total-loss en dan?

lictor

Rookie
12 sep 2004
3
0
Panningen
Onlangs ben ik onderuit gereden door één van de vele 4-wielers die in ons land rondrijden. Behalve een hersenschudding heb ik nu ook een total-loss verklaarde R1100RT. Ik had de motor net 5 maanden geleden gekocht voor 7850 euro. De schade-expert wil een troostprijs uitkeren van 6500 euro, min of meer conform aan de koerslijsten die bovag hanteert. Echter voor dat geld vind je in dit land geen vergelijkbare motor (type, bouwjaar en km stand). De vraagprijzen voor een R1100RT van mijn bouwjaar liggen tussen de 7250 en 9500 euro. Ik voel me dus redelijk gekloot, door een ongeval waar ik geen schuld aan heb :(

Ik heb me nu voor dit forum geregistreerd om eens te horen of ook andere motorbroers/motorzusters dergelijke ervaringen gehad hebben en wat ze hiermee gedaan hebben.

Dazed and confused

Peter
 
Ben je ook voor rechtsbijstand (verkeer of totaal) verzekerd. Zo ja, zet hen er achter.

Oh ja, en niet schriftelijk of mondeling akkoord gaan als je het er niet mee eens bent.
 
Ja ik heb een rechtsbijstandsverzekering en heb hen ook al ingeschakeld. Ervaringen uit het verleden hebben mij geleerd om ook zelf zo alert mogelijk te blijven.

Peter
 
Bij het uitkeren van een schade bedrag dient het vezekerings bedrijf niet alleen te kijken naar de huidige handelswaarde en koerslijsten, tevens moet er gekeken worden naar de staat van de motor (uiteraard de staat voor het ongeval) en de huidige vraagprijzen in de markt. Het bedrag moet in principe voldoende zijn om een vergelijkbare motor terug te kopen. Zorg dat je zelf goede voorbeelden vind bij gerenomeerde handelaren, zet dit op papier en ga hiermee in onderhandeling met de verzekering. Een verzekeringsbedrijf probeert zelf zo goed mogelijk er vanaf te komen (dit kan je ze niet kwalijk nemen), een goed voorbereide onderhandeling kan vele honderden euro's schelen.
 
Onlangs ben ik onderuit gereden door één van de vele 4-wielers die in ons land rondrijden. Behalve een hersenschudding heb ik nu ook een total-loss verklaarde R1100RT. Ik had de motor net 5 maanden geleden gekocht voor 7850 euro. De schade-expert wil een troostprijs uitkeren van 6500 euro, min of meer conform aan de koerslijsten die bovag hanteert. Echter voor dat geld vind je in dit land geen vergelijkbare motor (type, bouwjaar en km stand). De vraagprijzen voor een R1100RT van mijn bouwjaar liggen tussen de 7250 en 9500 euro. Ik voel me dus redelijk gekloot, door een ongeval waar ik geen schuld aan heb :(

Ik heb me nu voor dit forum geregistreerd om eens te horen of ook andere motorbroers/motorzusters dergelijke ervaringen gehad hebben en wat ze hiermee gedaan hebben.

Dazed and confused

Peter

Vergeet niet de dagwaarde er ook nog bij te tellen, want dat is het totaal dat je krijgt. Kom je dan niet in de buurt van wat je wenst?

Overigens hoef jij niet akkoord te gaan met zijn voorstel. Met een beetje tegenargumenten moet je er heus wel wat kunnen lullen. Eén pissig telefoontje van ondergetekende leverde mij € 1000,- meer op destijds. Zelf goed vooronderzoek doen en je niet al te makkelijk laten piepelen door zo'n eikel. Ze proberen in eerste instantie zo goedkoop mogelijk te rapporteren. Er zijn er wel die direct bijna het uiterste bod doen maar dat zijn er niet veel.

Succes
 
Ruim een jaar geleden werd mijn ST1100, ook wel bekend als Pan European, na zes weken gestolen. Het was een 92-er. De expert van Centraal beheer vertelde mij eerst dat het pas de tweede keer in zijn 10-jarige periode als schade-expert was dat er een Pan was gejat, en bood mij vervolgens een bedrag gebaseerd op de prijs die ik ervoor had betaald het feit dat dit iets meer dan een jaar geleden was. Ik wees de man erop dat ik de motor pas zes weken in bezit had en overhandigde hem de aankoopbon (waar hij overigens een kopie van had gekregen). De man dacht dat ik hem dus al een jaar had, zag zijn vergissing in, en na de uitspraak: man, wat een pech, na zes weken al gestolen, stelde hij direct zijn bod bij tot 150 euro onder het originele aankoopbedrag en telde daar 60 euro bij op voor het slot. Dat slot was dus aardig betaald en het verlies bleef beperkt tot 150 euro, wat heel redelijk is. Kijk, zo kan het dus ook!
 
Je kunt ook een schadebedrag laten uitkeren met behoud van je wrak.
Zou ik zeker doen en dan diverse opkopers laten bieden en ik weet zeker dat je er alleen maar beter van wordt.
 
Je kunt ook een schadebedrag laten uitkeren met behoud van je wrak.
Zou ik zeker doen en dan diverse opkopers laten bieden en ik weet zeker dat je er alleen maar beter van wordt.

Hmm, dat weet ik zo net niet...Ook die opkopers halen het onderste uit de kan en dat fictieve bedrag wat de rechtsbijstand verzekering bepaald had trekken ze mooi van jouw bedrag af. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

Dit is naar mijn mening enkel interessant als je hem nog kan opknappen voor weinig.Ik heb zelf een keer een zl1000 eliminator financieel total loss gereden maar ja dat is gauw gebeurd..beetje creatief wezen shoppen op diverse sloperijen en op het eind had ik mijn motor weer ok en centen over.

Die opkopers zijn natuurlijk ook niet gek.

Maar alles hangt af van de huidige staat van de motor!


Dus wat gaan we doen...juistem ff bij verzekering vragen hoeveel je krijgt als je het wrak behoud? En ff kijken wat die verzekering voor je kan betekenen.

En daarbij als je nu het geld aanneemt en weer een fiets koopt en wat bijlapt ..kun je weer die allrisk verzekering premie betalen ...tenzij ik dit laatste onjuist heb..

Duur geintje zit je hierdoor tussen de 3000 en 4000 gulden (denk nog in guldens) (incusief all risk premie) negatief.



Kom je er slecht vanaf dan zou ik wat extra kapotte kleding opvoeren ;) wat je vergeten was dat zei je toch laatst? ;) ;) .
 
Laatst bewerkt:
Als je hem zo ziet staan denk je dat het nogal meevalt. Bodeywork is uiteraard beschadigd (krassen, spiegels eraf etc.), het ergste is dat één van de cilinders zich als een ploeg in de grond heeft gegraven (het is nou eenmaal een boxer). Die cilinder is een stuk naar achteren gedrukt met alle gevolgen vandien voor het interne werk van het blok. Het blok is onderdeel van de dragende constructie van het frame. Dat frame heeft nu ook een flinke opdonder gehad en is niet meer recht. Ik zou hem in ieder geval niet willen opknappen om er daarna verder mee te rijden :]
 
Ik reed m'n bijna 2 jaar oude Fazer total loss. Ik vond de uitkering van de verzekering (standaard bedrag, nieuwwaarde minus 2 % per maand over het tweede jaar) eigenlijk niet eens slecht, omdat ik er bij inruil minder voor zou krijgen. Maar de reparatieman van de dealer ging niet akkoord. Hij had een aantal advertenties van het Internet afgeplukt als bewijs dat de fiets meer waard was. Kwam zo'n 700 Euro bij.......

Kortom: ff wat advertenties van het Internet plukken en die verzekering van je aan de oren trekken.....
 
Ik reed m'n bijna 2 jaar oude Fazer total loss. Ik vond de uitkering van de verzekering (standaard bedrag, nieuwwaarde minus 2 % per maand over het tweede jaar) eigenlijk niet eens slecht, omdat ik er bij inruil minder voor zou krijgen. Maar de reparatieman van de dealer ging niet akkoord. Hij had een aantal advertenties van het Internet afgeplukt als bewijs dat de fiets meer waard was. Kwam zo'n 700 Euro bij.......

Kortom: ff wat advertenties van het Internet plukken en die verzekering van je aan de oren trekken.....

:^

Kijk op de dealersites als www.bikenet.nl, www.motoroccasion.nl en www.motormarkt.nl
Maak een lijst van vergelijkbare motoren (km stand en bouwjaar - iets verschil mag), neem de gemiddelde prijs van je lijst en je hebt een reëel beeld van waarde.

Nog een tip, verzekeren betekend niets meer dan schadeloos stellen bij schade. Je mag er dus niet beter van worden, maar dus ook niet slechter. Die Bovag koerslijst is meer voor inruil, en jij moet weer kunnen kopen. Dat levert dus verschil op en dus schade voor jou. Men zou dus naar de vervangingswaarde moeten kijken, want daar heb jij mee te maken als je voor je geld weer gaat kopen. Hou dit soort dingen maar voor bij de expert... ;)

Overigens, die expert is vast ingehuurd door de tegenpartij. Laat er via je eigen verzekeraar maar een contra-expert op afsturen (of via je rechtbijstands verzekeraar). Neem iig geen genoegen met de fooi die je nu krijgt... B|
 
De expert kan opzn minst een afschrijving op jou aanschafwaarde (factuurbedrag) hanteren ,deze ligt over 5mnd .met 1350 euro veel te hoog !
hij behoort daarbij naar de reele dagwaarde te kijken en niet klakkeloos de richtwaarde te hanteren !!

zoals al eerder vermeld behoord hij je redelijker wijs schadeloos te stellen
Als je je motor aangeschaft hebt bij een dealer zit daar ook een X bedrag aan garanties in verdisconteerd maar kan zeker niet meer zijn als 500 euro
afgaande op de vraagprijs waardes die jij al eerder aangaf zit hij er dus flink naast ..

Een expert moet zich bij zijn werkgever (buro/maatsch.)ook verantwoorden ..door er bij jou 350 euro afschrijving te hanteren blijf je even goed in de laagste regionen van de dagwaardes

Ik zou zeker om een zogenoemde contra-expertise verzoeken...alleen dit al kan de huidige expert er toe brengen de zaak opnieuw te beschauwen (hij kan of zal ook zeker naar eer en geweten gehandeld hebben) en tot een ander en acceptabel bod te komen!!

Gr FF

p.s rekeningen van event. reparaties en accesoires ook toevoegen.
kleding heb je al opgevoerd neem ik aan (als deze oud is en/of
rekeningen niet te veel van verwachten)
 
Laatst bewerkt:
total-los zuigt zwaar....

er word je schade gereden buiten jouw schuld om...
en toch kost het jouw geld.... :(

"ja meneer afschijving he....."

ja maar als ik er een lantaarn paal uit de grond rij, die er al 10 jaar staat moet ik toch ook een nieuwe paal betalen aan de gemeente ??
ik mag toch denken dat die paal reeds afgeschreven is !!
en jullie van de verzekering keren dat bedrag ook gewoon helemaal uit ??
en niet het bedrag van een oud paaltje ( dag waarde ) - een tientje oud ijzer ( rest waarde van het wrak )

"ehhhh, jamaar met motorvoertuigen geld alles anders ...."
 
Been there, done that.

Het eerste bod van de verzekering was Fl. 8.500 (handelswaarde). Na wat trekken, duwen en stoten, een aantal telefonades en brieven kwam er Fl. 11.250 uit.

Met handelswaarde heb ik als particulier niets te maken. De schade is het bedrag dat je kwijt bent voor vergelijkbare vervanging.
 
Ga zelf op onderzoek uit. Ook de HH Experts lezen hier (proefondervindelijk vastgesteld). Neem een zo'n groot mogelijke database met jouw model motor. Zet alle specificaties op een rijtje en vooral de prijzen erbij. Op deze manier kom je aan een redelijk gemiddelde waarvoor jou motor op dit moment te verkrijgen is (bouwjaar, km stand, etc.).

Schakel ook je eigen verzekering in en desnoods benoem je een arbiter in dit geval. En vooral, zet alles op papier en alles watje verstuurd per post, aangetekend. Faxen mag ook, bewaar dan wel je faxverzendrapport.

Succes met de experts.
 
Terug
Bovenaan Onderaan