Als het exact moet is er (volgens mij) maar 1 goede methode.
Naaf uitspaken, óf een hele grote draaibank.
Maak 2 opvulbussen met de binnenmaat van je lager, en de buitenmaat groter dan je lager en waarvan de buitenrand op de naaf drukt, en niet op je lager, dit moet straks de kracht overbrengen om te kunnen draaien. (er moet dus een kamer in gedraaid worden)
Pak een as die iets dikker is dan de binnendiameter van het lager en een redelijk stukje langer is dan de breedte van de naaf, span die in de drieklauw en maak met een centerboortje een gaatje in het midden.
schuif de draaisupport naar achteren en schuif de as zover uit de drieklauw dat de breedte van de naafbinnelagergedeelte + de twee bussen die je gemaakt hebt minus ongeveer 1mm overbrugd kan worden, en zet het meedraaiend center in het gaatje wat je met het centerboortje gemaakt hebt.
Draai de as op maat van het lager gat, en dan 0.03mm dunner.
Je hebt nu een exact slingervrije as waarover je naaf geschoven kan worden.
Deze as mag je NIET meer uitspannen totdat je met al het draaiwerk aan je trommel klaar bent.
Schuif de bus met de binnenkamer naar de naaf gericht over die as, daarna de naaf erover schuiven, en daarna de 2e bus met de kamer naar de naaf wijzend.
Pak een grote ring met een klein gaatje wat tegen de bus draagt, en tegelijk in het gaatje kan vallen wat je met het centerboortje gemaakt had in de as.
Zet het support met een meedraaiend center erop hiertegen aan en draai het stevig tegen de drieklauw aan, zo stevig dat je een beetje kracht kan overbrengen naar de naaf om hem uit te kunnen draaien.
Nu kun je je remtrommel uitdraaien totdat hij geen onregelmatigheden meer vertoont, en is hij gegarandeerd slingervrij en EXACT in het midden van de lagering ervan.
Paar uurtjes werk, maar wel goed.
Denk dat een normaal draaibedrijf voor het werk zoals hier genoemd een hondertje of 3 á 4 zal vragen als hij niet failliet wilt gaan.
Daarna volgt de plaat waarop de remschoenen vastzitten, dat asgat zal ook in het midden moeten komen, en de excenters voor de remschoenen te spreiden moeten (afhankelijk van de constructie) het montage gat daarvan op een exact gelijke afstand van het wielas gat moeten hebben en het draagpunt op gelijke hoogte van elkaar moeten liggen zodat de remschoenen niet aan de bovenzijde van de naaf dieper in de naaf gaan steken dan aan de onderzijde.
Dus dat is ook weer een klusje om eea op te spannen in de frees en draaibank alvorens men tot verspanen kan overgaan.
Lijkt allemaal makkelijk als je als onervaren persoon je gedachtengang eroverheen laat gaan, maar laat je niet foppen... het is arbeidsintensief om het goed te maken.
Als ik het goed zou moeten maken zou ik een dag bezig zijn á 70 euro/uur, en dan komen er nog materiaalkosten bij.
Aangezien er bijna geen bedrijven zijn die je een dergelijke rekening wilt presenteren voor zo'n klus, zullen ze moeten improviseren om het sneller te kunnen maken, en dan wordt het (waarschijnlijk, afhankelijk van de visie van het bedrijf) onnauwkeuriger.