tps sensor

pascall_1

MF'er
8 mrt 2013
35
0
winterswijk
Hallo

Ik ben in bezit van een yamaha r1 van 2003 en had het probleem dat hij stationair afsloeg. Nu door middel van verschillende dingen gelezen te hebben kwam ik tot conclusie dat waarschijnlijk de tps sensor kapot is. Met meten kwam ik uit op 4volt in plaats van 0,6. Kreeg hem gedraait niet minder dan 2,8. Nu heb ik inmiddels een nieuwe besteld van 255 euro grrr maar krijg ik nog steeds dezelfde waarden? Nu weet ik het niet meer. Ik heb de throttle body verwijderd en sensor zowel aangesloten als gedemonteerd gemeten. De waardes ohm waren precies goed alleen de voltages dus niet. Ik heb de bekabeling aangesloten de sensor aan gesloten en heb via achterkant van het stekkertje in geel en blauw de waardes gelezen. Dat is toch juist? Weet nu echt niet meer. Heb ik dan sensor gekocht die ook kapot is? Was nieuw dat lijkt me ook sterk. Wie kan mij nu uitleggen wat ik verkeerd doe. Sorrry van het lange verhaal maar zit nu met sensor van veel geld wat nog niet werkt
 
dat is vervelend. kun je met de leverancier van de sensor wellicht iets regelen zodat je deze terug kunt leveren en je (een deel van) de aankoopsom terug krijgt?

wat betreft het meten. een voltage meet je altijd tussen 2 punten. welke punten heb je precies gebruikt?

Als de ohmse waarden van de sensor goed zijn, kan het zijn dat je een fout hebt in het sensor circuit. In het geval van consequent te hoge voltages, zou je sensor massa onderbroken kunnen zijn, bijvoorbeeld.
 
TPS reports?

31297045.jpg


 
misschien een stomme vraag (ja ze bestaan echt) maar functioneert je multimeter nog wel correct? als je elke keer dezelfde waaardes meet kan daar ook nog een error in zitten.

of verkeerde meetmethode, of verkeerde instelling van je multimeter zou ook nog kunnen.
sluit iig uit dat het hieraan ligt, anders blijf je zoeken

2x een kapotte TPS waarvan er eentje nieuw is zou wel stomtoevallig zijn. (maar niet onmogelijk natuurlijk)
 
Ja daar dacht ik eerst ook aan. Heb ook andere multi meter geprobeerd. Maar ook die geeft zelfde aan. Verkeerd gemeten..ja dat kan al denk ik niet maar daarom deze vraag ook. Volgens handleiding moet je de blauwe en de gele meten. En dat doe ik. Of iemand moet zeggen dat dat ook niet klopt.
 
Hoi,
Tps sensor is een actuator deze voert alleen signalen uit wat hij krijgt ecu , als deze al niet de juiste signalen krijgt van een andere sensor bv. Koelvloeistof temperatuur als deze sensor defect is of niet de juiste waarde af geeft aan de ecu.dan zal het uit gestuurde signaal naar de tps niet goed zijn. Jou oude tps sensor kan gewoon in orde zijn.
Want hoe ik het lees ,het signaal wat de tps ontvangt is 4volt en moet 0.6volt zijn.mischien moet je een stapje terug doen en dan naar het eerst volgend component kijken
 
Super ben echt blij met deze reacties..heb daar nog niet aan gedacht. Misschien dat idd zo is. Baal alleen dat ik nu de sensor heb. Die niet terug genomen word omdat het elektronisch is. Nemen ze niet terug. En zijn helaas ook niet paar tientjes. Ga dan maar and
ere sensoren meten. Wellicht dat daar dan het probleem ligt. Verdere tips zijn nog steeds erg welkom
 
Hoi,
Tps sensor is een actuator deze voert alleen signalen uit wat hij krijgt ecu , als deze al niet de juiste signalen krijgt van een andere sensor bv. Koelvloeistof temperatuur als deze sensor defect is of niet de juiste waarde af geeft aan de ecu.dan zal het uit gestuurde signaal naar de tps niet goed zijn. Jou oude tps sensor kan gewoon in orde zijn.
Want hoe ik het lees ,het signaal wat de tps ontvangt is 4volt en moet 0.6volt zijn.mischien moet je een stapje terug doen en dan naar het eerst volgend component kijken

What..what waat?! |( |( '(
een sensor die signalen uitvoert?! een sensor die actuator is?! OMG... B|
gaat TS echt iets aan hebben....
 
Hmm nu snap ik het ff niet meer. Kan iemand mij wel vertellen of ik het wel goed doormeet? Voordat ik al het andere door moet meten. Dus multimeter op volt zetten. Rood in de blauwe steken als die is aangesloten en zwart in de gele. Contact aan en dan moet die de waarde aangeven toch
 
wat voor signaal komt er uit de ECU? logisch lijkt mij een gelijk stroom (DC) maar als er bij toeval een AC uitkomt moet je multimeter wel goed staan.

B|

Een potentiometer als een TPS werkt op 5Volt gelijkspanning.

Daarvan heb je sowiesow 1 voedingsdraad vanaf de ECU (5volt), en 1 massa. Daarnaast kunnen er 1 of 2 signaaldraden aanzitten, afhankelijk van het soort sensor.

Als je aan de voedingsdraad meet, krijg je altijd 4.8-5volt.
 
ow enlighten us, great master

leg dan uit hoe het wel zit

Your wish is my command...

Een volledig systeem om iets te controleren en te reageren op deze waarnemingen bestaat uit de volgende drie onderdelen:
  • Sensor: Dit is de ingang van het systeem, er wordt hier door middel van een mechanisme een waarneming gedaan. Deze waarneming kan bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur zijn. De uitgang van dit onderdeel kan een analoog of een digitaal signaal zijn. (de TPS, das een sensor, doet niets, volgt het systeem en stuurt (door een weerstandje) een beetje info die naar punt 2 van de lijst gaat)
  • Regelaar: Veelal wordt dit gedaan door een microprocessoren of digitale signaal processoren, welke met digitale waarden werken.(dit is bijvoorbeeld de ECU)
  • Actuator: Hier wordt de uiteindelijke beslissing analoog of digitaal uitgevoerd. (bijvoorbeeld een stappenmotor die je bij oudere PSA autootjes tegenkomt)
 
tipje, een TPS is gewoon een veredelde pot(entio)-meter

[afbeelding]

ingangssignaal x (variabele) K oftewel gain = uitgangssignaal

En is dus een sensor. Een sensor meet zijn omgeving, een actuator beinvloedt zijn omgeving. Een TPS krijgt bovendien alleen een voeding van de ECU. De rest zijn terugkoppelingen. Wat novascotia zegt klopt dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Your wish is my command...

Een volledig systeem om iets te controleren en te reageren op deze waarnemingen bestaat uit de volgende drie onderdelen:
  • Sensor: Dit is de ingang van het systeem, er wordt hier door middel van een mechanisme een waarneming gedaan. Deze waarneming kan bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur zijn. De uitgang van dit onderdeel kan een analoog of een digitaal signaal zijn. (de TPS, das een sensor, doet niets, volgt het systeem en stuurt (door een weerstandje) een beetje info die naar punt 2 van de lijst gaat)
  • Regelaar: Veelal wordt dit gedaan door een microprocessoren of digitale signaal processoren, welke met digitale waarden werken.(dit is bijvoorbeeld de ECU)
  • Actuator: Hier wordt de uiteindelijke beslissing analoog of digitaal uitgevoerd. (bijvoorbeeld een stappenmotor die je bij oudere PSA autootjes tegenkomt)

i know, ben momenteel bezig met een opdrachtenverslag van Regeltechniek op de HTS, met onder andere 1e, 2e en 3e graads P, PI en PID geregelde systemen te simuleren in 20-sim en PCMatlab :9 ;) :Y

en een TPS is idd geen actuator, daar heb je gelijk in
 
Terug
Bovenaan Onderaan