180 rij dan is het alleen dooracceleren om daarna weer terug te zakken naar relaxtere snelheden. Verkleint de kans dat je de hoofdprijs pakt met verkeersboetes.

Topkuipjes vind ik gewoon niet mooi. Volle kuip is meestal wel mooi. Maar smaken verschillen en dat is maar goed ook anders zou het heel saai zijn op straat.
 
Als ik hierboven mag kiezen weet ik het ook wel. Naakt is naakt.
Al heb ik nu een iniminikuipje, een beetje voor de wind (veel zal het niet helpen) en ook omdat ik het wel geinig vind staan.

Maar een paar weken geleden zijn we van de andere kant van het land vandaan gekomen. Ik met dat naakte ding, en de andere 2 met een tupperware fiets.
Het was bar slecht weer, regen en wind.
Mijn armen waren redelijk wat langer. Maar hun hadden weer veel meer last van de wind die op hun kuip etc inwerkte. Daar had ik totaal weer geen last van. De meeste tijd 140 gereden. Ik had veel last van m'n nek, om m'n hoofd normaal te moeten houden. Maar ik denk dat je wel zo'n giga goed berekend ruitje moet hebben wil je écht héél goed beschermd zitten.

Er is overal wat voor te zeggen denk ik. Nat wordt je toch en wind voel je ook écht wel.
 
ik heb zelf n naked en ik heb helemaal geen problemen met de wind tot ongeveer 150km/u, en het verhaaltje van de sjonnies bij t stoplicht is echt waar mensen staan er altijd versteld van dat een naked zo hard kan. als je van plan bent vaak met hoge snelheden te rijden zou ik een topkuip nemen, ikzelf kom niet zo vaak boven de 150 al moet ik zeggen dat het wel lekker is om hem af en toe ff open te trekken en die druk van de wind op je bovenlijf en helm te voelen
 
Al sje naked rijdt (op een naked bike hé... tssss) haalt zo'n mini schermpje boven je koplamp eigenlijk iet suit? Ik vin dhet wel knap staan. Ik neem binnenkort een Yamaha XJ600N over en vind zo'n schermpje wel leuk staan.

edit: zoiets dus (is een fiets van iemand op het forum maar weet nu niet meer wie...)

xjmetkuipje.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan