tps sensor

pascall_1

MF'er
8 mrt 2013
35
0
winterswijk
Hallo

Ik ben in bezit van een yamaha r1 van 2003 en had het probleem dat hij stationair afsloeg. Nu door middel van verschillende dingen gelezen te hebben kwam ik tot conclusie dat waarschijnlijk de tps sensor kapot is. Met meten kwam ik uit op 4volt in plaats van 0,6. Kreeg hem gedraait niet minder dan 2,8. Nu heb ik inmiddels een nieuwe besteld van 255 euro grrr maar krijg ik nog steeds dezelfde waarden? Nu weet ik het niet meer. Ik heb de throttle body verwijderd en sensor zowel aangesloten als gedemonteerd gemeten. De waardes ohm waren precies goed alleen de voltages dus niet. Ik heb de bekabeling aangesloten de sensor aan gesloten en heb via achterkant van het stekkertje in geel en blauw de waardes gelezen. Dat is toch juist? Weet nu echt niet meer. Heb ik dan sensor gekocht die ook kapot is? Was nieuw dat lijkt me ook sterk. Wie kan mij nu uitleggen wat ik verkeerd doe. Sorrry van het lange verhaal maar zit nu met sensor van veel geld wat nog niet werkt
 
Bedankt dat iedereen meedenkt. Ik meet zoal in boekje staat geel en blauw. Twee signaal draden. Denk ik. Een als ik dus de tps draai dan verlaagt die het voltage dus wel maar niet genoeg. Had het idd al gelezen van roo en had hem al gesproken. Hij had het dus vervangen en pruiken was opgelost. Daarom heb ik ook nieuwe gehaalt echter is het bij mij dus nog niet opgelost. Is er niet iemand met een r1 die het ook heeft gemeten?
 
in div R1 forums is veel over dit probleem geschreven,

ook de R1 2004-2006 rn12 en de R1 2007-2008 rn19 hadden dit problleem van afslaan na gas loslaten,

heb zelf een rn19 die het afslaan probleem ook had, heb dit opgelost door onderstaande uit tevoeren


ook schijnt het te zitten in een slecht werkende accu,

na vervanging hiervan was het probleem opgelost,

denk dat je probleem van jou motor misschien in deze richting moet zoeken omdat je lage spanning meet,

hoop dat je hier wat aan hebt

gr Ruud
 
Laatst bewerkt:
Accu zou ik kunnen testen. . Maar denk niet dat het daaraan ligt. Meet juist te hoge spanning op de sensor. Die schroefjes bij de throttle huis heb ik niets mee gedaan en ook niet gezien eigenlijk. Zal daar eens na kijken.
 
Hij geeft verder geen foutmelding. Dicht geeft die 17 aan open. Dicht 97 dus zo lijkt het erop dat die goed is.maar toch de meet waarden. En het feit dat die steeds afslaat. Hij is zelf al na test bank geweest en daar afgesteld. Heeft namelijk ook powercommander maar dat veranderde niets.ook zonder doet die het zelfde
 
Hij geeft verder geen foutmelding. Dicht geeft die 17 aan open. Dicht 97 dus zo lijkt het erop dat die goed is.maar toch de meet waarden. En het feit dat die steeds afslaat. Hij is zelf al na test bank geweest en daar afgesteld. Heeft namelijk ook powercommander maar dat veranderde niets.ook zonder doet die het zelfde

Hm, ik snap ff niets van wat je hier zegt. Je TPS controle-modus werkt kennelijk anders dan bij m'n ouwe Fazers. Maar als dat de aanbevolen waardes zijn, moet je TPS op zich goed zijn.....

Als je niet zeker bent, zou je de TPS eens op een andere fiets moeten proberen?
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begrepen heb kun je in diagnose de 1e modus testen of de tps werkt die vallen binnen de waardes. Geeft op d display aan gesloten 17 open 97. Hoe ging dat bij fazer dan? Volgens mij zijn de fazer en r1 technisch zelfde
 
Wat ik begrepen heb kun je in diagnose de 1e modus testen of de tps werkt die vallen binnen de waardes. Geeft op d display aan gesloten 17 open 97. Hoe ging dat bij fazer dan? Volgens mij zijn de fazer en r1 technisch zelfde

Die was simpel, als ie op 5000 toeren stond in de diagnostische modus was ie goed.
 
De diagmodus geeft een schaalverdeling aan. Als TS nou eens kijkt of de waarde bij het langzaam openen vh gas gelijkmatig oploopt kunnen we in ieder geval zien of het aan de TPS of de meetmethode van TS ligt.
 
Op het filmpje zie ik trouwens dat ze met de massa en 1 signaal draad testen. In de manual zegt geel en blauw bij mij wat de signaal draden zijn. Als ik nu de zwarte massa en de blauwe test kom ik wel op 0.6 uit...raar. maar zou het dan zo moeten? Dan was de sensor dus niet kapot? En weet ik nog steeds niet waarom die afslaat
 
Op het filmpje zie ik trouwens dat ze met de massa en 1 signaal draad testen. In de manual zegt geel en blauw bij mij wat de signaal draden zijn. Als ik nu de zwarte massa en de blauwe test kom ik wel op 0.6 uit...raar. maar zou het dan zo moeten? Dan was de sensor dus niet kapot? En weet ik nog steeds niet waarom die afslaat

Dat roep ik de hele tijd, pak de andere signaaldraad.

Wat voor manual gebruik je, origineel yamaha? Juiste model?
 
Ja orginele yamaha. Juiste model.daarin staat echt zowel blauw als geel gebruiken. En dan draaien tot je juiste waarde hebt. Staat in haynes en in manual van internet.en als voltage niet tussen 0.6 en 1.0 was nieuw sensor monteren. Dus precies gedaan zoals stond.
 
Ja, maar dan moet je eerst proberen of je de juiste signaaldraad gebruikt, de andere signaaldraad is namelijk spiegelbeeld van nummer 1, dus hele andere waarde. Als je maar op 1 draad meet weet je natuurlijk nooit zeker of ie stuk is.
 
Voltage meet je dus op DC, met de sensor aangesloten, tussen de blauwe (signaal) en gele (massa) draad tussen de 0.63 en 0.73 volt. Zit je daar niet aan, dan de schroefjes lossen en afstellen tot ie met gesloten gaskleppen wel in de buurt komt.

Zorg er natuurlijk wel voor dat de gashendel speling heeft, en de TPS niet verkeerd gemonteerd zit zoals hierrrr wel het geval is.

Aan de stekker te zien heeft de sensor maar 1 signaaldraad, dus daar zit het probleem niet.
 
Laatst bewerkt:
in div R1 forums is veel over dit probleem geschreven,

ook de R1 2004-2006 rn12 en de R1 2007-2008 rn19 hadden dit problleem van afslaan na gas loslaten,

heb zelf een rn19 die het afslaan probleem ook had, heb dit opgelost door onderstaande uit tevoeren


ook schijnt het te zitten in een slecht werkende accu,

na vervanging hiervan was het probleem opgelost,

denk dat je probleem van jou motor misschien in deze richting moet zoeken omdat je lage spanning meet,

hoop dat je hier wat aan hebt

gr Ruud

In dat filmpje is de postert gewoon de synchroonschroeven op een gelijk aantal slagen aan het zetten. Daarmee suggereert hij dat het probleem zit in een slechte synchronisatie. Vraag ik me toch af waarom ie dan de boel niet even synchroniseert, ipv het op deze onnauwkeurige manier te doen.
 
Ja zo heb ik het ook gelezen en gemeten..En ook dat andere onderwerp gelezen en had precies zelfde. Vandaar nieuwe sensor. Ik kan afstellen wat ik wil maar hij komt niet onder de 2.8 volt. Meet tussen de gele en blauwe.
 
En verkeerd gemonteerd? Zitten nokjes aan en kan maar op 1 manier lijkt mij.

Lijkt mij ook, toch zijn het juist dit soort foutjes die vaak voor een hoop gezoek zorgen. Beter check je het 2 keer dan dat je onnodig loopt te zoeken.

Niets vervelenders dan een probleem gaan zoeken wat ontstaat door een verkeerd uitgevoerde meting.
 
Laatst bewerkt:
In dat filmpje is de postert gewoon de synchroonschroeven op een gelijk aantal slagen aan het zetten. Daarmee suggereert hij dat het probleem zit in een slechte synchronisatie. Vraag ik me toch af waarom ie dan de boel niet even synchroniseert, ipv het op deze onnauwkeurige manier te doen.

heb het probleem met mijn rn19 zo op kunnen lossen, heb alle 4 de schroeven dicht gedraaid en toen alle 4 driekwartslag open gezet, geen last meer gehad
 
heb het probleem met mijn rn19 zo op kunnen lossen, heb alle 4 de schroeven dicht gedraaid en toen alle 4 driekwartslag open gezet, geen last meer gehad

Dan zit het probleem in de roluitschakeling, er wordt te laat begonnen met inspuiten na een uitloop.

Dan is het doeltreffender om gewoon de synchronisatie in orde te maken en te kijken of je dit softwarematig kan verbeteren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan