Totaal andere ankerplaat dubbelopl. rem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
.. Ik heb het he-le-maal gehad met de voorrem van de enfield.. ondanks nog recente investeringen etc is de rem slechter af te stellen- nu lijkt nix meer te helpen- en blijft instabiel of gaat van goed naar steeds slechter zoals ik onderweg op vakantie heb ervaren.

Ik denk dat dit te wijten is aan de onnauwkeurige uitvoering & algemeen kwaliteitsgebrek van de Indiase ankerplaat.
Ik denk dat ik een andere ankerplaat wil- wat natuurlijk ook oplossingen wil gezien de asmaat en borging aan de vorkpoot.. maar hoop dat er iets is wat op de enfield trommel(7 inch) past.

Anders zou ik naar de mogelijkheid moeten kijken om een andere trommel in te spaken(moet op de as passen/pas te maken zijn, breedte?)
Dus as er een soor van plug & play optie zou zijn zou dat mooi zijn maar dat lijkt me onwaarschijnlijk...

Mijn vraag; 'weet' iemand een type ankerplaat (replica??) wat in de buurt komt van wat ik bedoel??
 
Heb je ook stemmen in je hoofd? :P
Dat de trommel bij thuiskomst niet heet is, zegt toch niets?
Was de trommel ook heet voordat hij slechter ging remmen, en zijn nu jouw voeringen verglaast?
Hoeveel voering zit er eigenlijk nog op?
En kan er ook (zout) water de trommel binnendringen?
Misschien heeft zich corrosie/vettigheid binnen in de trommel gelost, en is er tussen gekomen?




[warme tv-stem] Zal Sammie een antwoord geven op al deze vragen? Lees het vanavond in Techniek, vragen en antwoorden [/warme tv-stem]
?Nee geen stemmen in m'n hoofd (is nogal een uitspraak..)
De voeringen zijn nieuw, deze waren met het wiel en de nieuwe ankerplaat bijgeleverd een paar maand terug.
Als de rem zou aanlopen/niet goed terugkomen waardoor het spul te heet wordt zou hij bij thuiskomst heet moeten zijn, zo iets..
Zowel de trommel als de schoenen hebben geen sporen van oververhitting.

Het moet erg raar lopen wil er water in de trommel komen. De 'kraag' van de ankerplaat valt mm's over de rand van de trommel.
Ook op de zijstdt staat de trommel 'naar beneden'.

Ik heb ook geen vettigheid of andere pruk gevonden.
Dank voor het meedenken.

Ik laat nu even m'n vingers ontdooien voor ik weer verder ga, ik heb andere (Duits gemaakte) remsleutels er in gezet(zijn wat smaller en wel recht) en dito voeringen.
De rem loopt licht aan maar kan de handle wel helemaal inknijpen en dan nog het wiel ronddraaien, zo eens kijken en evt de schoenen van plek wisselen.
 
Precies weer zoals half jaar terug , iedere keer als ik de rem loslaat lijkt de onderlinge afstelling tussen de schoenen te veranderen, ook wel/niet zwaar aanlopen in zelfde positie..
Rem losser afstellen geeft soms meer aanlopen.. raar,,
Hevels komen wel steeds terug in dezelfde ruststand.(merktekentjes gemaakt)
 
Laatst bewerkt:
Na veel geprut testrit gemaakt in combi met sociale dinges (de diesel wilde ook niet met remreiniger starten in kou, moet heet water over de kop heen gieten toen werkte 't wel.. tegen die tijd natuurlijk al in het zweet getrapt)

Vreemde is dat met smallere remsleutels de remkracht nog minder is? Rem voelt verder wel 'hard' aan maar er gebeurd niets wat op remmen lijkt.
De super-Duitse voering oogt en voelt gelijk aan de super-Engelse voering en merk geen onderscheid in remgedrag.

Ik heb nog 2 setjes schoenen liggen met weer ander materiaal op straal gedraaid van de vorige, uitgedraaide trommel. Misschien deze op std maat laten maken.
maar...
Waarom herhaalt het zich weer??
Ik vraag me af of eindeloos voeringen wisselen wel zin heeft..
Word vervolgt.
 
mja, lijken echt dingen gewoon tegen alle regels van werkelijkheid/mechanica in te gaan.. Ga maar weer eens op zoek naar een totaal andere naaf die ik in zou kunnen bouwen met ankerplaat. Probleem denk ik, de onderpoten zijn van alu.. hoe knutsel ik daat een goede borging voor de ankerplaat op? Die zal anders zijn dan die van de enfield..
(Ik had eens een condor A-350, daar zat een goede trommelrem op.. grimeca misschien?)
 
mja, lijken echt dingen gewoon tegen alle regels van werkelijkheid/mechanica in te gaan.. Ga maar weer eens op zoek naar een totaal andere naaf die ik in zou kunnen bouwen met ankerplaat. Probleem denk ik, de onderpoten zijn van alu.. hoe knutsel ik daat een goede borging voor de ankerplaat op? Die zal anders zijn dan die van de enfield..
(Ik had eens een condor A-350, daar zat een goede trommelrem op.. grimeca misschien?)

:?
 
Weer nagezien of de schoenen speling hebben op de draaipunten op zoek naar een verklaring voor het wel/niet aanlopen in zelfde postie. Niet gevonden.
Remkabel loopt soepel.
Verder vandaag wat te veel pijn om gefocust en zonder frustratie/ongeduld analytisch te kunnen werken, houd jullie op de hoogte.
 
Zo, net een uurtje bezig geweest.. alles nagekeken, schoenen die er in zaten lekken over 3/4 van opp aan te lopen.. weer kabel en remsleutels gecontroleerd op soepel opereren..
Op het oog(..) waren de net/laatste 2 dagen gebruikte schoenen op straal en had zeker erg tijd in gestoken dat ze gelijk opliepen maar.. waarom rem dan nog niet hard?

Misschien, heel misschien als de straal van de schoenen een klein beetje, vb. een tiende kleiner is dan die van de trommel dat de schoenen 'meeveren'?
(ja een mens verzint wat).

Toen heb ik 3 paar schoenen gepakt en deze met de hand in de trommel bewogen om te voelen welke het meest weerstand geeft.. Is dit valide? Want met de remsleutels is de kracht vele, vele malen groter, dus ik weet het niet.

Maar met deze 'test' kwam ik weer op de originele (7 euro/paar) remschoenen uit ipv de Duitse en Engselse remschoenen..
Deze leken ook op gelijke diameter aan te liggen in de trommel en kon de rem met korte remsleutels 'hard'afstellen.
Goed, dit zijn dus dezelfde schoenen als waar hij eergister ineens veel minder mee begon te remmen.. Het enige verschil is de kortere remsleutel..

Lijkt dit oplossingsgericht?
Nee.
Maar ik weet''t anders ook even niet meer.
 
Zou je niet gewoon meer km, 's moeten maken voordat het een beetje naar behoren gaat remmen?
Dat is het vreemde, het ging ineens van best redelijk(naar wat je mag verwachten van dit formaat trommelrem) naar erg slecht remmen in 1 rit.
Het is bekend dat als je er nwe voeringen in zet het eerst moet 'zetten'maar het moet wel 'wat doen.. 'zonder' voorrem rijden gaat niet lang goed..
 
En beide remschoenen onafhankelijk van elkaar ook niet?
Ah bedoel je dat; Je moet ze onderling zo afstellen dat ze tegelijk aanlopen.(secuur werkje) Dit doe je MBV de verstelmogelijkheid van de reactiestang tussen beide remsleutels.

Als je de 'primaire' remhevel (waar de kabel aan vast zit) aantrekt met een verlengstuk zodat die schoen aanloopt, en draait dan de reactiestang vanuit '0' aan dan voel(=nauwkeuriger) en zie je de prim. remhevel terugbewegen zodra de andere remschoen aan gaat liggen. Dan ben je al een eind in de buurt.

Als je dan alles weer los laat en de remkabel met de stelmogelijkheid aantrekt hoor je beide schoenen aanlopen. Met de fijnafstelling laat je deze even zwaar(beide net) aanlopen. Bij het borgen van de stelmogelijkheid van de ankerplaat wordt de reactiestang een heel klein beetje korter omdat je aan beide zijden de schoefdraad aantrekt (borgmoeren aan beide zijden). Dit verschil moet je 'bijstellen'.

Een andere manier is; Eerst de prim. remhevel aantrekken met de kabel tot net aanlopen, dan een halve slag terug.
Vervolgens de reactiestang aantrekken tot net aanlopen, en dan een halve slag terug. Dan ben je ook een eind op weg.

Als je dit goed hebt gedaan voelt de rem 'hard' aan en kun je de hendle niet ver intrekken.

Het vreemde is dat deze afstelling nogal eens opnieuw moet gebeuren. Terwijl je juist zou verwachten dat het meer op elkaar inslijt. De ractiestang zit goed geborgt en verdraaid tijdens het rijden niet. (merktekens gezet)

De trommelremmen van andere motoren stel je 1 keer af en dan blijf je er vooral af; Ze gaan dan alleen nog beter remmen tot versleten natuurlijk.
 
Ik zou het verstellen toch anders doen.
Namelijk kabel helemaal los en eerst met de tussenstang stellen en dan als laatste de kabel.
De veren zijn als het goed is even sterk dus stel je de speling van alle 2 er tegelijkertijd uit.
 
Als je dan alles weer los laat en de remkabel met de stelmogelijkheid aantrekt hoor je beide schoenen aanlopen. Met de fijnafstelling laat je deze even zwaar(beide net) aanlopen. Bij het borgen van de stelmogelijkheid van de ankerplaat wordt de reactiestang een heel klein beetje korter omdat je aan beide zijden de schoefdraad aantrekt (borgmoeren aan beide zijden). Dit verschil moet je 'bijstellen'.

Een andere manier is; Eerst de prim. remhevel aantrekken met de kabel tot net aanlopen, dan een halve slag terug.
Vervolgens de reactiestang aantrekken tot net aanlopen, en dan een halve slag terug. Dan ben je ook een eind op weg.

Als je dit goed hebt gedaan voelt de rem 'hard' aan en kun je de hendle niet ver intrekken.

En zonder reactiestang er tussen, op één schoen wil dit niet?

Zo zou ik namelijk beginnen. Eerst de schoenen bijna raken, kabel kant tot net vrij spannen, en dan de andere er bij stellen.
 
@DF Hmm ik denk dat dat niet gaat werken? Als je eerst de tussenstang stelt loopt alleen de 2de aan en dan de kabel loopt hij meer aan?
Ik denk dat je een ander systeem bedoelt..

Of je bedoelt m'n eerstgenoemde methode?
'Ervan uit gaan' dat beide veren even sterk zijn.. bij deze purk.. neej dat zou ik niet zo snel doen.. Maar de ze veren hebben ook geen invloed op de afstelling, dus ik denk dat je een ander systeem bedoelt..
 
En zonder reactiestang er tussen, op één schoen wil dit niet?

Zo zou ik namelijk beginnen. Eerst de kabel kant, en dan de andere er bij stellen.
op 1 schoen, nee dan voelt de rem niet 'hard'.
en Dat type ik in dit bericht toch?:? Eerst de kabel kant zoals je dat noemt, dan de sec. sleutel met de reactiestang..

kijk;
Een andere manier is; Eerst de prim. remhevel aantrekken met de kabel tot net aanlopen, dan een halve slag terug.
Vervolgens de reactiestang aantrekken tot net aanlopen, en dan een halve slag terug. Dan ben je ook een eind op weg.



Maar dit is in wezen hetzelfde;
Als je de 'primaire' remhevel (waar de kabel aan vast zit) aantrekt met een verlengstuk zodat die schoen aanloopt, en draait dan de reactiestang vanuit '0' aan dan voel(=nauwkeuriger) en zie je de prim. remhevel terugbewegen zodra de andere remschoen aan gaat liggen.

Dus ik begrijp je reactie niet zo?
 
Dat zeg ik letterlijk???

Ja, ik stout. Ik had in enkelfout moeten typen.

En ik weet dat je met één schoen aantrekken niet zoveel weerstand voelt als met twee, maar kun je de hevel tot aan het stuur intrekken? In ieder geval zo afstellen dat dit niet kan en de schoenen toch vrij kunnen lopen. En dan de andere er bij stellen.
(Dat had er moeten staan)

En bij de weg, ik zeg ook niet dat jouw methode fout is, maar het schijnt niet te werken, dus dan maar zoals het wil.
 
Als je 1 schoen laat aanlopen komen er 'ongelijke'krachten op de ankerplaat(asgat) en wil de ankerplaat krom getrokken worden. Ik denk niet dat het verstandig is dit te doen.
Je moet idd goed controleren dat schoen 2 niet 'als eerste' aanloopt als je met afstellen begint. Dit is envoudig te doen door even aan de reactiestang te draaien op het momnet dat -1 van de 2- remschoenen aanlooppt als je de 'kabelkant'strakker zet.
 
Dat is het vreemde, het ging ineens van best redelijk(naar wat je mag verwachten van dit formaat trommelrem) naar erg slecht remmen in 1 rit.
Het is bekend dat als je er nwe voeringen in zet het eerst moet 'zetten'maar het moet wel 'wat doen.. 'zonder' voorrem rijden gaat niet lang goed..

Toch zou ik me daar maar op consentreren.
Wat km, 's maken op rustige polderweggetjes, sleuteltje mee om de kabel onderweg nog na te stellen.
En niet om de 5 meter in je rem knijpen, gewoon rijden en de rem gebruiken als dat pas nodig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan