traction controll achteraf op/ aanbouwen

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.081
10.978
nultwintig
hoi allemaal,
k zou best wel graag traction controll op mn brommer willen bouwen.

ik heb een 2018 model WR450.

nu bestaat er voor de YZ modellen een ecu van Athena Gett.
echter wordt door de kabels van het ook andere signalen gestuurd waardoor deze niet compatibel is met de eerder genoemde ecu.

de Athena unit heet een draaiknop welke je op t stuur kunt monteren en waarmee je de mate van slip van je achterwiel wordt gereduceerd.
dit loopt dan via de ecu, uiteraard.

nu weet ik hierbij niet of de ontsteking wordt uitgeschakeld of dat de gasklep wordt dichtgezet.

simpele vraag is; is zoiets ook op te bouwen op mijn brommer?

voor zover ik weet, heeft de Gett ecu geen sensor aan t achterwiel die de spin detecteert.

volgende vraag is of iemand zoiets kan maken..

wie weet wat..
vast dank,
 
Zo simpel zal het niet zijn.... Wielspin wordt niet gecorigeerd met het dichtdraaien van alleen de gasklep. Dat reageert te traag. De ontsteking en inspuit zal er waarschijnlijk ook bij zitten wat betreft regeling, dat wordt per omwenteling berekend door je ECU, voordat die gasklep dicht is heeft je blok al weer wat omwentelingen achter de rug denk ik...
Ik heb geen verstand van dit soort motoren, maar is de YZ niet "min of meer" gelijk aan de WR? iets met cross vs. enduro? als dat zo is kan je misschien de hele kabelboom omzetten?

Maar ik denk dat je ook een compleet nieuwe losse ecu (microsquirt?) kan gebruiken.... dan mik je gewoon letterlijk al je elctronica van je motor af en begin je vanaf niks weer opnieuw. Dus met injectie, ontsteking, gasreactie noem maar op. Het voordeel zou dan zijn dat je tractiecontrole, en alle moderne electrische hulpmiddeltjes zou kunnen maken in je vrij programmeerbare ECU. Maar dat is volgens mij niet zoals je het voor ogen had ;)
 
klopt,
en ik ben uiteraard bezig geweest met die YZ kabelboom.
bijzondere is dat bij de rally motoren (dakar) er dus een YZ kabelboom op zit.
alleen kan (of wil) niemand mij vertellen hoe dit precies gemonteerd is.
ik ben hier dus achter gekomen nadat ik de dakar motor zag van wesly pittens,
laat daar dus zo'n get ecu op zitten....

het is dus wel mogelijk, ik meen, maar weet het dus niet zeker dat de verlichting buiten de ecu van de YZ om gaat....

en dat de rest hetzelfde is...

maar om dat uit te zoeken... de leverancier van deze dakarmotoren zit momenteel op t Arabische schiereiland en zal eind volgende maand weer een keer retour dan wel aanspreekbaar zijn..

(voor zover, communicatie gaat nogal stroef)
😏
 
Ik kan me wel voorstellen dat dit soort info niet zomaar op straat ligt, er zit een verdienmodel achter...... Als je al weet dat er een YZ kabelboom gemonteerd zit ben je eigenlijk al een heel eind. Dan kan het dus :t misschien stekkertjes een beetje anders, maar dat zou met de 2 schema's uit te pluizen moeten zijn lijkt me. Ik kan me ook wel voorstellen dat je op je dakarfiets een ECU wil hebben die zich echt alleen met de elementaire zaken bezig houdt zoals dat bij een crossmotor ook gaat. Verlichting via ECU is dan natuurlijk onzinnig tot en met. Maar dat is allemaal heel simpel in een los kabelboompje te maken zou ik zeggen. Voor tractiecontrole heb je wel nog wat hardware nodig in op zijn minst je achterwiel en misschien nog je voorwiel, dus die moet je even niet vergeten;)
 
Even een vraag mijnerzijds: Hoe wordt wielspin gedecteerd?
In principe door de draaisnelheid van je voorwiel te vergelijken met die van je achterwiel, of de draaisnelheid van je achterwiel met je absolute snelheid (die je dan weer appart moet vaststellen, vrij nauwkeurig en met grote zekerheid).
 
Er bestaan wel systemen zonder sensor in het wiel.
Ik ken iemand die dat op zijn circuit GSXR1000 K5 had zitten bij aankoop,maar dat werkte volgens hem toch ook niet zoals het zou moeten.
 
draaisnelheid van je voorwiel te vergelijken met die van je achterwiel,
Okee, zo deden we het ook bij de competitiewagens, werkt bij de start en in de bochten, de differentieels hadden een max slipinstelling. Daar werden een voorwiel en 2 achterwielen gemeten. Maar wel op het gas teruggeregeld dmv een wieltje waar de kabel overheen liep aan een plunjer. Systeem was overigens illegaal
 
Het lastige aan het vergelijken van draaisnelheid van motorwielen is dat ze onder hellingshoek niet meer dezelfde diameter hebben waar je van uit kunt gaan.... dat maakt het wel wat complexer. Al helemaal als het om een modderfiets gaat. Als dat achterwiel niet slipt of mag slippen van het systeem kom je echt nergens. De sensoren zijn bij een modderfiets ook wel kwetsbaarder als ze op de wielen zitten, maar dat meten kan dan net zo makkelijk in de versnellingsbak als het om het achterwiel gaat tenminste. Voorwiel zal toch echt aan het wiel moeten gebeuren met zo'n ABS ring of iets vergelijkbaars....
1608998974080.png
 
Ik kan me herinneren dat de systemen tot 19 % slip niet ingrepen, dat is ook weer een of ander magisch getal. Op die 19% was behoorlijk te anticiperen... voor zover de tijd het toeliet natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
voorzover ik weet, werkt dat get systeem alleen met/ de ecu.
(softwarematig)
en kan je de mate van slip met een draaiknop op t stuur:
Screenshot_20201211-103011_Samsung Internet.jpg

hier screenshot van de unit, met links onder een schakelaar om te kunnen switchen tussen twee maps, boven de ecu de draaiknop voor de traction controll.
 
voorzover ik weet, werkt dat get systeem alleen met/ de ecu.
(softwarematig)
en kan je de mate van slip met een draaiknop op t stuur:
Bekijk bijlage 1577612
hier screenshot van de unit, met links onder een schakelaar om te kunnen switchen tussen twee maps, boven de ecu de draaiknop voor de traction controll.
Wat kost zo'n grapje als ik vragen mag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan