track als routeuitwisselingsbasis: iedereen dezelfde route!

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.524
22
wierden
Sinds de firmwareupdate voor de zumo340/350, medio februari 2014, kent ook dat type de mogelijkheid een route te importeren op basis van een track. Daarmee kunnen nu alle Zumo's (behalve de Z2xx) hiermee overweg.
Bovendien is het kinderspel met Basecamp een route te converteren naar een track.

Juist omdat nu bijna alle zumo's hiermee overweg kunnen adviseer ik om hier eens mee te experimenteren. Vooral als het gaat om routeuitwisseling binnen de club kan het grote voordelen hebben en veel problemen voorkomen.

Wat er is essentie gebeurt:
- je doet helemaal NIETS met de oorspronkelijke route, geen herberekenen, geen ontvlaggen, unglitchen etc.
- door te dubbelklikken op de routenaam kun je kiezen voor 'spoor maken' en heb je een track cq spoor (dat is het zelfde) - die track zet je over naar je zumo
- in de zumo kijk je in het menu 'sporen' en kies je ervoor om die te converteren naar een route
- optioneel kun je de track ook als lijn op de kaart laten tekenen, waarvan je zelf de kleur in stelt - sowieso handig, ook als je een 'gewone' route rijdt
- de track wordt weliswaar herberekend maar blijft exact gelijk aan de oorspronkelijke route; hooguit wordt hij automatisch 'op de weg' gelegd waar de track zou afwijken van de kaart
- routedelen die echt off-road gaan blijven off road

Maar, let op:
- Als het een oude route is en het wegennet inmiddels is veranderd zal de OUDE route weergegeven worden
- Is het echter een nieuwe route in een toestel met oud kaartmateriaal is dat juist weer een voordeel
- de route zal in alle zumo's precies hetzelfde zijn, ongeacht versie kaartmateriaal
- de route kent echter maar één viapunt: het eindpunt (automatisch herberekenen MOET dus uitgeschakeld worden)

Mijn advies: experimenteer hier zeker even mee. Het kan in eerste instantie wat 'onwennig' lijken maar werkt in de praktijk imho 'uit de kunst'

LET OP:
Ook die breedbeeld TomTom rider kan routeimport op basis van een track aan. Dat lijkt goed nieuws: kunnen we voortaan één format gebruiken voor routeuitwisseling. Helaas echter: de conversie van track naar route levert bij de TT een zodanig dramatsch slecht resultaat dat deze methode voor de Rider in de praktijk onbruikbaar is.

Enfin, voor de Garmin Zumo's: zie de video op
.

Veel succes!
 
Nog een voordeel van tracks is dat je offroad paden kunt plannen die niet opgenomen zijn in het Garmin kaartmateriaal.
 
Nog een voordeel van tracks is dat je offroad paden kunt plannen die niet opgenomen zijn in het Garmin kaartmateriaal.

Klopt. En dat werkt eigenlijk heel knap. Daarwel wel een kleine waarschuwing: als er sprake is van een pad dat vlakbij een weg loopt dan kàn het zijn dat de zumo de route corrigeert en automatisch op de weg zet. Gaat de route echter duidelijk off-road dan werkt het prima.
In de video laat ik dat overigens ook zien (en gaan we een stuk 'zwemmen met de motor'.
 
Ik heb alleen nog maar het begin van de video gezien, waarin Hans uitlegt dat herbereken absoluut uitgezet moet worden, om te voorkomen dat de route herberekend wordt.

Is het nog steeds zo dat de route dan toch nog herberekend wordt als de Zumo vindt dat je de route tegen de richting in rijdt? Bijvoorbeeld in de bergen met haarspeldbochten, waarbij het van bovenaf lijkt alsof de wegen heel dicht tegen elkaar aan liggen.

Als je de track op de Zumo hebt geïmporteerd, en er een route van hebt gemaakt, kun je die route dan op het toestel nog aanpassen en er bijv. een paar waypoints aan toevoegen?

Groeten,
UX-man
 
Is het nog steeds zo dat de route dan toch nog herberekend wordt als de Zumo vindt dat je de route tegen de richting in rijdt? Bijvoorbeeld in de bergen met haarspeldbochten, waarbij het van bovenaf lijkt alsof de wegen heel dicht tegen elkaar aan liggen.

Als je de track op de Zumo hebt geïmporteerd, en er een route van hebt gemaakt, kun je die route dan op het toestel nog aanpassen en er bijv. een paar waypoints aan toevoegen?

Op je eerste vraag:
Als je met een zumo550 rijdt: ja. Maar dat heb je meestal wel in de gaten (de aankomsttijd wordt ineens een stuk eerder). Worst case scenario moet je even bovenop de pas, terwijl je geniet van het uitzicht, de track opnieuw importeren.

Op de tweede vraag:
Nee. Zo'n route moet je beslist niet in het toestel aanpassen, dan blijft er niets van over. Toevoegen van viapunten in het toestel zelf is überhaupt iets dat ik afraadt: dan zal het toestel de hele route herberekenen op basis van de routeringsinstellingen van het toestel en kan de route afwijken van wat oorspronkelijk de bedoeling was.

Wat ik adviseer als je bijv onderweg een tankstation op wil zoeken is gewoon een nieuwe route naar dat tankstation te laten berekenen en na het tanken de route opnieuw te activeren; eventueel pas nadat je weer terug bent op de route.
Dat laatste kan heel makkelijk als je de track ook op de kaart laat weergeven overigens.
 
Ach gewoon genoeg punten gebruiken in je route :P
Ik als oud gebruiker van de nuvi 510 met software update naar een zumo ben al blij dat ik nu route herbereken uit kan zetten.
Ben ook dankbaar dat die mogelijkheid er was!!

Maar ik heb nog nooit problemen ondervonden als ik routes maak dat mijn garmin toestel zelf een aparte route er van maakt!
Mede ook door dat ik 100 tot 200 punten gebruik in een route deel van zeg 100 km
 
Mede ook door dat ik 100 tot 200 punten gebruik in een route deel van zeg 100 km

Dat zijn relatief veel viapunten en die zullen onderweg nu en dan best tot verrassingen leiden. Bovendien kan het irritant zijn als ze alsmaar uitgesproken worden. Maar als je de kwaliteit hebt je Nuvi softwarematig naar een zumo om te bouwen zul je daar prima mee overweg kunnen.

Dat laatste is niet iedereen gegeven. Velen streven ernaar om de in voorbereiding maximaal controle te hebben en minimale kans op verrassingen onderweg.
Je hoort vaak 'hebben ze allemaal een garmin, en allemaal dezelfde route; gaat tòch de een links, de ander rechts. En een derde keert om.
Dat kán knap irritant zijn.

Door de logica van software en toestel goed te leren kennen kun je dat prima voorkomen. Het gebruik van de track als basis is een imho onderschatte manier om hetzelfde doel te bereiken.

Maar evident: niet voor iedereen even belangrijk en relevant. Als jij 'los' bent met jouw werkwijze: niets aan veranderen en gewoon... rijden... :] :] :]
 
Tracks rijdenjs mooi! Ik heb dan wel geen garmin, maar OSM maps op de telefoon. Love tracks. :P
 
Ik werk al sinds jaar en dag met Tracks, als je met meerdere mensen rijdt die allemaal een verschillend tempo rijden dan spreek je af dat je gewoon het lijntje blijft volgen, dan kom je altijd weer bi elkaar omdat de track onveranderlijk is. Voordeel van mijn nieuwe gpsmap62s tov mijn oude gpsmap60csx is nu dat je een track kunt "activeren" zodat er een brede paarse lijn overheen komt te liggen die beter afleesbaar is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan