Topsnelheid XR600R met groter voortandwiel

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Sinds kort heb ik een 16-tands voortandwiel op m'n XR ('85) gezet. Nu vroeg ik me af wat nu eigenlijk de topsnelheid is van een XR met standaard vertanding (heb gelezen rond de 140 km/h) en met de vertanding die ik op het moment heb. Iemand die dit weet?

Ik wil het zelf namelijk nog niet proberen aangezien het blok uit elkaar is geweest, en ik voorlopig genoeg gesleuteld heb :Y
 
Ik heb geen kaas gegeten van overbrengingen op de weg,maar ik heb met de cross een hele tijd met 15-46 gereden..
Nooit bij stil gestaan,totdat ik nieuwe tandwielen nodig had.

Iedereen in de zaak verklaarde me voor gek.haha.
Oke,de eerste versnelling was lang,maar verder nooit last van gehad.

Ik rij nu 14-46 en moet zeggen,ik merk weinig verschil..

Nu kan dat natuurlijk aan mij liggen... _O-
 
Ik heb geen kaas gegeten van overbrengingen op de weg,maar ik heb met de cross een hele tijd met 15-46 gereden..
Nooit bij stil gestaan,totdat ik nieuwe tandwielen nodig had.

Iedereen in de zaak verklaarde me voor gek.haha.
Oke,de eerste versnelling was lang,maar verder nooit last van gehad.

Ik rij nu 14-46 en moet zeggen,ik merk weinig verschil..

Nu kan dat natuurlijk aan mij liggen... _O-

Tja...ik heb het tandwiel ook aangepast voor snelweggebruik, zodat hij niet te veel toeren draait als ik 100 of 120 km/h rijdt. Ik heb namelijk gelezen dat XR's er niet van houden om gedurende lange tijd hoge toerentallen te draaien.

Ik merk ook niet veel verschil met de eerste versnelling...ik moet wel eerlijk bekennen dat het een tijd geleden is dat ik met de standaardvertanding heb gereden (en het aantal keren dat ik toen gereden heb is met gemak op één hand te tellen) doordat een helicoil het had begeven en ik die dingen niet zelf heb (moet dat hele blok eruit om even het kleppendeksel te lichten zeg :N ).

Heb nu net even (op aanraden ;) ) snel een rekensommetje gemaakt met gegokte waarden voor wielomtrek/tandwieldiameter etc. omdat ik nu ff geen zin meer heb om de schuur in te gaan O-)

Zal morgen wel posten wat de nieuwe (theoretische) top zou moeten zijn...en waarom zeg ik theoretisch...omdat ik iets meer dan de helft van het standaard vermogen heb -O- Boeiend...uiteindelijk is het doel om het toerental te drukken bij normale snelheden.
 
mijn xr rijd met 14-45 max 145km/h (ok 144.8 ;) ). maar dan is het ook echt op. en ik lig er niet plat op. want daarheb ik een hekel aan.
 
mijn xr rijd met 14-45 max 145km/h (ok 144.8 ;) ). maar dan is het ook echt op. en ik lig er niet plat op. want daarheb ik een hekel aan.

Ja, het is ook geen Autobahn-monster natuurlijk. In feite maar goed ook, want uiteindelijk ga je toch rijden naar wat de motorfiets kan hè :) Wat ik wel een nadeel vind is dat je zoveel wind vangt. Ik heb er een andere koplamp opgezet die totaal geen spoiler-achtig plastic bovenstuk heeft zoals er standaard op zit, en ik heb echt het idee dat het een stuk scheelt met deze andere koplamp...dat is maar een idee want ik heb geen vergelijk...maar ben wel van plan om er iets op te zetten om te testen of het echt scheelt.

Heb trouwens nog uitgerekend wat de top zou moeten zijn met de nieuwe vertanding, 16 tands vóór, en als je uitgaat van een top die met standaardvertanding op de 140 (met 14-45 vertanding zal de top iets hoger liggen zoals je zei) ligt wordt de nieuwe topsnelheid 160 km/h. Zal natuurlijk lager zijn in werkelijkheid omdat een XR de aerodynamica heeft van een blok beton ofzo.

Ik wil ook nog uitrekenen wat het verschil is in toerental bij 100 km/h en 120 km/h dat de motor draait t.o.v. oude vertanding. Ik weet alleen niet wat de eindoverbrenging is van de versnellingsbak. Ook niet kunnen vinden, iemand die dit weet?

edit: ik heb dus vertanding 16-48
 
Laatst bewerkt:
als je de topsnelheid wilt berekenen dan moet je otch weten hoeveel toeren hij draait aan het eind? en volgens mij zitten er op xrén geen toerentellers. dus hoe wil je dat weten? of heb je de max aantal toeren niet nodig?
 
als je de topsnelheid wilt berekenen dan moet je otch weten hoeveel toeren hij draait aan het eind? en volgens mij zitten er op xrén geen toerentellers. dus hoe wil je dat weten? of heb je de max aantal toeren niet nodig?

Het aantal toeren van de motor heb je niet nodig om te weten wat de topsnelheid is aangezien je het aantal toeren dat het achterwiel maakt kunt uitrekenen. Aan de hand daarvan én het aantal tanden van het achtertandwiel (of de diameter van het tandwiel) én het aantal tanden van het voortandwiel (of weer de diameter, niet door elkaar gebruiken) kun je het aantal toeren uitrekenen dat het voorste tandwiel maakt.

Als je dan als het ware de andere kant op werkt, met de nieuwe tandwielmaat vóór, kun je de topsnelheid berekenen. Immers, het aantal toeren dat het voortandwiel draait zal hetzelfde blijven (niet helemaal waar i.v.m. luchtweerstand etc., maar goed, het idee lijkt me duidelijk).

edit: Hoop dat ik het goed uitgelegd heb, ben er niet zo'n ster in...brrr...woorden...taal...praten :P
 
Maar je moet dus wel weten wat de topsnelheid met originele vertanding was, anders kun je het idd niet uitrekenen zonder motortoerental en overbrenging van de versnellingsbak!
 
ik rij met 15-45...top is 153,2 digitaal... naja..kan er vast nog wat bijsprokkelen maar who cares.
snelweg geeft bij mij altijd meteen alarmfase 1... weet niet waarom... het voelt zo snel...rij vaak zat 120+ maar nooit op de snelweg... snelweg zuigt...loop constant van toeren te veranderen en af en toe afzakken naar de 80 om terug te schakelen naar zn 4 en dan weer doortrekken.
 
ik heb 13-48 op mn xr 250 maar rijdt niet echt lekker op de weg erg kotte gearing of hoe noem je dat... haha maar wat zal t beste zijn vraag ik me af zo blijven rijden is niks
full
 
ik rij met 15-45...top is 153,2 digitaal... naja..kan er vast nog wat bijsprokkelen maar who cares.
snelweg geeft bij mij altijd meteen alarmfase 1... weet niet waarom... het voelt zo snel...rij vaak zat 120+ maar nooit op de snelweg... snelweg zuigt...loop constant van toeren te veranderen en af en toe afzakken naar de 80 om terug te schakelen naar zn 4 en dan weer doortrekken.

K, dat is dus ongeveer hetzelfde als waar ik mee rijd. 1 tandje voor is ongeveer 3 tanden achter heb ik gehoord. Aangezien mijn XR geknepen is zal de top dus rond de 130 zitten :X :P
 
15\40 gaat ook goed.
Staat ie wel een beetje lang gegierd,
maar rijd wel zo prettig op de snelweg.

Ja, lijkt me idd niet eens zo gek. In mijn geval zal dat dan iets van 16-45 worden. Hij is nog steeds snel met deze aardig langere gearing, en op de snelweg rijden gaat ook nog prima met tegenwind zoals ik vandaag gehad heb. Maar goed, dat komt dus nog wel tzt.

Zag trouwens net een gek rijden is Spijkenisse...beetje aan het springen voor het stoplicht met dat ding. Moet zeggen, zag er aardig zielig uit O-) :P (misschien ben ik stiekem jaloers dat hij wel met vol vermogen rijdt/mag rijden :X )

Maar goed, wel leuk om nog een XR in de buurt te zien :)
 
17".
17" inch.
Straatbanden,
Want daar is meer keus in.
Stuurt beter,op asfalt

Hmmm...ok...zie dat ik ook 17" velgen heb. Wielomtrek zal bij mij ietsje groter zijn denk ik, misschien scheelt dat weer een tandje...iig heb jij uiteindelijk wel een langere overbrenging dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan