• Beste Bezoeker,

    Binnenkort krijgt MF een update. Lees er hier meer over.

torxbout muurvast

Slim Shady

MF veteraan
12 mrt 2006
2.036
1
50
Sprundel
wou vanmiddag even snel mijn wielen eruit halen,
3 boutjes van de remklauwen fluitend los en de vierde :( 2 ratelsleutels kapot 2torxsleutels kapot en bout nog steeds vast,iemand een tip??
 

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
0
53
Huizen
IMAL?
Slagschroevendraaier?
Moordenaar?
Heet stoken? (zou ik eigenlijk niet proberen bij een remklauw :))

Volgende keer een likje vet op de boutjes doen, dan komen dit soort dingen niet meer voor. Ik vind het sowieso slecht dat motorfabrikanten de boutjes niet invetten.
 

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.335
3
47
Kerkrade
www.xj700x.tk
ik zit te wachten op de eerste die slagmoersleutel zegt.....(voor op de compressor, weet je wel...)

Ik zou zeggen: eerst die andere 3 er weer in en op spanning en dan proberen die andere als eerste los te draaien......eventueel met een slagschroevendraaier, kruipolie, veel geduld en als laatste redmiddel gasbrander of verfföhn....
 

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.335
3
47
Kerkrade
www.xj700x.tk
ik zit te wachten op de eerste die slagmoersleutel zegt.....(voor op de compressor, weet je wel...)

Ik zou zeggen: eerst die andere 3 er weer in en op spanning en dan proberen die andere als eerste los te draaien......eventueel met een slagschroevendraaier, kruipolie, veel geduld en als laatste redmiddel gasbrander of verfföhn....

EDIT: Vroembert is de eerste })

Het probleem is waarschijnlijk een stalen bout in een aluminium schroefdraad.
Aluminium oxideert, waardoor er zich aluminiumoxide op de bout afzet. Daardoor krijg je hem moeilijk of niet losgedraaid.
Als je daar met een luchtsleutel aangaat, loop je het risico dat óf de bout afbreekt (die je dan met een linkse tap kunt verwijderen) óf dat je een stuk schroefdraad uit het aluminium meeneemt. Dan moet je dus nieuwe draad (overmaat) tappen......

Je kunt het ook met "koudespray" proberen los te schrikken, dat is wel zo veilig.....
 
Laatst bewerkt:

x7

MF veteraan
23 aug 2006
7.942
2
Erica
daar ben ik dus al mee begonnen maar het gekke is hij heeft 4 weken geleden bij dipi een beurt gehad en daarbij zijn ook de remblokken vervangen.
Ik zal ze daar morgen maar eens bellen.
Voor het vervangen van de blokken hoeven de klauwen er niet vanaf al is het wel gewenst ivm zuigers schoonmaken alvorens ze naar binnen te duwen.
 

Syhoro

MF veteraan
8 okt 2004
2.272
3
Ik niet: ze zouden zomaar eens los kunnen trillen. Lock-Tite erop!
Mee eens, sterker nog dat voorkomt ook nog eens het oxideren van alu en staal. Dit zijn typisch bouten waar ik loctite gebruik.

Loctite blauw borgt, zodat hij niet los kan trillen, maar losdraaien is geen enkel probleem. Merk het verschil nauwelijks. Rode loctite daarintegen })
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
18.817
1.954
58
Bezoek site
EDIT: Vroembert is de eerste })

Het probleem is waarschijnlijk een stalen bout in een aluminium schroefdraad.
Aluminium oxideert, waardoor er zich aluminiumoxide op de bout afzet. Daardoor krijg je hem moeilijk of niet losgedraaid.
Als je daar met een luchtsleutel aangaat, loop je het risico dat óf de bout afbreekt (die je dan met een linkse tap kunt verwijderen) óf dat je een stuk schroefdraad uit het aluminium meeneemt. Dan moet je dus nieuwe draad (overmaat) tappen......

Je kunt het ook met "koudespray" proberen los te schrikken, dat is wel zo veilig.....

IK gebruik dus geen lompe kracht met de luchtsleutel, maar laat hem met heel weinig kracht desnoods een aantal minuten lang ratelen, door de kleine tikjes verbreek je langzaam maar zeker de oxide huid. Soms duurt het een aantal minuten en dan komt de bout meestal ineens los, zonder dat het verder ook maar enige kracht kost. Het is me zelfs gelukt om ontluchtingsnippels die vastgeroest zaten los te krijgen. Met gewoon gereedschap was me dit dus niet gelukt, dan had er hier gegarandeerd weer een afgebroken ontluchtingsnippel topic gestaan :P

Ik draai de luchtdruk omlaag, totdat de luchtsleutel nog wel draait, maar bijna geen kracht meer levert. Dus een bout afbreken lukt dan ook niet.
Deze manier van werken heeft me al aardig wat keren geholpen, zonder een moer te breken.


Zo heeft ieder z'n eigen manier denk ik om zich uit moeilijke situaties te redden. Misschien denk ik over andere hier genoemde methodes wel weer het mijne })
 

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.441
1
@broos: voor bouten gebruik je een dop, niet dit soort tangen of steeksleutels.... Of je moet een voorraadje bouten hebben
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.135
92
Alkmaar
IMAL?
Slagschroevendraaier?
Moordenaar?
Heet stoken? (zou ik eigenlijk niet proberen bij een remklauw :))

Volgende keer een likje vet op de boutjes doen, dan komen dit soort dingen niet meer voor. Ik vind het sowieso slecht dat motorfabrikanten de boutjes niet invetten.
Bij mijn 2009 Kawa zijn ze netjes ingevet :)
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.135
92
Alkmaar
Mee eens, sterker nog dat voorkomt ook nog eens het oxideren van alu en staal. Dit zijn typisch bouten waar ik loctite gebruik.

Loctite blauw borgt, zodat hij niet los kan trillen, maar losdraaien is geen enkel probleem. Merk het verschil nauwelijks. Rode loctite daarintegen })
Dan ben je wel heel wantrouwend... Als de remklauwbouten goed vast zitten dan zullen ze ook niet los trillen.
Ik heb nog nooit een druppel locktite op dat soort bouten gebruikt...
 
Laatst bewerkt:

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.335
3
47
Kerkrade
www.xj700x.tk
IK gebruik dus geen lompe kracht met de luchtsleutel, maar laat hem met heel weinig kracht desnoods een aantal minuten lang ratelen, door de kleine tikjes verbreek je langzaam maar zeker de oxide huid. Soms duurt het een aantal minuten en dan komt de bout meestal ineens los, zonder dat het verder ook maar enige kracht kost. Het is me zelfs gelukt om ontluchtingsnippels die vastgeroest zaten los te krijgen. Met gewoon gereedschap was me dit dus niet gelukt, dan had er hier gegarandeerd weer een afgebroken ontluchtingsnippel topic gestaan :P

Ik draai de luchtdruk omlaag, totdat de luchtsleutel nog wel draait, maar bijna geen kracht meer levert. Dus een bout afbreken lukt dan ook niet.
Deze manier van werken heeft me al aardig wat keren geholpen, zonder een moer te breken.


Zo heeft ieder z'n eigen manier denk ik om zich uit moeilijke situaties te redden. Misschien denk ik over andere hier genoemde methodes wel weer het mijne })
En jouw manier van werken is dan ook de enige die ik zelf ook met een luchtsleutel zou uitvoeren.
Dat is werken met je verstand en met beleid. :}

De meeste mensen zouden echter de sleutel op de hoogste stand zetten en beginnen te knallen alsof ze een wiel van een F1-wagen moeten vervangen binnen 2 seconden....
 

AadmanZ

MF veteraan
29 dec 2003
9.134
2
44
Haarlem
@broos: voor bouten gebruik je een dop, niet dit soort tangen of steeksleutels.... Of je moet een voorraadje bouten hebben
Steeksleutels op een Torx bout lijkt me dan weer lastig.. Vraag me nog steeds af hoe het kan dat TS vier stukken gereedschap molt op een enkele bout. Die kop van die bout gaat bij mij eerder dan mijn gereedschap.
 

Slim Shady

MF veteraan
12 mrt 2006
2.036
1
50
Sprundel
Steeksleutels op een Torx bout lijkt me dan weer lastig.. Vraag me nog steeds af hoe het kan dat TS vier stukken gereedschap molt op een enkele bout. Die kop van die bout gaat bij mij eerder dan mijn gereedschap.
even terug lezen heb nu eindelijk goed gereedschap ook al ben ik niet zo´n sleutelaar.
en ik ben heel sterk

:+
 

AadmanZ

MF veteraan
29 dec 2003
9.134
2
44
Haarlem
even terug lezen heb nu eindelijk goed gereedschap ook al ben ik niet zo´n sleutelaar.
en ik ben heel sterk

:+
|( Ik moet het hele topic lezen voordat ik een opmerking post..
En met goed gereedschap wordt je vanzelf meer een sleutelaar.. _O-
 
Laatst bewerkt:

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
4.374
145
57
@broos: voor bouten gebruik je een dop, niet dit soort tangen of steeksleutels.... Of je moet een voorraadje bouten hebben
Deze tang gebruik alleen om een evt kapotgedraaide inbus of torx bout los te draaiene waar klanten zelf in hebben zitten klooien met verkeerd of slecht passend gereedschap.

B.v. inbus 4 mm past in torx 25, torx 30 past ook in inbus 5 mm etc.
Tja, en als het dan kapotgedraaid is mag ik het proberen op te lossen.
En daarvoor gebruik ik dan, zo mogelijk , deze "wurgtang."

Zelf heb ik natuurlijk wel kwalitatief goed passend gereedschap, van b.v. Facom, Gedore, Festool etc.

Ohja, en een voorraad bouten, moeren schroeven etc. heb ik ook nog, bakken vol zelfs.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
3
58
Staphorst
Interflon opspuiten 10 minuten wachten, en dan een tang.

werking is, doet bevriezen, geeft krimp, = maak ruimte.