TPS sensor

paashaas

MF veteraan
28 aug 2003
1.524
1
Vught
Ik had deze vraag ook al in het gixxer topic gesteld, maar daar kwam geen duidelijk antwoord uit,dus hierbij in het techniek topic.

Ik was net een beetje aan ut prullen en dacht ,ik ga eens kijken in de dealermode.
Dus 2 draadjes doorverbonden en nu zag ik dat de tps niet in het midden staat (op mun dashbord). kan dat kwaad of moet ik hem verstellen ?
En kan het zijn dat de vorige eigenaar de motor heeft laten aftellen en dat de monteur de tps sensor heeft afgesteld ,of moet hij zoiezo altijd in het midden staan?

Alvast bedankt

De sint paashaas
 
Bij een "suuz" durf ik het niet exact te zeggen maar voor een Yamaha geldt onderstaande in ieder geval voor de "Throttle Position Sensor"

Je TPS heeft als het goed is 2 waarden op een schaal van 100, één voor gas dicht en één voor gas vol open. Die twee hoeven niet persé "in het midden" te liggen (oftewel gas dicht kan verder van "0" af liggen dan gas open van "100" af ligt).
Als je géén problemen hebt met de gasreactie van je fiets ga dan alsjeblieft niet aan die sensor zitten draaien/schroeven/sleutelen ...... spul is behoorlijk gevoelig.

[edit]En de exacte waarden (toleranties) staan als het goed is in de servicemanual .... dus je zou ze daar voor de zekerheid even in kunnen opzoeken.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
moet ook wel in het middn staan maar eerst even kijken met verschillende malen even gas open en dicht doen.
Vaak is de senor van suzuki wel goed maar het plastik meenemertje in de sensor heeft speling en dan werkt de tps nogal onzuiver.
Komt trouwens wel regelmatig voor bij suzuki
 
moet ook wel in het middn staan maar eerst even kijken met verschillende malen even gas open en dicht doen.
Vaak is de senor van suzuki wel goed maar het plastik meenemertje in de sensor heeft speling en dan werkt de tps nogal onzuiver.
Komt trouwens wel regelmatig voor bij suzuki


OK dus als ik het goed begrijp ,motor op contact aan, in de dealermode zetten en dan een paar x de gashandel open en dicht draaien en dan even kijken of ie toch naar het midden verspringt.


Begrijp ik dat goed zo?
 
OK dus als ik het goed begrijp ,motor op contact aan, in de dealermode zetten en dan een paar x de gashandel open en dicht draaien en dan even kijken of ie toch naar het midden verspringt.


Begrijp ik dat goed zo?


Ja, dat begrijp je goed..., en als 'ie niet goed staat, de torx boutjes v/d sensor lossen en de sensor op tijd zetten.
 
Dan doen die tuners imho iets niet helemaal goed :N

Dat is een toch wat makkelijke en ongefundeerde aanname van jouw kant, Paul. Ben ik niet gewend.
Het advies komt van een Amerikaanse tuner (Ivan van Rockland County) die hier langdurig mee heeft geëxperimenteerd en die absoluut kennis van zaken heeft. Hij heeft onder meer diverse jetkits ontwikkeld waar vrijwel unaniem lovende commentaren over zijn. Hij was ook de eerste die het injectieprobleem van de FZ1 onderkende en er een oplossing voor vond toen Yamaha het probleem nog gewoon ontkende. Klinkt als reclame, maar......
Ik rijd al een paar jaar met een jetkitje van hem op m'n Fazer 1000. Een absolute remedie tegen de nogal happerige reactie op het gas van m'n Fazer.
 
Dat is een toch wat makkelijke en ongefundeerde aanname van jouw kant, Paul. Ben ik niet gewend.
Het advies komt van een Amerikaanse tuner (Ivan van Rockland County) die hier langdurig mee heeft geëxperimenteerd en die absoluut kennis van zaken heeft. Hij heeft onder meer diverse jetkits ontwikkeld waar vrijwel unaniem lovende commentaren over zijn. Hij was ook de eerste die het injectieprobleem van de FZ1 onderkende en er een oplossing voor vond toen Yamaha het probleem nog gewoon ontkende. Klinkt als reclame, maar......
Ik rijd al een paar jaar met een jetkitje van hem op m'n Fazer 1000. Een absolute remedie tegen de nogal happerige reactie op het gas van m'n Fazer.

Tja Jan, ik heb ook niet áltijd zin om ellelange verhalen te tikken.
Probleem hier op 't forum is, dat als je dat doet, er zóveel vragen op terugkomen die het schrijfwerk mijnerzijds nóg intenser gaan maken.
Niet dat dit het aller-ergste is, maar vaak het onbegrip en gebrek aan kennis dat sommige mensen hebben in deze materie leidt tot het niet toegevende onkunde en daarbijbehorend hoongelach naar mij als ik het dus onvoldoende aan hun verstand kan brengen.
Heel kort gezegd (voorzover dat al gaat), een TPS samen met de interactie van een MAP sensor bepalen aan welke belasting je motor wordt blootgesteld.
Verander je één van de twee parameters wordt het actief veld in je ECU licht ontregeld.
Dit kán voordelig zijn, maar is dat meestal niet.
Aangezien geen énkel (zelfde merk en type) motor gelijk is, kun je absoluut nooit vantevoren bepalen naar welke kant je de TPS moet verzetten.
Op z'n allerminst moet je motor voor zoiets op de testbank en moet je tevens over een goed stel oren/gevoel/meetapparatuur beschikken om eventueel detoneren wat daarbij kan optreden te onderscheppen.
Mensen die beweren dat je bij elke motor zomaar hieraan kunt klooien, kunnen bést tuners zijn, en ook kunnen ze een goede/uitstekende naam hebbben, maar ze vertellen dan een beetje poep naar mijns inziens.....
Als je de motor goed wilt hebben laat je de TPS op voorgeschreven waarde staan, en verander je (bij injectie motoren) de mapping induvidueel per cylinder met behulp van bijvoorbeeld een rapidbike3.
Bij motoren zonder injectie moet er gezocht worden naar een ontsteking die hier een instelbare mapping voor mogelijk maakt.
En dat Yamaha (en andere merken óók) bekende problemen ontkennen, da's een publiek geheim, het kost immers klanten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan