KenzoL

A.k.a. Lemmy
20 sep 2021
4
0
Dag mede MF-leden,


Ik vond niet onmiddelijk een antwoord op m'n vraag in andere topics, maar laat 't mij zeker weten als 'k er toch heb over gekeken ergens.

Ik ben opzoek naar een degelijk TPMS systeem voor mijn Kawa 1000SX, kwestie van wat meer monitoring te hebben.
Het is me al voorgekomen van enkele 10x KM's snelweg te doen met een lekke band, en het pas te merken bij de afrit. 8)7

Ik heb nogal de gewoonte om ventieldopjes te verliezen, dus ventieldopjes met bluetooth TPMS lijkt me geen goed idee.
Ingebouwde TPMS ventielen zou toch beter zijn.

Nu, deze ventielen zijn wel met hopen te vinden voor auto's. Maar meestal moeten deze dan geprogrammeerd worden op een al reeds bestaande TPMS systeem in de auto/moto. De 1000SX beschikt niet over zo'n ingebouwd systeem.

Bij deze vraag ik graag; Heeft er iemand al ervaring met het achteraf bijplaatsen van een TPMS systeem met ingebouwde ventielen, en welk systeem heb je hiervoor gebruikt?


Groetjes!
 
Ah, ja dat was ik ook van plan. Die ventieldopjes-dingen zag ik niet zitten. Ik heb al heel lang dit liggen - Zadi RTS. Blijkt de maat van de ventielen nogal kritisch te zijn, ik heb net andere dan gebruikelijk. Ook vraag ik me af of de batterijtjes nog goed zijn ook al is het nog nooit gebruikt.
Er staat trouwens op het doosje dat het systeem geschikt is voor zowel 8,3 mm als 11,3 mm ventielen (twee gangbare maten, de ene bij veelal italiaanse merken geloof ik en de andere bij de rest). Maar hoe dat in de praktijk dan werkt... 🤨
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    221,7 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Ben er vrij zeker van dat Careud (Ali) je de keuze geeft tussen sensoren op ventiel, of binnenkant velg. Effe zoeken.. Hetzelfde kastje wordt aangeboden onder vele namen, maar Careud lijkt toch de fabrikant te zijn, hebben in ieder geval een website
 
Hoe verlies je ventieldopjes.. misschien vind iemand je niet lief..?
Dat vroeg ik mezelf ook af. Ventieldopjes zitten op je ventiel, die vallen er echt niet af met rijden, of ze moeten niet vastgedraaid zijn geweest.
Ten tweede moet je ms. wat aandachtiger rijden, de meesten merken het vrij snel als er een band leegloopt, vóór eerder dan achter ws., maar ook achter gaat 'ie wat zoeken/wabberen als het niet echt hard meer is. Zou je toch moeten opvallen m.i.
Evengoed, zo'n waarschuwingssysteem kan natuurlijk nooit kwaad. Laat je het weten wanneer je iets hebt gevonden wat voldoet tzt. ?
 
@Tarwetijger, @BMW-XR Bedankt voor de tips! Dat zijn al twee systemen die precies zijn wat ik zoek. Ik bekijk nog even via de interwebs welk van de twee een goed systeem kan zijn. ;) Lijkt er op dat de Zardi - RTS toch wel wat geplaatst wordt.

@Loki, @AWH Tja, je kent dat wel. Even de bandjes oppompen en dan rolt het dopje in een putje, of ga 'k er perongeluk op staan. Dat soort dingen. :') Maar ik zal wat aandachtiger zijn in de toekomst hoor. ;) :t
 
Ik heb ze op 2 motoren op de ventielen zitten (alu ventielen). Het zijn van die 50euro setjes van ali af. Ze zijn redelijk nauwkeurig, tenzij je de banden echt heet heet rijdt (trackday ofzo). Voor op straat vind ik het afdoende, als je er een dopje af draait (lekke band) reageert het dashboardje binnen 10 seconden met een geluidsignaal, en het scherm gaat rood/blauw knipperen.

Op m'n auto heb ik ook een ali set, op de ventielen, maar die is wel duidelijk minder van kwaliteit, uit de doos heeft het dopje rechts voor dat ie 2 tiende meer aan geeft dan er in zit, en het verschil tussen de ventielen wisselt wel echt heel vaak, maar ik pomp de autobanden dan ook niet zo heel vaak op :+
 
@Tarwetijger, @BMW-XR Bedankt voor de tips! Dat zijn al twee systemen die precies zijn wat ik zoek. Ik bekijk nog even via de interwebs welk van de twee een goed systeem kan zijn. ;) Lijkt er op dat de Zardi - RTS toch wel wat geplaatst wordt.
Volgens mij is Zardi RTS al een tijdje uit productie of zo. Reacties op internet zijn vaak van enige jaren geleden. Als er nu nog wat te koop is, is het oude voorraad denk ik. Daarom twijfel ik over het plaatsen van de mijne. Heb ik alles in de wielen zitten (dit kan ik niet zelf; afhankelijk van bandenbedrijf), blijken de batterijtjes leeg, kan ik weer van voren af aan beginnen.
 
Volgens mij is Zardi RTS al een tijdje uit productie of zo. Reacties op internet zijn vaak van enige jaren geleden. Als er nu nog wat te koop is, is het oude voorraad denk ik. Daarom twijfel ik over het plaatsen van de mijne. Heb ik alles in de wielen zitten (dit kan ik niet zelf; afhankelijk van bandenbedrijf), blijken de batterijtjes leeg, kan ik weer van voren af aan beginnen.
Lege batterijen die je niet of niet snel kunt vervangen zijn het zwakke punt van TPMS. Ik heb dit bij diverse nieuwe motoren, waarbij het als optie leverbaar was, dan ook niet laten monteren.
 
Volgens mij is Zardi RTS al een tijdje uit productie of zo. Reacties op internet zijn vaak van enige jaren geleden. Als er nu nog wat te koop is, is het oude voorraad denk ik. Daarom twijfel ik over het plaatsen van de mijne. Heb ik alles in de wielen zitten (dit kan ik niet zelf; afhankelijk van bandenbedrijf), blijken de batterijtjes leeg, kan ik weer van voren af aan beginnen.
Zo te lezen, zou met verse batterijtjes de levensduur langer moeten zijn dan een gemiddelde bandenwissel.
 
Ik heb ze op 2 motoren op de ventielen zitten (alu ventielen). Het zijn van die 50euro setjes van ali af. Ze zijn redelijk nauwkeurig, tenzij je de banden echt heet heet rijdt (trackday ofzo). Voor op straat vind ik het afdoende, als je er een dopje af draait (lekke band) reageert het dashboardje binnen 10 seconden met een geluidsignaal, en het scherm gaat rood/blauw knipperen.

Op m'n auto heb ik ook een ali set, op de ventielen, maar die is wel duidelijk minder van kwaliteit, uit de doos heeft het dopje rechts voor dat ie 2 tiende meer aan geeft dan er in zit, en het verschil tussen de ventielen wisselt wel echt heel vaak, maar ik pomp de autobanden dan ook niet zo heel vaak op :+

Bedoel je met "Ali af", Ali express dan?
 
Dat vroeg ik mezelf ook af. Ventieldopjes zitten op je ventiel, die vallen er echt niet af met rijden, of ze moeten niet vastgedraaid zijn geweest.
Ten tweede moet je ms. wat aandachtiger rijden, de meesten merken het vrij snel als er een band leegloopt, vóór eerder dan achter ws., maar ook achter gaat 'ie wat zoeken/wabberen als het niet echt hard meer is. Zou je toch moeten opvallen m.i.
Evengoed, zo'n waarschuwingssysteem kan natuurlijk nooit kwaad. Laat je het weten wanneer je iets hebt gevonden wat voldoet tzt. ?
Precies, en als waarschuwingssysteem zou ik er op een motorfiets niet veel van verwachten.

Mijn KTM en BMW hebben beide af-fabriek TPMS, en bij beide kun je - als je dat wilt - onderweg de bandenspanning monitoren. Maar geen van die systemen hebben mij ooit gewaarschuwd voor een lekke band, want dat merk je als motorrijder heel veel eerder aan het rijgedrag dan dat het TPMS vind dat de bandenspanning te laag is.
Met TPMS zou je op zo’n moment even de bandenspanning kunnen uitlezen - als een soort bevestiging dat er iets niet klopt - maar in de realiteit ben ik dan allang gestopt om even een visuele inspectie te doen, en een noodreparatie.
Het kan ook gebeuren dat de band heel snel leegloopt - bijvoorbeeld omdat de veroorzaker van het lek de band verliet - in welk geval een TPMS weliswaar een waarschuwing geeft, maar omdat de motor in zo’n geval in 1 keer onbestuurbaar is en je sowieso niet meer (veilig) kunt doorrijden, heb je dat zonder TPMS ook wel in de gaten. Kortom een TPMS waarschuwing op een motor is in mijn ervaring altijd mosterd na de maaltijd.

Dus, @KenzoL , als je van gadgets houdt zet er dan TPMS op, als je dat wilt. Maar als je een tijdige waarschuwing wilt i.g.v. een lekke band, let dan op veranderingen in rijgedrag, controleer regelmatig de bandenspanning en na elke rit de banden (op voorwerpen die er niet in horen te zitten c.q. beschadigingen), want een TPMS gaat voor dit doel niets opleveren.

Bij een auto is dat anders, want er zijn een boel auto’s waarmee je moeiteloos rond kunt rijden met een lekke band zonder er erg veel van te merken in het rijgedrag, mede dankzij runflat-banden en adaptieve onderstellen.
 
Laatst bewerkt:
Precies, en als waarschuwingssysteem zou ik er op een motorfiets niet veel van verwachten.

Mijn KTM en BMW hebben beide af-fabriek TPMS, en bij beide kun je - als je dat wilt - onderweg de bandenspanning monitoren. Maar geen van die systemen hebben mij ooit gewaarschuwd voor een lekke band, want dat merk je als motorrijder heel veel eerder aan het rijgedrag dan dat het TPMS vind dat de bandenspanning te laag is.
Met TPMS zou je op zo’n moment even de bandenspanning kunnen uitlezen - als een soort bevestiging dat er iets niet klopt - maar in de realiteit ben ik dan allang gestopt om even een visuele inspectie te doen, en een noodreparatie.
Het kan ook gebeuren dat de band heel snel leegloopt - bijvoorbeeld omdat de veroorzaker van het lek de band verliet - in welk geval een TPMS weliswaar een waarschuwing geeft, maar omdat de motor in zo’n geval in 1 keer onbestuurbaar is en je sowieso niet meer (veilig) kunt doorrijden, heb je dat zonder TPMS ook wel in de gaten. Kortom een TPMS waarschuwing op een motor is in mijn ervaring altijd mosterd na de maaltijd.

Dus, @KenzoL , als je van gadgets houdt zet er dan TPMS op, als je dat wilt. Maar als je een tijdige waarschuwing wilt i.g.v. een lekke band, let dan op veranderingen in rijgedrag, controleer regelmatig de bandenspanning en na elke rit de banden (op voorwerpen die er niet in horen te zitten c.q. beschadigingen), want een TPMS gaat voor dit doel niets opleveren.

Bij een auto is dat anders, want er zijn een boel auto’s waarmee je moeiteloos rond kunt rijden met een lekke band zonder er erg veel van te merken in het rijgedrag, mede dankzij runflat-banden en adaptieve onderstellen.
Vreemd dat je ktm dat niet deed.
Mijn ktm 1290 Sat doet het wel.
Waarschuwing op heel het dashboard "druk laag voor/achterband".
 
Vreemd dat je ktm dat niet deed.
Mijn ktm 1290 Sat doet het wel.
Waarschuwing op heel het dashboard "druk laag voor/achterband".
Die waarschuwing ken ik. Maar normaliter heb ik ruim voor het zover is de bandenspanning allang aangepast, bijvoorbeeld wanneer de bandenspanning “verloopt” als gevolg van atmosferische veranderingen. Punt was meer dat ik er - in mijn ervaring dus - nooit iets aan gehad heb als waarschuwingssysteem i.r.t. een lekke band: zodra de melding verschijnt weet je zelf allang dat er iets mis is, want dat merkte je al een poosje aan de veranderde rij-eigenschappen.

Een afwijking van 0.3 bar t.o.v. de voorgeschreven bandenspanning kun je in principe al merken aan het rijgedrag van de motor. Terwijl die afwijking niets zegt over een lekke band, want kan net zo goed het gevolg zijn van een daling van de buitentemperatuur. De uitdaging met TPMS i.r.t. motorfietsen is wss dus dat als je eerder een waarschuwing geeft dan nu - door het verkleinen van de getolereerde afwijking t.o.v. de voorgeschreven bandenspanning - je als motorrijder bijna voortdurend een waarschuwing ziet, omdat alleen al onder invloed van buitentemperatuur de bandenspanning aardig kan variëren (en omdat die sensoren sowieso niet altijd erg nauwkeurig zijn).
 
Ben het niet met je eens. Je voor of achterwiel kan ook even schuiven als gevolg van grind of zand. Even TPMS checken en ik weet dat band ok is. Had geen idee hoe precies TPMS is, en vind de BMW temperatuur gecorrigeerde uitlezing een ziekelijk parental control dingetje van BMW.
- per internet lijkt de precisie van sensoren rond de 3% te zijn, maar geen recente data
- Schraeder EZ (op BMW) sensoren geven druk per 2.5 kPa via de Can bus (was effe zoeken). Dat lijkt meer op 1%. BMW geeft het weer per 10 kPa
- in mijn opeltje gaat het per stappen van 4 kPa. En dat is mooi constant, bij gelijkblijvende buitentemperatuur elke keer dezelfde waarde na een paar 100 meter. Dus geen oude opgeslagen aflezing
 
Die waarschuwing ken ik. Maar normaliter heb ik ruim voor het zover is de bandenspanning allang aangepast, bijvoorbeeld wanneer de bandenspanning “verloopt” als gevolg van atmosferische veranderingen. Punt was meer dat ik er - in mijn ervaring dus - nooit iets aan gehad heb als waarschuwingssysteem i.r.t. een lekke band: zodra de melding verschijnt weet je zelf allang dat er iets mis is, want dat merkte je al een poosje aan de veranderde rij-eigenschappen.

Een afwijking van 0.3 bar t.o.v. de voorgeschreven bandenspanning kun je in principe al merken aan het rijgedrag van de motor. Terwijl die afwijking niets zegt over een lekke band, want kan net zo goed het gevolg zijn van een daling van de buitentemperatuur. De uitdaging met TPMS i.r.t. motorfietsen is wss dus dat als je eerder een waarschuwing geeft dan nu - door het verkleinen van de getolereerde afwijking t.o.v. de voorgeschreven bandenspanning - je als motorrijder bijna voortdurend een waarschuwing ziet, omdat alleen al onder invloed van buitentemperatuur de bandenspanning aardig kan variëren (en omdat die sensoren sowieso niet altijd erg nauwkeurig zijn).
Ach zo, dat snap ik volledig.
Ik vind die tpms vooral handig omdat ik dan m'n handen niet moet vuil maken of mn handen verbranden aan de remschijven om de druk te meten.
 
Ben het niet met je eens. Je voor of achterwiel kan ook even schuiven als gevolg van grind of zand. Even TPMS checken en ik weet dat band ok is. Had geen idee hoe precies TPMS is, en vind de BMW temperatuur gecorrigeerde uitlezing een ziekelijk parental control dingetje van BMW.
- per internet lijkt de precisie van sensoren rond de 3% te zijn, maar geen recente data
- Schraeder EZ (op BMW) sensoren geven druk per 2.5 kPa via de Can bus (was effe zoeken). Dat lijkt meer op 1%. BMW geeft het weer per 10 kPa
- in mijn opeltje gaat het per stappen van 4 kPa. En dat is mooi constant, bij gelijkblijvende buitentemperatuur elke keer dezelfde waarde na een paar 100 meter. Dus geen oude opgeslagen aflezing
Rij eigenschappen is een meer omvattend begrip dan grip.
Stuurgevoel, feedback, precisie, demping,...
 
Heeft iemand ervaring met de FOBO (Bike2). Als je dit er op hebt, moet je dan steeds je Bluetooth koppelen als j weggaat of gaat dat vanzelf ? En kan mijn GSM meerder BT setjes tegelijk aan hebben ? (Schuberth SRC en Honda Voice control en dan de TPMS)
 
Lege batterijen die je niet of niet snel kunt vervangen zijn het zwakke punt van TPMS. Ik heb dit bij diverse nieuwe motoren, waarbij het als optie leverbaar was, dan ook niet laten monteren.
(2021) ;)
Maar mijn TPMS sensoren uit 2019 hebben nog geen nieuwe batterij nodig.
Misschien gaat dat (bijna) net zo lang mee als van een rookmelder. :?
 
Heeft iemand ervaring met de FOBO (Bike2). Als je dit er op hebt, moet je dan steeds je Bluetooth koppelen als j weggaat of gaat dat vanzelf ? En kan mijn GSM meerder BT setjes tegelijk aan hebben ? (Schuberth SRC en Honda Voice control en dan de TPMS
Heb deze bandendruk sensors met Bluetooth een maal koppelen, en va telefoon of navigatie uitlezen.
Auto Tpms Bluetooth-Compatibel Bandenspanningscontrolesysteem Externe Sensor App Auto/motor
https://a.aliexpress
 
Terug
Bovenaan Onderaan