totaal last gewicht

klinkie

Die hard MF'er
4 aug 2005
437
0
assen
ik ben een beetje benieuwd of er over het algemeen ook gekeken wordt naar het totaal gewicht wat een motor mag hebben. dwz bestuurder en passagier in totaal gewicht met of zonder bepakking. de moderne sportmotoren hebben tegenwoordig zulke ielige kontje dat je je eigenlijk verbaast dat je hier zonder problemen altijd maar met je partner op 's heerlands wegen kan gassen.
kom hiermee naar aanleiding van een gesprek die ik onlangs had met een kameraad van mij, dat een andere maat van ons en zijn vriendin nogal fors gebouwd zijn, en
hij een R1 bezit. nu kreeg ik dus te horen dat zo'n fiets maar max 180 kilo mag dragen, dit zonder evt. bepakking. zijn er al eens ongelukjes hierdoor gebeurd?
ik zie nl ook vaak volbepakte r1 tjes fireblades en gsx1000 tjes bij ons in assen tijdens de TT binnen stromen incl een al dan niet gezonde partner, en die dan aan het eind van zo'n weekend al weeliend e.d. weer richting huis vertrekken. verbaasd me gewoon dat hier niet vaker problemen mee komen.
 
Dat vroeg ik me laatst ook af toen ik deze foto zag:

full


Wat zou dat in totaal wel niet wegen :? Meer dan 200 kilo denk ik wel. De kont van mijn motor komt al erg dicht op het achterwiel staan als er een 'normaal' persoon achterop gaat zitten, dus vraag me af hoe ver die wel niet komt met zulke gewichten.
 
Geloof dat de meeste motoren ongeveer hun eigen gewicht nog een keer aan gewicht kunnen dragen. Dus 180kg voor een R1 klopt dan min of meer wel?
Er zullen ongetwijfeld wel eens ongelukken plaats vinden omdat een motor vrij zwaar beladen is: je remweg is gewoon langer.
 
Ik denk niet dat het probleem zit in "kunnen dragen" wel in zaken als de afstelling van de vering en de remwerking.

volgens mij krijg je vooral last met je kettingspanning omdat je wiel zover omhoog gedrukt word. Ketting komt strakker en zal harder slijten - denk ik
 
Is wel een zinvolle vraag.Heb wel eens een gebroken achterveer (de stang) gehad)gelukkig bij het wegrijden na tanken , niet op de snelweg (waar ik even daarvoor reed)en een keer een gebroken ketting vlakbij Brugge. Hoelang gaat trouwens een duo achtervering ongeveer mee??
 
Is wel een zinvolle vraag.Heb wel eens een gebroken achterveer (de stang) gehad)gelukkig bij het wegrijden na tanken , niet op de snelweg (waar ik even daarvoor reed)en een keer een gebroken ketting vlakbij Brugge. Hoelang gaat trouwens een duo achtervering ongeveer mee??


U is aan de gewichtige kant begrijp ik ? :+

Wat bedoel je met duovering...? Mijn ZZR heeft maar één vering dinges achter. We zitten samen op de buddy.
 
In de westerscheldetunnel is pas een motorrijder om het leven gekomen door een ongeval die waarschijnlijk veroorzaakt werd door een te zware belading. Gevaarlijk is het dus zeker!
 
Bij mijn cb'tje kreeg ik met bagage last van shimmy'en (zeg ik het goed :? ) met 1 handje aan het stuur, wel tussen bepaalde snelheden. Nog meer gewicht achterop en het kan levensgevaarlijk worden.
 
Ik let wel op het totaal gewicht. Geen te lijvige passagiers meenemen dus!!

Daarnaast rijdt het totaal niet fijn wanneer er te veel meegedragen moet worden!
 
Volgens mijn instructieboekje 375 kg totaal maximaal!

Motor zelf is droog 198 kg
Benzine 17 kg
Olie en andere 5 kg

Blijft nog 155 kg over voor bestuurder en passagier!
 
dit is dus niet onbelangrijk, vooral omdat bij de meeste occasjonnies er geen boekjes meer bij zijn, zodat de meeste er geen weet van hebben. zo'n zzr vind ik nog niet zo'n probleem, gaat meer om de nieuwere supersport machientjes, akelig licht en dunne framepjes :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan