Transalp loopt slecht

jimba

MF'er
19 feb 2013
62
0
Voorschoten (ZH)
Beste Motorforummers,

Voor een kennis ben ik bezig aan een transalp uit '93, hij had hem destijds nieuw gekocht en er staat nu 20,000 km op de teller. Hij heeft de motor 15 jaar geleden weggezet, maar gelukkig met benzine in de tank, en hij heeft de carburateurs leeg laten lopen.
Ik heb de tank gecheckt op roest, en die was nog schoon.
De reden dat hij de motor 15 jaar geleden had weggezet was dat de motor niet meer lekker liep. De motor klonk ruw, klom niet makkelijk in z'n toeren, en bleef zonder gas te geven alleen stationair lopen met volle choke.

Ik heb nu de oude benzine in de tank vervangen voor nieuwe, de olie en kvs vervangen, nieuwe bougies geplaatst en een nieuwe accu. De motor start met de choke er vol op en het gas een beetje open meteen, maar hij loopt niet mooi, hij ploft uit de uitlaat en qua geluid doet het mij denken aan toen mijn GS750 (viercillinder) maar op 3 cillinders liep omdat er een bobine defect was. Ook wordt de voorste uitlaatbocht minder snel warm dan de achterste.

De CDI's heb ik omgewisseld, en als daar een probleem mee was had de toerenteller problemen moeten geven volgens mensen uit een oud topic op het transalpforum.
De 4 bobines (transalp heeft 4 bougies, 2 per cillinder) heb ik gedemonteerd en doorgemeten, 3 van de bobines zaten netjes tussen de 7.4 en 12.8 K ohm, maar bij 1 bobine gaf de multimeter geen waarde weer. Die bobine heb ik vervangen, maar de motor loopt nog even slecht.

Wie weet waar we verder kunnen zoeken? Ik kan nu even niet bij de motor, wat ik nog niet heb geprobeerd is de bougies er 1 voor 1 uit draaien en bij het starten kijken of ze vonken.
 
Laatst bewerkt:
Hij vertelde mij dat hij er 15 jaar geleden regelmatig op reed, en toen begon de motor opeens zo slecht te lopen. Dus voor het 15 jaar stilstaan was het probleem er al, kan het dan alsnog aan een vervuilde carburateur liggen?
 
Ik had in een ander topic gelezen dat je ze kunt testen door de stekker van de ene CDI los te halen en aan te sluiten op de andere CDI. Als je dan de motor laat lopen en de toerenteller begint raar te doen is de CDI kapot. Ik weet niet of het ook mogelijk is dat de CDI alsnog kapot, terwijl de toerenteller het goed doet. Hij heeft het niet als hij warm wordt maar meteen.

Wat we raar vonden was dat er een bobine kapot was (gaf geen enkele weerstand aan toen we hem doorgemeten hadden met de multimeter), en dat na het vervangen voor een nieuwe er niks veranderde aan het lopen van de motor.
 
Ik had in een ander topic gelezen dat je ze kunt testen door de stekker van de ene CDI los te halen en aan te sluiten op de andere CDI. Als je dan de motor laat lopen en de toerenteller begint raar te doen is de CDI kapot. Ik weet niet of het ook mogelijk is dat de CDI alsnog kapot is, ook al doet de toerenteller het goed. Hij heeft het niet als hij warm wordt maar meteen.

Wat we raar vonden was dat er een bobine kapot was (gaf geen enkele weerstand aan toen we hem doorgemeten hadden met de multimeter), en dat na het vervangen voor een nieuwe er niks veranderde aan het lopen van de motor.
 
Ik had in een ander topic gelezen dat je ze kunt testen door de stekker van de ene CDI los te halen en aan te sluiten op de andere CDI. Als je dan de motor laat lopen en de toerenteller begint raar te doen is de CDI kapot. Ik weet niet of het ook mogelijk is dat de CDI alsnog kapot, terwijl de toerenteller het goed doet. Hij heeft het niet als hij warm wordt maar meteen.

Wat we raar vonden was dat er een bobine kapot was (gaf geen enkele weerstand aan toen we hem doorgemeten hadden met de multimeter), en dat na het vervangen voor een nieuwe er niks veranderde aan het lopen van de motor.

Soms zijn bobines slecht door te meten met de bougiedoppen er nog aan, ik heb vaak zat een oneindige weerstand gemeten terwijl er wel vonk was, schroef de ontstoorde doppen er maar eens af en meet nog eens denk dat je dan wel een goede waarde krijgt.

Ik denk ook dat je het in de carbs moet zoeken.
 
Deze bougiedop was vrij lang en van rubber, waardoor het moeilijk was om contact te maken omdat de pool van de multimeter niet zo lang is. Ik heb het rubber uiteindelijk afgeknipt tot aan het gedeelte waar de bougie contact maakt met de dop, dat gouden pitje. Maar jij bedoeld dat ik nog een keer moet meten helemaal zonder dop, op de kabel?

Bedankt voor de tip, ik denk ook dat ik mijn kennis moet gaan overhalen om de carburateurs te laten ultrasonen, ook om de mogelijkheid uit te sluiten als het iets anders is.
 
Laatst bewerkt:
Ja denk dat het een goed idee is om die carbs te laten reinigen , dan ben je zeker dat het dat niet is . Hoe zijn de stekkers op de cdi's aangesloten ? Als die nog bovenaan aangesloten zijn ( origineel zo ) kan het zijn dat je een slechte verbinding krijgt omdat je er bovenop zit en je na een tijdje door je eigen gewicht de stekkerverbindingen kapot duwt.
Bij cdi's die worden vervangen plaats men deze horizontaal zodat je niet meer op de cdi's duwt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan