Topsnelheid met topkoffer

Zoals boven gemeld max 10 kg belading en max 120km/h.
Onlangs beide maxima meer dan dubbel overschreden van wat is toegestaan. Nergens last mee!

Eigenlijk zie ik de discussie helemaal niet.
De top-koffer zet ik erop en eraf net hoe het me uitkomt. Belading van vrijwel 'nul' tot zo zwaar dat ik 'm bijna met moeite op het rek krijg. Met koffer tot aan de verste grenzen in Europa gereden en me nog nooit iets aangetrokken van gewicht en/of snelheid. Soms rijd ik alleen met een 'kale' koffer en andere keer met bagage-rollen ervoor. Eerlijk gezegd merk ik vrijwel niets van de koffer. Tijdens vakantiereizen is de koffer altijd een beetje 'mijn kluis' en verder de zeker-weten waterdichte opslag voor electronica/ telefoon ect. bij heel slecht weer.

Ik heb maar 1 echt min-punt van de koffer achterop de motor en dat is dat het er absoluut niet uitziet.
 
Laatst bewerkt:
Givi topkoffer op een bmw 1200st. 220km/u geen enkel probleem, weggedrag is precies hetzelfde als zonder.
 
ik dacht je mocht 6 weken niet neuken rijden :+

Klopt idd! Dat was mijn laatste terugreis................
Nu na 1.5 week geen pijn meer. Toch maar effe proberen? Gister 20km gereden..........
Na zo'n kort stukkie direct al weer pijn. Dus plannen voor met motor naar F in de prullenbak.
Mss dan maar met de auto op reis.......... ('t is niet anders)
 
Laatst bewerkt:
Indertijd is de adviessnelheid ingevoerd nadat er ongelukken waren gebeurd met motoren met een topkoffer. In de zeventiger jaren waren de banden, vering en frame nog niet zo goed als nu. Om evt aansprakelijkheid na een ongeluk te voorkomen kwamen de fabrikanten met die adviessnelheden, wetende dat men er toch niet aan zou houden, maar dat zij daarop niet konden worden aangesproken.
 
Laatst bewerkt:
BMW adviseert bij de alu topkoffers op een F800GS een maximumsnelheid van 160, en bij een 1200GS een maximumsnelheid van 180. Mijn ervaring is dat een F800GS met zo'n topkoffert inderdaad begint te slingeren vanaf 180.

Ik denk dat het vooral ligt aan de grootte van de topkoffer, de stroomlijn en het gewicht van de motorfiets. Maar je kan het ook zelf even testen wanneer het wat minder leuk wordt.
 
Zoals boven gemeld max 10 kg belading en max 120km/h.
Onlangs beide maxima meer dan dubbel overschreden van wat is toegestaan. Nergens last mee!

Eigenlijk zie ik de discussie helemaal niet.
De top-koffer zet ik erop en eraf net hoe het me uitkomt. Belading van vrijwel 'nul' tot zo zwaar dat ik 'm bijna met moeite op het rek krijg. Met koffer tot aan de verste grenzen in Europa gereden en me nog nooit iets aangetrokken van gewicht en/of snelheid. Soms rijd ik alleen met een 'kale' koffer en andere keer met bagage-rollen ervoor. Eerlijk gezegd merk ik vrijwel niets van de koffer. Tijdens vakantiereizen is de koffer altijd een beetje 'mijn kluis' en verder de zeker-weten waterdichte opslag voor electronica/ telefoon ect. bij heel slecht weer.

Ik heb maar 1 echt min-punt van de koffer achterop de motor en dat is dat het er absoluut niet uitziet.

:^

Enige verschil ik haal hem er nooit af ;)

Soms bij zware belading geef ik de veervoorspanning achter wel een aantal slagen.

Heb je met die snelheid ook bochten genomen? Een slalom?

:Z :Z oh en je bent de u-turn en wheelie vergeten.
 
Laatst bewerkt:
je mag van mij volgas hoor, als ik dan maar niet achter jou rij , alles boven de 120 is eigen risico maar je kan het altijd eens uitproberen in de file lekker spannend !!!!!!!!!!!!!
 
:} :}

In het 2e filmpje gaat ie gewoon off-road met die constructie :t

edit: na het 2e filmpje afgekeken te hebben; het zit hem niet echt mee zeg :')

Het zit 'm niet mee inderdaad.
Ik hoop zo dat ie het volhoudt en z'n reis verder goed verloopt, verdient ie wel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik maak me geen zorgen over topsnelheid met koffertjes. M'n zijkoffers hadden een maximum van 90km/h, kon er toch wel 140 mee rijden. Ze vingen wel veel wind :')
 
je mag van mij volgas hoor, als ik dan maar niet achter jou rij , alles boven de 120 is eigen risico maar je kan het altijd eens uitproberen in de file lekker spannend !!!!!!!!!!!!!

Misschien is de gevaarzetting wel een beetje anders.

Op een Duitse autobahn met 180 en topkoffer of met 180 door een file.

Je overdrijving schiet zijn doel ver voorbij en je ! blijft hangen.

Praktijk ervaring, mijn topkoffer zit nu 73000 km op mijn VFR, dagelijks woonwerk verkeer.
Belading meestal 5-7 kg.
Controleer de boel regelmatig, nog goed vast en niets te merken van slijtage/loszitten enz.

En ja heel af en toe is het wel eens veel te hard gegaan en ook dat was nooit een probleem.
En een H&B koffer is niet aerodynamisch :') volgens mij heb je bij een Givi nog minder last, veel ronder op de hoeken.
 
BMW adviseert bij de alu topkoffers op een F800GS een maximumsnelheid van 160, en bij een 1200GS een maximumsnelheid van 180. Mijn ervaring is dat een F800GS met zo'n topkoffert inderdaad begint te slingeren vanaf 180.

Ik denk dat het vooral ligt aan de grootte van de topkoffer, de stroomlijn en het gewicht van de motorfiets. Maar je kan het ook zelf even testen wanneer het wat minder leuk wordt.


Gewichtsverdeling speelt zeker mee.
Heb ik in 1e jaar op de ST ontdekt. Ik meen dat het Janspeed was die het uitlegde: Wobble.
OP te lossen door meer druk op voorwiel te houden.

Door je tanktas te vullen met alles wat metaal en water is kan je op een ST/GT van pakweg 190 nog doortrekken tot pakweg 210, maar dan is het wel op.
Zit je mijns inziens ook wel aan de grens van wat je met een F800 zou moeten willen.
Tijd voor "ne hrohte" (of gewoon accepteren dat dit je topsnelheid is)
ik ben wel tevreden met mn Fje.
 
Laatst bewerkt:
Geprobeerd met mijn k1600gt. Volle vakantiebepakking incl tas op zadel en de topkoffer. Tot 210 prima, bij 240 toch wel wat wiebelig, zodanig dat ik het gas weer wat heb dichtgedraaid. Het verbruik nam ook wel enorm toe.

Op m'n R1200GSA vind ik 180 ook wel het matje met de topkoffer er op. Hoewel ik er ook wel eens 200 mee gereden heb met ook weer volle belading. Op de sticker staat max 180.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik heb een Bandit 600 met topkoffer. Als ik op de snelweg het gas open trek, vraag ik me wel eens af of er een snelheidslimiet bestaat voor een topkoffer. Het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als dat ding eraf waait op hoge snelheid... Bij 170 km/h blijft hij nog wel zitten, maar je moet de goden natuurlijk niet verzoeken.

En zou mijn motor sneller zijn als ik de topkoffer eraf haal, want het lijkt mij wel een windvanger. Heeft iemand daar ervaring mee?

Bij mijn Golwing stond er een max snelheid in de koffers, was geloof ik 130.
 
De oude 4 cilinder GW's waren gewoon dweilen! Ik heb eens een kale wing GL1000 K3 gehad, dus zonder enige poespas, en die kreeg boven de 150 km/h ook last van speedwobble. En ter bevestiging, dit wil je inderdaad niet meemaken.
 
De oude 4 cilinder GW's waren gewoon dweilen! Ik heb eens een kale wing GL1000 K3 gehad, dus zonder enige poespas, en die kreeg boven de 150 km/h ook last van speedwobble. En ter bevestiging, dit wil je inderdaad niet meemaken.

Idd voorkant is erg onstabiel, ik had ook een K3 en had een brug tussen de voor schokbrekers gemaakt net boven het spatbord, de k3 van mij had ook koffers / topkoffer en volle Vetterkuip. Zeker heel beangstigend een speedwobble, heb niet geremd, maar langzaam het gas dicht gedraaid.
 
:Z :Z oh en je bent de u-turn en wheelie vergeten.
Nee, ik probeer aan te geven dat je onder ideale omstandigheden best hard rechtuit kan rijden. Maar dat is geen norm. Als je voorwiel licht is heb je maar een flauwe beweging nodig om rare dingen mee te maken. 210 met topkoffer rijden klinkt leuk, maar zegt niets.
Überhaupt, iedere mongool kan vol gas rechtuit rijden, dat maakt op mij geen indruk. Als je met 200 je steppies aan de straat rijdt, dan ben je een vent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan