total loss

Bas4708

Rookie
18 apr 2004
7
0
Roosendaal
Nadat ik enkele weken geleden een motor ongeluk heb gehad, heb ik hier gevraagd naar de dagwaarde van mijn motor. (Kawasaki GPX 600R Ninja uit 1996).
Door de vele reacties kreeg ik een redelijk beeld hiervan. De werkelijkheid viel echter hard tegen. Volgens jullie en internet was de dagwaarde ca. EURO 3.800,--. Ik krijg van de verzekering EURO 2.200,--. Ik vind het een groot verschil maar kan er niets aan doen volgens mijn dealer. Hij had zijn uiterste best al gedaan.
Zo word je toch hard aangepakt voor iets wat niet je eigen schuld is.

Bijlage: kawa.jpg
 
full


;( klote man

[me]Shiva heeft ff het piccie erbij gezet[/me]
 
Hmm. da's ff klote dat je motor kort is, maar ik moet wel zeggen dat ik €3800 ook wel erg veel had gevonden voor een GPX600R van 1996. Dat zijn dan 8375 guldens voor een motor van 8 jaar oud, die destijds iets van 11.000 heeft gekost. Die €2200 komt dan idd een stuk dichter in de buurt.

i.i.g. suc6 met het herstel.

PS. Je had zelf hopelijk toch niets?
 
aargh je wordt toch altijd zwaar genomen als het op schadeafhandeling aankomt.
Veel succes met de afhandeling!
 
ik heb 3 dagen in het zieknhuis gelegen. nu ben ik al 2,5 week thuis en vandaag ga ik voor het eerst weer naar de fysiotherapeut om te lopen. Mijn voet en bekken zijn zwaar gekneusd, meer niet. Niet blijvends voorlopig
 
Succes en sterkte ermee en zeker hopen dat je geen blijvend letsel houdt.
 
Ik heb het al vaker gezegd en doe dat nogmaals... ;)

Ga op internet op zoek naar een soortgelijke motor, dus zelfde type, bouwjaar en qua km-stand redelijk gelijk. Stel een lijst samen van alles wat je vind op de diverse ocassionsites (ook als de km-stand hoger is en de vraagprijs in jouw straatje valt). Neem een gemiddelde prijs van die lijst en sla daar de expert mee om de oren.

Verzekeren betekent dat je schadeloos gesteld moet worden. Dat je er dus niet beter van wordt, maar ook niet slechter. Dat je dus voor het geld wat je van de verzekeraar ontvangt eenzelfde motor moet kunnen kopen, in nagenoeg dezelfde staat, bouwjaar en km-stand. Zo simpel is het en dat je dus niet ineens een 2 jaar oudere fiets moet kopen, want dan ben je erop achteruit gegaan en heb je dus schade.

Zorg dus dat je bij totall-loss schade, altijd wat huiswerk maakt. Je hebt een grotere kans op een fatsoenlijke schadevergoeding, als je de expert laat zien waar je over praat. Geef hem de lijst, met de internetadressen waar je ze vandaan hebt en de bedrijven waar ze staan. Als hij over een handelsprijs welke geen dagwaarde is begint, zeg je dat jij wel met die handelsprijs te maken hebt en voor de door de expert geboden dagwaarde, geen vergelijkbare motor kan kopen. Dat bewijst jouw lijstje tenslotte.


Zelf heb ik hiermee te maken gehad bij een koekblik van me. De expert had slechts 2 soortgelijke auto's gevonden en daarop zijn vergoeding gebaseert. Ik kwam met 40! auto's aan op de manier zoals omschreven. Hij kon niet anders dan me gelijk geven, nadat hij de lijst onder ogen zag en dus kreeg ik meer geld, meer nog dan ik er voor betaald had... :)
 
Ik heb het al vaker gezegd en doe dat nogmaals... ;)

Ga op internet op zoek naar een soortgelijke motor, dus zelfde type, bouwjaar en qua km-stand redelijk gelijk. Stel een lijst samen van alles wat je vind op de diverse ocassionsites (ook als de km-stand hoger is en de vraagprijs in jouw straatje valt). Neem een gemiddelde prijs van die lijst en sla daar de expert mee om de oren.

Verzekeren betekent dat je schadeloos gesteld moet worden. Dat je er dus niet beter van wordt, maar ook niet slechter. Dat je dus voor het geld wat je van de verzekeraar ontvangt eenzelfde motor moet kunnen kopen, in nagenoeg dezelfde staat, bouwjaar en km-stand. Zo simpel is het en dat je dus niet ineens een 2 jaar oudere fiets moet kopen, want dan ben je erop achteruit gegaan en heb je dus schade.

Zorg dus dat je bij totall-loss schade, altijd wat huiswerk maakt. Je hebt een grotere kans op een fatsoenlijke schadevergoeding, als je de expert laat zien waar je over praat. Geef hem de lijst, met de internetadressen waar je ze vandaan hebt en de bedrijven waar ze staan. Als hij over een handelsprijs welke geen dagwaarde is begint, zeg je dat jij wel met die handelsprijs te maken hebt en voor de door de expert geboden dagwaarde, geen vergelijkbare motor kan kopen. Dat bewijst jouw lijstje tenslotte.


Zelf heb ik hiermee te maken gehad bij een koekblik van me. De expert had slechts 2 soortgelijke auto's gevonden en daarop zijn vergoeding gebaseert. Ik kwam met 40! auto's aan op de manier zoals omschreven. Hij kon niet anders dan me gelijk geven, nadat hij de lijst onder ogen zag en dus kreeg ik meer geld, meer nog dan ik er voor betaald had... :)
ja helemaal mee eens dus he !

ik heb het zelf ook gehad met een zx9r van 1995 deze hebben ze gestolen (6 jaar geleden al hoor ) en vlak bij mijn huis is hij uit de sloot getakeld :( :(

eerst stelde de verzekering dat deze motor nog wel opgeknapt kon worden omdat het blok niet beschadigd zou zijn en uiteindelijk is hij ( met dank aan goedhart motoren !!) toch totall loss verklaard.

toen ik uiteindelijk zag wat ik uitgekeerd ging krijgen was dit ongeveer 5000 gulden lager dan waar ze op dat moment gemiddeld voor aangeboden werden bij de dealer ik heb dit in een brief aan mijn verzekeraar kenbaar gemaakt en gevraagd om een contra-expertise ( niet goed gespeld denk ik ) de tweede expert had duidelijk meer verstand van zake en kwam met een prijs waar ik echt een gelijkwaardige motor voor terug kon kopen....

de aanhouder wint gewoon proberen want minder wordt het niet mischien alleen maar meer !!!

hihi
 
dus advies van remakil en die andere opvolgen, als je vindt dat je tekort gedaan wordt.
contra-expertise vragen.
en een gedegen lijst maken

je kan er niet slechter van worden ;)
 
Ik heb er 2 jaar geleden EURO 4.100,-- voor betaald.
Mijn bedoeling is ook niet om er beter van te worden want ik heb ook
navraag gedaan (dankzij goed advies in een andere topic!) maar voor
EURO 2.200 koop ik niet dezelfde motor.
Ik ben in discussie gegaan met de expert maar hij vond het een goed bod
en mijn dealer vertelde me dat het misschien EURO 200,-- zou schelen
bij een contra expertise. Wie ben ik als leek dan om tegen hun in te gaan??

Best raar, want deze motor staat voor heel wat meer euro in de schowroom!!
 
Ik heb er 2 jaar geleden EURO 4.100,-- voor betaald.
Mijn bedoeling is ook niet om er beter van te worden want ik heb ook
navraag gedaan (dankzij goed advies in een andere topic!) maar voor
EURO 2.200 koop ik niet dezelfde motor.
Ik ben in discussie gegaan met de expert maar hij vond het een goed bod
en mijn dealer vertelde me dat het misschien EURO 200,-- zou schelen
bij een contra expertise. Wie ben ik als leek dan om tegen hun in te gaan??

Best raar, want deze motor staat voor heel wat meer euro in de schowroom!!

Je mag dan wel leek zijn op verzekeringsgebied, maar bent geen leek op het gebied van vergelijkbare motoren en prijzen. Kijk maar op www.motorocassion.nl, www.marktplaats.nl, www.motormarkt.nl, www.ikwileenmotor.nl, www.motornet.nl, www.motortrader.nl en zo zijn er nog wel een paar. Maak die lijst en je bent geen leek op het gebied van prijzen en hebt slagkracht richting de contra-expertise. Tenzij je liever met minder genoegen neemt... ;)
 
Ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van, ik wil van het geouwehoer af en ik krijg tenminste geld terug. Een gok van 200 euro op 1600 euro, kan je dus 1400 euro schelen.
Niet geschoten is altijd mis!
Succes!
 
Ik wou net zeggen, na de uitleg van Remakil zou ik dus meteen alle sites na gaan kijken. En elke motor uit ongeveer hetzelfde bouwjaar/km-stand/technische staat opslaan en er een mooie lijst meemaken. Kun je al gauw in een uurtje of 2 een paar honderd euro verdienen.
 
Fijne dealer!
Hij verkoopt je eerst een motor en als je dan schade hebt geeft ie aan dat je een afschrijving van 1400 of 1600 euro hebt gehad op een motor van 8 jaar oud.
Da's lekker!
Als het een nieuwe motor is, is deze afschrijving wel reeel, maar als ie al 8 jaar oud is, dan is de aanschaf veel te hoog geweest of de dealer steekt zijn nek niet ver genoeg uit om je te helpen.
 
In de autoverzekeringsbranche is het tegenwoordig zo geregeld dat men van vervangingswaarde uitgaat i.p.v. dagwaarde. Dagwaarde ligt altijd lager, want bij dagwaarde wordt uitgegaan van de Bovag koerslijst, welke elke 3 maanden wordt uitgegeven.

Als jouw verzekeringsmaatschappij geen vervangingswaarde kent, dan kun je op je kop gaan staan, maar meer dan de dagwaarde krijg je dan niet vergoed. Als jouw motor dan meer waard is (volgens jou) dan de dagwaarde, dan moet je hem laten taxeren. Een taxatierapport wordt door elke maatschappij geaccepteerd en is 2 jaar rechtsgeldig. Dat betekend dat jouw motor gedurende die periode tegen het taxatiebedrag is verzekerd.
 
Misschien een keer door een andere laten taxeren.. En de schade op laten nemen.
Ik heb het ook gehad vorig jaar. Toch heb ik redelijk goed terug gekregen. Maar wel dank zij de inzet van motorplanet dronten. die gasten zijn gewoon eerlijk en proberen het onderste uit de kan te halen.

Ik kan maar een ding zeggen... verzekering is oplichting.. je betaalt je scheel. en als je een keer geld van hn moet krijgen gooien ze allemaal met regeles en boekjes.. En dat is niet eerlijk. want nu kloppen ze al veel geld uit je zak door die premies. en dan ook nog geen rieel bedrag terug geven als je een keer schade hebt. Bovendien neem ik aan dat je ook schade had aan je pak... zit dat er allemaal bij???

OPLICHTERS ZIJN HET !!

zo lucht op

Destopper
 
In de autoverzekeringsbranche is het tegenwoordig zo geregeld dat men van vervangingswaarde uitgaat i.p.v. dagwaarde. Dagwaarde ligt altijd lager, want bij dagwaarde wordt uitgegaan van de Bovag koerslijst, welke elke 3 maanden wordt uitgegeven.

Als jouw verzekeringsmaatschappij geen vervangingswaarde kent, dan kun je op je kop gaan staan, maar meer dan de dagwaarde krijg je dan niet vergoed. Als jouw motor dan meer waard is (volgens jou) dan de dagwaarde, dan moet je hem laten taxeren. Een taxatierapport wordt door elke maatschappij geaccepteerd en is 2 jaar rechtsgeldig. Dat betekend dat jouw motor gedurende die periode tegen het taxatiebedrag is verzekerd.

Tuurlijk, taxatie werkt in je voordeel. Maar het gaat om het principe dat verzekeren niets meer is dan schadeloos stellen. Dagwaarde stelt je dus niet schadeloos en dus moet men sowieso uitgaan van vervangingswaarde. Daar heb jij namelijk mee te maken, zodra je een andere motor moet kopen.

Die vervangingswaarde zal logischer wijze lager liggen dan de handelswaarde, je lult meestal wel wat van de vraagprijs af. Alle latere accesoires neem ik maar even niet mee in het plaatje, ik beperk me even tot de motor.

Ik weet zeker dat als jij met goede argumenten komt (dus een uitgebreide lijst) je slagkracht hebt richting de verzekeraar. Want als jij duidelijk kan aantonen dat de uitgekeerde dagwaarde ver beneden de vervangingswaarde ligt, dan lijdt je dus schade welke vergoed behoord te worden.

Dus niet direct dat verhaaltje van de expert accepteren, maar actie voeren. Die expert wordt schandelijk betaald voor zijn diensten door diezelfde verzekeraar... :X
 
Is die 2200 euro in jouw geval de dagwaarde of het verschil tussen de dagwaarde en de restwaarde van het "wrak"?

Als ik even snel op marktplaats kijk dan lijkt me 2200 als dagwaarde inderdaad aan de lage kant (weet niet wat je km-stand is), maar 3800 zeker ook veel te hoog.
 
Het is de dagwaarde.
Een opkoper heeft nog 425,-- geboden, dus dat heb ik al binnen,
nu krijg ik van de verzekering 1.775,--

De schade aan mijn kleding zit er inderdaad nog niet bij.

Ik ga toch nog maar even rondkijken op de diverse sites na jullie
wijze adviezen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan