Topsnelheid met topkoffer

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.194
1.514
Goedemorgen,

Ik heb een Bandit 600 met topkoffer. Als ik op de snelweg het gas open trek, vraag ik me wel eens af of er een snelheidslimiet bestaat voor een topkoffer. Het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als dat ding eraf waait op hoge snelheid... Bij 170 km/h blijft hij nog wel zitten, maar je moet de goden natuurlijk niet verzoeken.

En zou mijn motor sneller zijn als ik de topkoffer eraf haal, want het lijkt mij wel een windvanger. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik heb een Bandit 600 met topkoffer. Als ik op de snelweg het gas open trek, vraag ik me wel eens af of er een snelheidslimiet bestaat voor een topkoffer. Het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als dat ding eraf waait op hoge snelheid... Bij 170 km/h blijft hij nog wel zitten, maar je moet de goden natuurlijk niet verzoeken.

En zou mijn motor sneller zijn als ik de topkoffer eraf haal, want het lijkt mij wel een windvanger. Heeft iemand daar ervaring mee?

Topkoffer eraf geeft minder zuigende werking.
Om die reden is de K1600 GTL begrenst op 220 km/h.
 
Ik heb een Honda hornet 600 naked met een topkoffer. Op de topkoffer binnenin staat meestal wel een sticker met dat je maximale snelheid 120 km/u mag zijn.

Ik heb een 60 en een 30 liter topkoffer.. Die 60 liter is zeker wel een windvanger, aangezien die wat uitsteekt aan beide kanten.

De 30 liter valt goed achter mij rug waardoor deze veel minder wind opvangt. Het verschil tussen geen topkoffer en een kleine topkoffer is bijna te verwaarlozen naar mijn bevindingen. Ik rij met topkoffer ook makkelijk 130-140 km/u en voel weinig verschil tussen windweerstand met en zonder topkoffer. Daartegen de 60 liter topkoffer duidelijk meer weerstand geeft.

In theorie is natuurlijk geen topkoffer altijd sneller, maar denk niet dat je het in de praktijk veel verschil zal merken.

Het verschil zal meer zitten in het grootte van je topkoffer en/of deze ronder is of vierkant.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik heb een Bandit 600 met topkoffer. Als ik op de snelweg het gas open trek, vraag ik me wel eens af of er een snelheidslimiet bestaat voor een topkoffer. Het zou natuurlijk nogal vervelend zijn als dat ding eraf waait op hoge snelheid... Bij 170 km/h blijft hij nog wel zitten, maar je moet de goden natuurlijk niet verzoeken.

En zou mijn motor sneller zijn als ik de topkoffer eraf haal, want het lijkt mij wel een windvanger. Heeft iemand daar ervaring mee?


Haal dat ding er af en probeer het eens gewoon dan weet je waar je aan toe bent , lijkt je dat niet het beste ?
B|
 
Ik heb een hepco & becker topkoffer, daar zit een sticker in dat ik er maar 130 km/h mee mag rijden.....
 
GIVI topkoffer 48L geschikt voor ruim 200+. (samen met enkele bagage-rollen) Vorige week nog getest!!

Edit: Overigens zit er een stickertje aan binnenzijde met belading max 10kg en max 120 km/h. :?
Eeeeeh ............. ? Soms word je een beetje té bang gemaakt denk ik dan. :P
zal wel iets van doen hebben met aansprakelijkheid.............
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hepco & becker topkoffer, daar zit een sticker in dat ik er maar 130 km/h mee mag rijden.....

Dezelfde heb ik ook, blijft er netjes opzitten bij 220 km/h geen probleem.

Heb ik er last van :? Geen idee ik haal hem er nooit af, merk iig niet dat hij erop zit.

Stickers sloop ik er altijd af, onzin verhalen de motor zat er ook vol mee, eraf die lelijke bende
 
Laatst bewerkt:
M'n koffer heeft sticker die zegt dat 160 de max is, en dan in zijn lage stand. Al meerdere keren in hoge stand (bmw koffer kan je omhoog schuiven) een aardig stukje over de 160 gegaan :+

Anyway, denk dat je redelijk je best moet doen om dat ding eraf te laten waaien.
 
De limiet zit hem niet in het zelfstandig opstijgen van de topkoffer.
Het gaat om de verstoorde aerodynamica. Je hebt een windvanger achterop, achter je achteras en hoog. Hoe harder je rijdt hoe meer druk op de topkoffer en minder op je voorwiel. Je loopt dus de kans op wegdribbelen in de bocht of misschien zelfs een tankslapper.
Natuurlijk is de snelheid die de fabrikant aangeeft superveilig. Maar ver er overheen zal de bestuurbaarheid van je motor reduceren.
En dat verschilt natuurlijk of je een BMW LT hebt of een naked Bandit.
 
Ik denk ook dat het te maken heeft met wat er in zit.

Zit er 10 kg in of is hij leeg?

Ik neem aan dat de 4 boutjes het op een gegeven moment ook wel zwaar krijgen als je al zwaar beladen bent, en dan ook nog eens met flinke tegenwind 150 gaat rijden.
 
Ik denk ook dat het te maken heeft met wat er in zit.

Zit er 10 kg in of is hij leeg?

Ik neem aan dat de 4 boutjes het op een gegeven moment ook wel zwaar krijgen als je al zwaar beladen bent, en dan ook nog eens met flinke tegenwind 150 gaat rijden.

Over het algemeen leeg, maar daar ben ik dus inderdaad wel bang voor. Het is dan wel een Givi, maar dat kliksysteem voelt niet oerdegelijk...
 
Over het algemeen leeg, maar daar ben ik dus inderdaad wel bang voor. Het is dan wel een Givi, maar dat kliksysteem voelt niet oerdegelijk...

Kijk, daar speculeer ik al bijna 40 jaar over, blijkt het nog te kloppen ook.

Zo zie je maar weer eens waar de menselijke geest kan komen, terwijl onze fysieke mogelijkheden nog beperkt zijn!
 
Laatst bewerkt:
De limiet zit hem niet in het zelfstandig opstijgen van de topkoffer.
Het gaat om de verstoorde aerodynamica. Je hebt een windvanger achterop, achter je achteras en hoog. Hoe harder je rijdt hoe meer druk op de topkoffer en minder op je voorwiel. Je loopt dus de kans op wegdribbelen in de bocht of misschien zelfs een tankslapper.
Natuurlijk is de snelheid die de fabrikant aangeeft superveilig. Maar ver er overheen zal de bestuurbaarheid van je motor reduceren.
En dat verschilt natuurlijk of je een BMW LT hebt of een naked Bandit.

En zelfs bij de LT geeft BMW zelf op: max 130 bij max 5kg belading.
Safety first...

Zie ook:
(mbt tankslapper agv waarsch verkeerde belading)
Maar hij had ook wel een enorme hutkoffer achterop:



Mooie kerel, dat wel, lekker droog in z'n commentaar
En nu gewoon weer op reis met dezelfde motor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ductape en tie-wraps doen wonderen....


ik heb het nog nooit geprobeerd, maar mijn vorige en huidige F800ST/GT beide met oversized Beauty-Cases.
De theoretische top nooit gehaald want boven 200 op de GPS begint de "wobble" : niet genoeg druk meer op voorwiel.
ik ga ooit nog eens proberen zonder topcase....

en : ondanks misbruik en raggen nog geen topcase verloren (wel de rubbers keer vervangen)
Vorige was een Givi Blade, mag nominaal maar 3kg in.. (laptoptas is 10+..)
huidige is een Givi monokey, V46 meen ik, mag 10kg in, dacht ik.
 
En zelfs bij de LT geeft BMW zelf op: max 130 bij max 5kg belading.
Safety first...

Zie ook:
(mbt tankslapper agv waarsch verkeerde belading)
Maar hij had ook wel een enorme hutkoffer achterop:

[~[url="https://s12.postimg.org/6b15xr025/Schermafbeelding_2017-07-27_om_18.38.21.png"]afbeelding~][/url]

Mooie kerel, dat wel, lekker droog in z'n commentaar
En nu gewoon weer op reis met dezelfde motor

Hallo zeg, dat is geen topkoffer maar een zeecontainer. Die zijkoffers zijn ook niet echt bescheiden van formaat.
 
GIVI topkoffer 48L geschikt voor ruim 200+. (samen met enkele bagage-rollen) Vorige week nog getest!!

Edit: Overigens zit er een stickertje aan binnenzijde met belading max 10kg en max 120 km/h. :?
Eeeeeh ............. ? Soms word je een beetje té bang gemaakt denk ik dan. :P
zal wel iets van doen hebben met aansprakelijkheid.............

goed punt: als je er een bagagerol voor legt en die rol direct aan het zadel/frame zet, dan krijg je in elk geval minder druk op de koffer-bevestiging.
Ditto als je er een flinke vriendin voor kan zetten...

ik heb daarintegen zo'n kek rekje Bovenop de koffer laten zetten (handig voor regenpak), dat vangt dan juist weer meer wind...

en: die bagagenetjes, elastieken en spinnen : die slijten Razendsnel onder direct (UV) zonlicht.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij staat er ook binnenin de koffer 120km per uur max. Heb dit al meerdere keren royaal overschreden. Ik zou het alleen niet doen als dat ding helemaal vol zit. Staat overigens ook in dat je maar een aantal kilo erin mag doen. De volle boodschappentas gaat mee. Zonder problemen. Zie dat ding er niet zomaar vanaf komen.
 
GIVI topkoffer 48L geschikt voor ruim 200+. (samen met enkele bagage-rollen) Vorige week nog getest!!

Edit: Overigens zit er een stickertje aan binnenzijde met belading max 10kg en max 120 km/h. :?
Eeeeeh ............. ? Soms word je een beetje té bang gemaakt denk ik dan. :P
zal wel iets van doen hebben met aansprakelijkheid.............

ik dacht je mocht 6 weken niet neuken rijden :+
 
Tegen de 200 begint hij wat zenuwachtig te worden aan de voorkant maar rond de 160 vind ik een prima kruissnelheid voor de lange functionele stukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan