Totale overbrengverhouding motor

school

Rookie
24 nov 2004
3
0
jan
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de totale overbrengverhouding
van deze motor kan berekenen of een berekening sturen?:

4 cil 4 takt lijnmotor

primaire overbrenging : tandwielen, i =1,520
aantal versnellingen: 6
Interne verhoudingen: 2,692-1,933-1,600-1,400-1,286-1,90:1

Secucundaire overbrenging: O-ring-ketting (16/42)

Banden Bridgestone BT/012 G
Bandenmaat voor 120/70 ZR17
Bandenmaat achter 195/50 ZR17

Dus de totale overbrengverhouding vanaf motor tot aan de wielen.
Ik kan er zelf niet uitkomen.
Dus als iemand het weet. Hulp is welkom.
 
Interne verhoudingen: 2,692-1,933-1,600-1,400-1,286-1,90:1

Weet je wel zeker dat deze waarden kloppen? Normaal gezien worden versnellingen langer aan het eind, maar bij jou is de laatste een stuk korter dan de 3 versnellingen ervoor, terwijl de laatste versnelling vaak als een soort overdrive werkt.
Die zal dan meer richting 1 moeten neigen, i.pv. weer richting de 2 te gaan.
 
Weet je wel zeker dat deze waarden kloppen? Normaal gezien worden versnellingen langer aan het eind, maar bij jou is de laatste een stuk korter dan de 3 versnellingen ervoor, terwijl de laatste versnelling vaak als een soort overdrive werkt.
Die zal dan meer richting 1 moeten neigen, i.pv. weer richting de 2 te gaan.
[/quote]

Heel goed gezien! Ik heb perongeluk een type fout gemaakt. Sorry hiervoor de laatste moet 1,190:1 zijn dus : ( 2,692-1,933-1,600-1,400-1,286-1,190:1)

Zou je me wel bij de berekening kunnen helpen?
 
Lijkt me gewoon een kwestie van consequent de overbrengingsverhoudingen vermenigvuldigen, toch?

Dus in geval van de eerste versnelling wordt dat dan: 1,52 * 2,692 * 42/16 = 10,74.

Of redeneer ik nu te simpel? :?
 
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de totale overbrengverhouding
van deze motor kan berekenen of een berekening sturen?:

4 cil 4 takt lijnmotor

primaire overbrenging : tandwielen, i =1,520
aantal versnellingen: 6
Interne verhoudingen: 2,692-1,933-1,600-1,400-1,286-1,90:1

Secucundaire overbrenging: O-ring-ketting (16/42)

Banden Bridgestone BT/012 G
Bandenmaat voor 120/70 ZR17
Bandenmaat achter 195/50 ZR17

Dus de totale overbrengverhouding vanaf motor tot aan de wielen.
Ik kan er zelf niet uitkomen.
Dus als iemand het weet. Hulp is welkom.

Das easy, zal je straks wel ff een voorbeeldje geven, eerst een bakje koffie :P

[edit]
Ten eerste spreken we van R(eductie)F(actor), Iedere versnelling heeft een andere reductie factor. Persoonlijk vind ik de RF's die omschreven hebt nogal onhandig, maar dat zit hem dus puur in het gemak van gebruik. In principe noteer je namelijk b.v. de eind RF bij 16/42 als 0,381. Maar al jouwn RF's zijn omgekeerd dus moet deze RF nu ook maar 42/16 worden de uitkomst is nu dus 2,625.


De volgende formule is van toepassing:
toeren krukas / (primaire verhouding * versnelling * eind overbrenging)= toeren achterwiel.

primaire verhouding * versnelling * eind overbrenging = totale RF
1,520 * 1,901 * 2,625 = 7,585

toeren krukas / 7,585 = toeren achterwiel



Aangezien je achterwiel maat er bij vermeld heb ga ik dr ff van uit dat je eigenlijk geinterresseerd bent in de (toeren krukas)/(snelheid verhouding).
Als je het aantal toeren weet van je achterwiel, m.a.w. het aantal rondjes per minuut, dan weet je ook hoeveel je er per uur maakt. Je weet ook nog eens hoe groot de afstand is per afgelegde omwenteling, want dat is de omtrek van je wiel.

Bij banden maten geld bij mijn weten het volgende:
195/50 ZR17 = 195mm brede band 50% daarvan is de hoogte & de velg diameter is 17 Inch

195mm*0.5 = 97,5mm band hoogte
17 inch * 25.4mm = 431.8mm velg diameter
97,5mm *2 ( is immers 2 zijdig) + 431.8mm = 626,8mm totale achterwiel diameter
626,8mm * pi * 60 / 10^6= 0,118Km/h per toer


i.c.m. de vorige formule
toeren krukas / 7,585 = toeren achterwiel

wordt:
(toeren krukas / 7,585) * 0,118= snelheid

oftewel:
toeren krukas * 0,0156= snelheid

Als je het voor ander achterband wilt berekenen. Zal je eerst de complete band omtrek moeten herberekenen
 
Laatst bewerkt:
Yup had ff geen tijd meer om alles na te rekenen & dan zit er uiteraad weer een fout in (Murphy's law, geen chek dan ga je op je bek). Dat eerste komt door een notatie fout.

Dit had het moeten zijn:
(toeren krukas / 7,585) * 0,00197 = snelheid

oftewel:
toeren krukas * 0,000260 = snelheid

& idd, ik ben nog vergeten alles ff * 60 te vermenigvuldigen want je hebt nu Km/sec. Dus herschrijven de formule ff nogmaals tot:

toeren krukas * 0,0156= snelheid

Heb momenteel de vorige post ook gecorigeerd. m.u.z. v/d typ fout die ik ook nog over het hoofd had gezien. Die 1.190, wat als 1.901 in mijn berekening zit
 
Laatst bewerkt:
Zoals voor zovele dingen heeft het internet ook een oplossing
Voor het berekenen van dergelijke waarden staat op


http://home.t-online.de/home/sven.schmidt./texte/geardata.htm

een programma waar je dit mee kunt berekenen en de paramters kunt wijzigen
Je kunt zo zien wat wijzigingen in de eindoverbrenging voor gevolgen heeft op toerentallen/snelheden

En wil je een andere eindoverbrenging, dan kan het programma ook berekenen hoeveel de as verplaatst woet worden met de originele ketting


EgbertO
 
De berekening ziet er op zich aardig uit,ik betwijfel alleen of die waarden van de overbrengingen kloppen: een zesde versnelling die een 1:1 verhouding geeft???
Bovendien liggen de verhouding veuls te dicht opeen,dat zou overschakelen naar eenvolgende versnelling tot zinloos maken,beter is dan minimaal twee versnellingen over te slaan....
Meestal ligt de eerste versnelling rond de 3:1,twee rond de 2,2:1 en is je vierde ongeveer een 1:1 verhouding.
Zodoende zal je vijfde iets onder de 1:1 komen (meestal rond de 0,9:1),en je zesde zal dan rond de 0,8:1 liggen.
Anders heeft een zesbak geen zin (overdrive).....
 
De berekening ziet er op zich aardig uit,ik betwijfel alleen of die waarden van de overbrengingen kloppen: een zesde versnelling die een 1:1 verhouding geeft???
Bovendien liggen de verhouding veuls te dicht opeen,dat zou overschakelen naar eenvolgende versnelling tot zinloos maken,beter is dan minimaal twee versnellingen over te slaan....
Meestal ligt de eerste versnelling rond de 3:1,twee rond de 2,2:1 en is je vierde ongeveer een 1:1 verhouding.
Zodoende zal je vijfde iets onder de 1:1 komen (meestal rond de 0,9:1),en je zesde zal dan rond de 0,8:1 liggen.
Anders heeft een zesbak geen zin (overdrive).....
Mwoah, kweenie hoor... Als je bijv. naar de ZX10R kijkt, Die loopt meen ik iets van 170-180 in de eerste versnelling, 210 in de 2e versnelling en ergens richting de 300 in de zesde versnelling. Die verhoudingen liggen dus behoorlijk dicht bij elkaar. Tussen de eerste en tweede versnelling zit nog geen 20% bij zo'n motor (bijna close ratio bak). Mijn eigen CBR doet iets van 110, 140 en 170 in de eerste 3 versnellingen. Hier zit dus ook maar iets van 25% tussen de versnellingen.

Vullen we het max. toerental bijv. 10000rpm in, dan krijgen we voor de eerste en 6e versnelling resp. ca. 110kph en ca. 249kph. Dit zijn op zich nog vrij reëele waarden voor een (sport)motor.

Die 1:1 bij de vierde versnelling komt (meen ik wel eens in de autoweek gelezen te hebben) vaak voor bij auto's. Maar aangezien motorfiets motoren over het algemeen veel meer toeren maken, zal dat bij motorfietsen pas bij hogere versnellingen of helemaal niet zo zijn, lijkt me.
 
... Dus de totale overbrengverhouding vanaf motor tot aan de wielen ...


Ik zou eens naar een "middenwaarde" andersom willen toerekenen:
Een wiel van totaal belast pakweg 60 centimeter hoog draait bij 120km/u ofwel 2 km per minuut,

(2000meter gedeeld door (3,14x0,6m)) bijna 1100 toeren per minuut.

Als je motor dat ondersteunt met, ik gok even, 6600 toeren per minuut dan is de totale verhouding van begin tot eind (6600 : 1100) iets van 6 op 1

.... toch? ....
 
Zoals voor zovele dingen heeft het internet ook een oplossing
Voor het berekenen van dergelijke waarden staat op


http://home.t-online.de/home/sven.schmidt./texte/geardata.htm

een programma waar je dit mee kunt berekenen en de paramters kunt wijzigen
Je kunt zo zien wat wijzigingen in de eindoverbrenging voor gevolgen heeft op toerentallen/snelheden

En wil je een andere eindoverbrenging, dan kan het programma ook berekenen hoeveel de as verplaatst woet worden met de originele ketting


EgbertO


Gewoon dit programma gebruiken. Bedankt voor de link, programma is echt fantastisch!
 
De berekening ziet er op zich aardig uit,ik betwijfel alleen of die waarden van de overbrengingen kloppen: een zesde versnelling die een 1:1 verhouding geeft???
Bovendien liggen de verhouding veuls te dicht opeen,dat zou overschakelen naar eenvolgende versnelling tot zinloos maken,beter is dan minimaal twee versnellingen over te slaan....
Meestal ligt de eerste versnelling rond de 3:1,twee rond de 2,2:1 en is je vierde ongeveer een 1:1 verhouding.
Zodoende zal je vijfde iets onder de 1:1 komen (meestal rond de 0,9:1),en je zesde zal dan rond de 0,8:1 liggen.
Anders heeft een zesbak geen zin (overdrive).....

Je kan de onderlinge ratio is niet aan de versnellingbak zien, hier is de ratio niet van belang. Enkel na de eind overbrenging telt de ratio. stel ik heb de volgende bike:

@ 12000 TPM
top 100Km/h

4 versnellingen
1e 25 Km/h
2e 50 Km/h
3e 75 Km/h
4e 100 Km/h

& nu de volgende bike:
@ 12000 TPM
top 200Km/h

4 versnellingen
1e 50 Km/h
2e 100 Km/h
3e 150 Km/h
4e 200 Km/h

Beide bikes hebben de zelfde versnellingsbak ratio enkel een andere eindratio. Dat kan je zien aan de stap grote, die steeds 25% v/d topsnelheid is. Bij racers willen ze dat vaak niet, maar wel zo dat enkel de eerste versnelling oprekt. Dus de volgende bike:

@ 12000 TPM
top 200Km/h

4 versnellingen
1e 125 Km/h
2e 150 Km/h
3e 175 Km/h
4e 200 Km/h

Hiervoor moet je een close ratio versnellingbak hebben met een lange eind overbrenging. Verder loopt de weerstand van een voertuig kwadratisch op dus zal je vernsellings bak steeds meer close ratio moeten. Behalve de laatste versnelling die op een constante snelheid, de zuigersnelheid moet beperken (overdrive). Dus in de praktijk lijkt een race versnellingbak eerder op het volgende:

@ 12000 TPM
top 200Km/h

1e 125 Km/h ->+30
2e 155 Km/h ->+20
3e 175 Km/h ->+15
4e 190 Km/h ->+10
5e 200 Km/h ->+20
6e 220 Km/h
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan