Trainen motorcross

Suzuki rm 85

Rookie
16 jan 2020
4
0
Hallo,
Ik had een vraagje over het trainen van motocross. Ik doe nu ongeveer een anderhalf jaar motorcross en deed hiervoor ook aan basketbal. Ik ben nu van basketbal af en vroeg mij af wat ik doordeweeks het beste kon trainen voor conditie etc. Ik rij trouwens op een suzuki rm 85 en ben 14 jaar.
Ik zie graag een reactie tegemoet.
 
Ik zou zeggen kickboxen, intensief en veel spierconditie.
Verder kun je hardlopen/mountainbiken en eventueel fitnessen.
 
IMG-20200116-WA0030.jpeg
 
Als je nog maar 14 jaar bent zeker niet teveel en te zwaar trainen met wat dan ook.
Je lichaam is nog in de groei en dan moet je het nog niet te zwaar belasten.
Dus fitness in de sportschool en conditie opbouwen door te joggen
 
Intense cardio is belangrijk bij mx, aangezien de hartslag naar maximaal oploopt. Dus geen marathon-achtige duurloop, maar meer intensieve interval sessies van zeg maar 30 a 40 minuten met een hartslagmeter. Belangrijke spiergroepen is de core (je romp), pushen, trekken, roeien enz, dus geen spierenballen oppompen met bodybuilding. Mooiste is als je wat cardio tesamen met wat spiergroepen kan doen, zoals zwemmen.
Hier zie je die pro gasten ook veel met core bezig.
 
Laatst bewerkt:
Intense cardio is belangrijk bij mx, aangezien de hartslag naar maximaal oploopt. Dus geen marathon-achtige duurloop, maar meer intensieve interval sessies van zeg maar 30 a 40 minuten met een hartslagmeter. Belangrijke spiergroepen is de core (je romp), pushen, trekken, roeien enz, dus geen spierenballen oppompen met bodybuilding. Mooiste is als je wat cardio tesamen met wat spiergroepen kan doen, zoals zwemmen.
Hier zie je die pro gasten ook veel met core bezig.


Hallo

Het mannetje is nog maar 14 en volledig in de groei.
Dan is motorcross sowieso niet de meest ideale sport.
 
Hallo

Het mannetje is nog maar 14 en volledig in de groei.
Dan is motorcross sowieso niet de meest ideale sport.

Dat is de leeftijd juist waar je lekker optimaal kan rijden. Maar hij hoeft geen topsport te doen met die trainingen.
 
Laatst bewerkt:
Intense cardio is belangrijk bij mx, aangezien de hartslag naar maximaal oploopt. Dus geen marathon-achtige duurloop, maar meer intensieve interval sessies van zeg maar 30 a 40 minuten met een hartslagmeter. Belangrijke spiergroepen is de core (je romp), pushen, trekken, roeien enz, dus geen spierenballen oppompen met bodybuilding. Mooiste is als je wat cardio tesamen met wat spiergroepen kan doen, zoals zwemmen.
Hier zie je die pro gasten ook veel met core bezig.
intensieve interval, is zeker niet aan te raden op jonge leeftijd, je vergroot hiermee je hartspier, waarmee je de rusthartslag fel mee laat dalen, met alle risico s op hartfalen. Mijn advies, ga naar de huisarts, ga een cardioloog bezoeken, en testen; op deze manier kunnen ze testen wat voor motor lees hart, je hebt en welke belasingen je kan doen. Vervolgens krijg je advies. Mijn persoonlijk advies, Heb jaren topsport gedaan, en labotesten, lactaattesten, harttesten, en volledige begeleiding gehad. Wil je gewoon wat op hobbyniveau traninen, doe duurloopjes, 2xweek aan 60-70 procent van je max hartslag, en doe op de motor 1x per week, 1 rondje rustig rijden, en een 1 rondje hoog tempo. vervolgens kan je na een tijdje tempo rijden met de motor. Dan heb je meer als genoeg training.
 
intensieve interval, is zeker niet aan te raden op jonge leeftijd, je vergroot hiermee je hartspier, waarmee je de rusthartslag fel mee laat dalen, met alle risico s op hartfalen. Mijn advies, ga naar de huisarts, ga een cardioloog bezoeken, en testen; op deze manier kunnen ze testen wat voor motor lees hart, je hebt en welke belasingen je kan doen. Vervolgens krijg je advies. Mijn persoonlijk advies, Heb jaren topsport gedaan, en labotesten, lactaattesten, harttesten, en volledige begeleiding gehad. Wil je gewoon wat op hobbyniveau traninen, doe duurloopjes, 2xweek aan 60-70 procent van je max hartslag, en doe op de motor 1x per week, 1 rondje rustig rijden, en een 1 rondje hoog tempo. vervolgens kan je na een tijdje tempo rijden met de motor. Dan heb je meer als genoeg training.

Dat vind ik best apart. Een adolescent zou voor zo ver ik weet typisch juist meerdere malen per week een 30 minuten workout moeten doen waarbij hij/zij zweet en tot onder de maximale hartslag komt. Het is typerend dat adolescenten juist altijd in een explosievere trant bewegen die veel op interval lijkt, zoals zij op een natuurlijke manier zijn geprogrammeerd door de menselijke evolutie. En is 1 rondje rustig en 1 rondje hard geen intensieve interval dan?
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik best apart. Een adolescent zou voor zo ver ik weet typisch juist meerdere malen per week een 30 minuten workout moeten doen waarbij hij/zij zweet en tot onder de maximale hartslag komt. Het is typerend dat adolescenten juist altijd in een explosievere trant bewegen die veel op interval lijkt, zoals zij op een natuurlijke manier zijn geprogrammeerd door de menselijke evolutie. En is 1 rondje rustig en 1 rondje hard geen intensieve interval dan?
even lezen wat er staat, je kan ook fartlek interval doen, misschien je even verdiepen in dit soort materie. even googlen trainen via de formule van karvonen.
 
Hallo,
Bedankt voor alle reacties. Ik ga nu sowieso beginnen met hardlopen. Maar moet ik me echt laten onderzoeken als ik andere krachttraining ga doen?
Ik zie graag een reactie tegemoet.
 
Praat eens met je ouders over een hartonderzoek. Een hartcardiogram kan ook.
Maar zowieso genieten van je sport
 
Terug
Bovenaan Onderaan