Tracer 7 + OSCO smeersysteem

RB95 FMX

Rookie
6 jun 2022
6
0
Ik heb een vraag voornamelijk voor andere Tracer 700/7 rijders..
Maar wie weet kan iemand anders mij hierbij ook helpen.

Ik heb niet al te lang geleden een Tracer 7 gekocht waar een OSCO smeersysteem op zit.
Klinkt super leuk het systeem, maar in de praktijk heb ik er een beetje moeite mee....
Om de 300km +/- trek ik aan de plunjer maar helaas ziet mijn achterband er zo uit:
Forum.jpg

Zoals je kunt zien komt de achterband aardig vol te zitten met smeerolie...
Nou is mij ook opgevallen dat de kettingkast van de Tracer 7 heel erg kort is, als ik van boven kijk is ongeveer nog 1/3 van het tandwiel zichtbaar.

Ik krijg weinig slechte reviews gevonden over het smeersysteem van OSCO, zit dit probleem hem dan puur in de korte kettingkast?
Hebben andere Tracer 700/7 rijders hier ook last van ongeacht de smeermethode of misschien met dezelfde ik ben benieuwd.

Tot slot:
Zijn er nog handige Harry's die een manier hebben om je kettingkast te verlengen?
Of zijn er aftermarket opties? degene die ik heb gezien lijken mij niet langer..
 
ik zie wel vaker motoren die van die mini spetters rond kentekenplaat en zitje hebben.

meeste aftermarket ketting 'kasten' zijn minimaal uitgevoerde aluminium strips met het type motor er in gegraveerd.

misschien de plunjer niet helemaal uittrekken en aan het einde vd rit zodat het wat beter kan intrekken ?

in theorie zou er minder olie uitkomen als je dikkere olie gebruikt , wat ik al doe omdat ik osco olie wat te duur vind voor zo een simpel iets, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten :)
 
Elke 300km? Zeker als het gewoon droog weer is, is dat best veel (vermoedelijk te veel).
Ik zou de interval vergroten totdat ie het niet meer op je band slingert :)
Begin eens met elke 500km, dat zal al schelen.

Tip voor @LePensZeur Kettingzaagolie werkt ook super in een osco :t

Wat je spatbord betreft;
Ik heb eens een WR250R gekocht waarbij de vorige eigenaar ongeveer 10cm van een smal, zwart, plastic fietsspatbord achterop de originele kettingbeschermer had gemaakt met popnagels. Werkte goed.
Maar elk reststukje zwart kunststof icm wat creativiteit volstaat in feite.
Wel knullig van Yamaha dat ze na al die jaren nog steeds de kettingbeschermers te kort maken :')
 
Elke 300km? Zeker als het gewoon droog weer is, is dat best veel (vermoedelijk te veel).
Ik zou de interval vergroten totdat ie het niet meer op je band slingert :)
Begin eens met elke 500km, dat zal al schelen.

Tip voor @LePensZeur Kettingzaagolie werkt ook super in een osco :t

Wat je spatbord betreft;
Ik heb eens een WR250R gekocht waarbij de vorige eigenaar ongeveer 10cm van een smal, zwart, plastic fietsspatbord achterop de originele kettingbeschermer had gemaakt met popnagels. Werkte goed.
Maar elk reststukje zwart kunststof icm wat creativiteit volstaat in feite.
Wel knullig van Yamaha dat ze na al die jaren nog steeds de kettingbeschermers te kort maken :')
motorolie gaat ook prima hoor, kettingzaag zal ook redelijk dun zijn , ik meen dat ik er nu 20w in heb zitten.
en inderdaad pas smeren als de ketting echt zilverkleurig is en glimt, 300 kan ik me voorstellen als je vaak in de regen rijd.
 
motorolie gaat ook prima hoor, kettingzaag zal ook redelijk dun zijn , ik meen dat ik er nu 20w in heb zitten.
en inderdaad pas smeren als de ketting echt zilverkleurig is en glimt, 300 kan ik me voorstellen als je vaak in de regen rijd.
Kettingzaagolie is niet dun maar erg taai en plakkerig. Vele jaren mee gereden. Wanneer smeer je en hoe doe je dat dan? Ik deed het altijd na een rit. Als ik van de openbare weg af ging en de gang tussen de schuurtjes door in reed trok ik de plunjer uit. Die had dan 30 meter om uit te druppelen. De olie kroop dan mooi overal tussen en werd weer mooi dik en plakkerig door het stilstaan. Ik deed smeren na behoefte, bij droog weer als de ketting het nodig had en bij nat weer vaker, nooit op de band gemorst. Wel af en toe wat micro spetters op velg die je er zo weer af veegt.
 
Ik gebruik mijn osco samen met de dual injector van scottoiler.De dual injector smeert langs beide kanten vd ketting.
Geen last van spetters op de band.Ik gebruik ook kettingzaag olie.Velg word wel rapper vuil dan met spuitbus kettingvet.
 
ik zie wel vaker motoren die van die mini spetters rond kentekenplaat en zitje hebben.

meeste aftermarket ketting 'kasten' zijn minimaal uitgevoerde aluminium strips met het type motor er in gegraveerd.

misschien de plunjer niet helemaal uittrekken en aan het einde vd rit zodat het wat beter kan intrekken ?

in theorie zou er minder olie uitkomen als je dikkere olie gebruikt , wat ik al doe omdat ik osco olie wat te duur vind voor zo een simpel iets, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten :)
Dat zag ik ook inderdaad...
Ik heb het geprobeerd aan het einde van de rit te doen, als hij eventueel toch te droog was even een pauze genomen.
Gebruik jij ook kettingzaagolie? Anders dan is dat wel n populaire oplossing en het proberen waard.
 
Dat zag ik ook inderdaad...
Ik heb het geprobeerd aan het einde van de rit te doen, als hij eventueel toch te droog was even een pauze genomen.
Gebruik jij ook kettingzaagolie? Anders dan is dat wel n populaire oplossing en het proberen waard.
Geen bio ketting zaagolie kopen. Die gaat verrotten als het te lang in de houder blijft zitten.
 
Elke 300km? Zeker als het gewoon droog weer is, is dat best veel (vermoedelijk te veel).
Ik zou de interval vergroten totdat ie het niet meer op je band slingert :)
Begin eens met elke 500km, dat zal al schelen.

Tip voor @LePensZeur Kettingzaagolie werkt ook super in een osco :t

Wat je spatbord betreft;
Ik heb eens een WR250R gekocht waarbij de vorige eigenaar ongeveer 10cm van een smal, zwart, plastic fietsspatbord achterop de originele kettingbeschermer had gemaakt met popnagels. Werkte goed.
Maar elk reststukje zwart kunststof icm wat creativiteit volstaat in feite.
Wel knullig van Yamaha dat ze na al die jaren nog steeds de kettingbeschermers te kort maken :')
Aan zoiets zat ik in eerste instantie ook te denken. Maar dacht misschien heeft iemand anders een nettere oplossing.
Hmm sinds ik naast mijn Honda een Yamaha heb gekocht zijn er wel meer dingetjes waarvan ik denk... jammer..
Ik vraag mezelf ook af of een kortere kettingkast je motor echt mooier maakt. Overigens heeft de Tracer 900 een langere kast.

Kettingzaagolie klinkt wel als een oplossing aangezien binnen korte tijd meerdere mensen daar over beginnen.
Misschien tot dan even de plunjer half uittrekken en misschien de interval vergroten.
Hoewel ik wel naar de ketting kijk voor ik het doe, de O-ringen zijn mooi nat maar de rollers zijn sneller droog.
 
@RB95 FMX Uiteindelijk smeer je een ketting vooral om de O-ringen soepel te houden, zodat zij hun werk langdurig blijven doen, namelijk het vet in de rollers vasthouden.
Dat de rollers wat glimmen heb je al snel. Als je die continu gesmeerd wilt houden ontkom je niet aan wat rondslingerende olie vrees ik.

Ik vul m'n osco trouwens met kroonolie xs100. Dat was de eerste beste kettingzaagolie die ik tegen kwam in de winkel :+ Maar hij blijft maanden goed.
 
Dat zag ik ook inderdaad...
Ik heb het geprobeerd aan het einde van de rit te doen, als hij eventueel toch te droog was even een pauze genomen.
Gebruik jij ook kettingzaagolie? Anders dan is dat wel n populaire oplossing en het proberen waard.
Nee :) , dat dacht ik maar ik bedoel die gele flesjes van kroon die meer voor fiets en naaimachine zijn ( te lui om te kijken)
Ik denk dat alternatieve olie meer word toegepast omdat men die van osco te duur vind en toch een alternatief in de schuur heeft staan.

Ik denk dat jouw probleem niet op te lossen is met andere olie , een scottoiler word afgesteld aan de hoeveelheid olie die hij afgeeft en hier heb je toch de hele dosering in een paar seconden. Maar ook bij scottoiler overal spetters tot aan de kentekenplaat.

Maar teveel op de band zou ik ook voorkomen uiteraard.
 
als je er toch mee moet leven . ik heb ook een smeersysteem (olie) op de motor zitten ,wat ik doe na een smeerbeurt stop even bij een tankstation en gebruik daar een papieren schoonmaak doekje deze even met wat benzine uit mijn tank iets nat maken.daarna de zijwang van de achterband er mee schoonmaken.
zodat ik weer de volle honderd procent van de achterband kan gebruiken in de bocht .
 
Staat volgens mij zelfs in de handleiding, je gebruikt de OSCO in de laatste meters dat je rolt voordat je de motor voor enige tijd stilzet. Ik doe dat als ik thuiskom en in de garage naar mijn plek rij. Met een snelheid niet hoger dan 10km/h.

Als je rijdend smeert kan ik me voorstellen dat het een smeerboel wordt.
 
Ik heb een middenbok, ik laat de motor stationair in de 1 draaien en dan trek ik een keer aan die plunjer, daarna misschien nog een minuutje ofzo laten draaien en klaar.
 
Ik heb ook een osco op de ktm, maar nog nooit olie op de band gekregen... zou in principe ook niet in zulke hoeveelheden moeten kunnen, ketting draait parallel aan het achterwiel en zit toch meerdere cm tussen.

Weet je zeker dat het geen schaamrandje is waar je naar kijkt? :+
 
Ik had hem ook, werkte top.
Check of de nozzle echt in het midden van je ketting zit, zodat hij je rollers goed smeert.
Qua smering, check of je rollers grijs zijn (dan zit er nog genoeg olie op) of dat ze glimmen (dan moet je smeren).
Doe het smeren op een zo laag mogelijke snelheid, het liefst voor je hem na een rit weer in de stalling zet en de olie goed kan intrekken en indrogen op de warme ketting.

Doe je het op een koude ketting of tijdens het rijden dan zal 99% er direct weer afgeslingerd worden. Een beetje spetters hou je altijd. Heb ik ook gehad. Maar het werkt ideaal als je het doet zoals ik hierboven zet. Ik deed na iedere rit smeren als ik de parkeergarage inreed. Dat was na een dag rijden en ik deed tussen de 200 en 500 km op een dag. Ik trok dan 1 keer aan de plunjer. Tussendoor smeren heeft geen zin. Dat slingert er direct vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan