Trail braking

MarcelPas

Die hard MF'er
1 sep 2009
295
31
Arnhem
Mijn gewaarde mede-forumers,

Dit seizoen wil ik me wat meer gaan concentreren op de remfase. Hierin wil ik stapgewijs mijn rempunt verlengen en meer de bocht in remmen.

Dit trail braking heb ik al wat gedaan, maar ik merkte dat de motor zich dan rechtop wil zetten (logisch).

Hoe gaan jullie hiermee om? Ben ik dan al te hard aan het remmen, of moet ik de hellingshoek proberen te houden?

Alvast bedankt voor jullie tips!
 
Je motor zet zich alleen rechtop als je in de bocht begint met remmen of harder gaat remmen.

Als je voor de bocht begint met remmen en dan remmend de bocht in gaat, doet hij dat niet. Daarnaast moet je de rem geleidelijk los laten als de hellingshoek toe neemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Je motor zet zich alleen rechtop als je in de bocht begint met remmen of harder gaat remmen.

Als je voor de bocht begint met remmen en dan remmend de bocht in gaat, doet hij dat niet. Daarnaast moet je de rem geleidelijk los laten als de hellingshoek toe neemt.
Dat is wel een goede ja. Ik denk dat ik meer ga remmen als ik de bocht nader.
 

Modbreak:

offtopic verwijderd

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Modbreak:

offtopic verwijderd

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op het circuit, Assen hoofdzakelijk


Je wilde toch naar Engeland gaan ? Daar zitten voldoende scholen welke jou deze kunst kunnen bijbrengen.

Racing school EU heeft ook wel een aantal lieden die het kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn gewaarde mede-forumers,

Dit seizoen wil ik me wat meer gaan concentreren op de remfase. Hierin wil ik stapgewijs mijn rempunt verlengen en meer de bocht in remmen.

Dit trail braking heb ik al wat gedaan, maar ik merkte dat de motor zich dan rechtop wil zetten (logisch).

Hoe gaan jullie hiermee om? Ben ik dan al te hard aan het remmen, of moet ik de hellingshoek proberen te houden?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Met welke rem rem je af? Voorrem of achterrem? Als je de voorrem gebruikt is het logisch dat de motor zich rechtop wilt zetten. Als je een bocht scherper wilt aansnijden en strakker wilt aansnijden zou je heel lichtjes de achterrem kunnen bijpakken. Wellicht icm countersteering. Als je je lichtjes achterrem meepakt in een bocht wilt de motor namelijk gaan liggen, de motor wordt ook wat stabieler bij gebruik van achterrem. Daarnaast kun je ook nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.

Wellicht is dit leuke leesvoer voor je:
 
Dat is wel een goede ja. Ik denk dat ik meer ga remmen als ik de bocht nader.
Tijdens een veringclinic bij frontrow vertelde Robin Duijzers een verhaal over iemand die constant zn voorkant volledig tot het einde remde, ook met zwaardere veren erin zetten etc. steeds dook de motor nog naar zn einde. Het bleek uiteindelijk zo te zijn dat de beste man begon met remmen en steeds harder ging remmen naarmate hij bij de bocht kwam. Dit zou zoals mij verteld is dus juist anderom moeten zijn. Je begint zo hard mogelijk en daarna ga je richting de bocht je rem lossen.

Zelf kan ik hier ook nog een hoop in verbeteren, maar daar gaan we komend seizoen ook aan werken ;)
 
Thanks, zag het🙂

Bedankt voor je reactie.

Hier wat les info over Trail braking op youtube vind je wel meer uitleg. Zelf probeer/doe ik het op Assen altijd in bepaalde bochten.Zoals Stekkenwal en de Bult en de Haarbocht.Jaren geleden wees een maat mij erop dat als ik afremde ,vlak voor de bocht de voorzijde weer wat omhoog kwam.Vaak remde ik ook twee keer af ;) Zodoende ben ik hier wat meer op gaan letten.

In mijn sessies bouw ik het altijd op.
Rondje 2 begin ik rustig aan en telkens het volgende rondje daarop wat sneller & harder.
Marques is hier een meester in.
Hij neemt de bochten enkel op z'n voorwiel :+

 
Hier wat les info over Trail braking op youtube vind je wel meer uitleg.

MEDIA=youtube]tvcuGoVhpxw[/MEDIA]
Deze video is heel goed, deze autocourreur/instructeur geeft goede tips voor circuit rijden met de auto..... zou dat nu niet direct allemaal 1 op 1 toepassen op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Deze video is heel goed, deze autocourreur/instructeur geeft goede tips voor circuit rijden met de auto..... zou dat nu niet direct allemaal 1 op 1 toepassen op de motor.

Inderdaad dit is slechts wat instructie info uitleg. Het mooie van Trail braking is dat je dit op elk niveau kunt toepassen / uitproberen.
 
Deze meneer schijnt er wel verstand van te hebben ;)

Plus hij laat het duidelijk zien.


Wat ook een leuke tip is.
Lig je in een linker bocht onder een hellingshoek.
Pas dan (nogmaals) countersteering toe je motor zal hierdoor sneller rechtop komen.
Niet te lomp anders lig je in de bosjes :)
 
Wat ook een leuke tip is.
Lig je in een linker bocht onder een hellingshoek.
Pas dan (nogmaals) countersteering toe je motor zal hierdoor sneller rechtop komen.
Niet te lomp anders lig je in de bosjes :)
Dit lijkt mij totaal fout. Met counter steering gaat de fiets dieper in de bocht, of dat nu links of rechts in, en bij insturen of al in de bocht
 
Dit lijkt mij totaal fout. Met counter steering gaat de fiets dieper in de bocht, of dat nu links of rechts in, en bij insturen of al in de bocht

Kijk deze materie valt onder de categorie vergevorderd motoGP rijden ;) Je trekt net na de cubs nogmaals aan je clipon. Dan komt de motor automatisch @ sneller rechtop. Je voorband bijt zich dan vaster in het asfalt.
 
Kijk deze materie valt onder de categorie vergevorderd motoGP rijden ;) Je trekt net na de cubs nogmaals aan je clipon. Dan komt de motor automatisch @ sneller rechtop. Je voorband bijt zich dan vaster in het asfalt.
Waarom zeg je dan in linkerbocht. En met 'trekt na de cubs' bedoel je iets meer insturen? dat is tegenovergestelde van tegensturen, en gaat alleen als je snelheid dat nog toelaat
 
Bedankt voor je reactie.

Hier wat les info over Trail braking op youtube vind je wel meer uitleg. Zelf probeer/doe ik het op Assen altijd in bepaalde bochten.Zoals Stekkenwal en de Bult en de Haarbocht.Jaren geleden wees een maat mij erop dat als ik afremde ,vlak voor de bocht de voorzijde weer wat omhoog kwam.Vaak remde ik ook twee keer af ;) Zodoende ben ik hier wat meer op gaan letten.

In mijn sessies bouw ik het altijd op.
Rondje 2 begin ik rustig aan en telkens het volgende rondje daarop wat sneller & harder.
Marques is hier een meester in.
Hij neemt de bochten enkel op z'n voorwiel :+

Stekkenwal Traibraking door:?...aankomend stekkenwal v rem licht ja licht anders val je letterlijk wat overdreven stil aanraken en sturen.Insturend halverwege stekkenwal rem je ook nog behoorlijk af.
Bult kan je het wel uiteraard doen.
Vergeet niet heren en dames naast rijhouding dat vooral de voorkant moet kloppen betreft afstelling vering/hoogte v band juiste staat juiste spanning en temperatuur achterkant gaat lichter worden komt er ook nog bij dus op de juiste wijze het gas opvoeren(maakt grip) dan komt het vast wel goed.
Als je heerlijk door blijft oefenen ga je vanzelf schuivend krassend ten asfalt,dan weet je hehe nu weet ik hoe ver in kan gaan........en niet.

Trailbraking is meer voor de wat meer gevorderde rijder(sters) die blindelings de juiste lijnen rijd etc.

Mijn mening en ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan