Transalp rijders gezocht!

Status
Niet open voor verdere reacties.
misschien een rare vraag maar.....

wil iemand met een transalp 650 eens zijn oliepijlstok meten??

misschien is de pijlstok van een hawk gt wel korter en heb ik per ongeluk die er ingestopt.
beetje vergezocht maar ik moet het ergens in zoeken

hawk gt in "problemen met pair systeem."


net ff nagekeken en er zit idd verschil in de pijlstokken maar omdat ik de hawk zijdeksels op het transalp gezet heb,weet ik niet welke ik nou moet hebben.
 
Vergelijk de part-nummers. Volgens mij zijn alle dry-sump Honda peilstokken even lang.
De TransAlp peilstok is volgens mij even lang als die van de ingeruilde CB750.

Nadeel van een TransAlp blok is dat je de peilstok er niet lekker uitgedraaid krijgt met een warm blok zonder je vingers te verbranden.

Peilen doe ik dan maar koud.

Hoe kom je aan dat blok en weet je zeker dat het geen verrot blok is?
 
net ff nagekeken en er zit idd verschil in de pijlstokken maar omdat ik de hawk zijdeksels op het transalp gezet heb,weet ik niet welke ik nou moet hebben.

Olie aftappen, verse olie erin en kijken op welke peilstok je vlak onder max zit.
 
Olie aftappen, verse olie erin en kijken op welke peilstok je vlak onder max zit.

olie : 2.4 liter
olie + filter : 2.6 liter


zal het maandag wel ff leeg halen en vullen met de maatbeker.

als dat het echt is ,heb ik wel wat goed temaken thuis O-)
het is de motor van mij vriendin en al stuk sinds mei -O-
 
Vergelijk de part-nummers. Volgens mij zijn alle dry-sump Honda peilstokken even lang.
De TransAlp peilstok is volgens mij even lang als die van de ingeruilde CB750.

Nadeel van een TransAlp blok is dat je de peilstok er niet lekker uitgedraaid krijgt met een warm blok zonder je vingers te verbranden.

Peilen doe ik dan maar koud.

Hoe kom je aan dat blok en weet je zeker dat het geen verrot blok is?
ze schelen een cm of 2
 
het is de motor van mij vriendin en al stuk sinds mei -O-

Was het geen optie om de rest van de TransAlp erbij te kopen.
Zijn toch lekkere machientjes die niet vrezen van een berm of bospad.

Een journalist van een motorblad omschreef het mooi: de TransAlp kan bijna alles maar blinkt nergens in uit :Y
 
Hoi, ik ben aan het neuzen op dit forum omdat ik een motor wil gaan kopen. Dacht aan de transalp maar op marktplaats kwam ik er een tegen die met 29000 km het blok gereviseerd had..
Lijkt me nogal snel eigenlijk.

http://motoren.marktplaats.nl/motor...jaawtz5GcA+VgVGGmHPhs8XfH5C5Q==&thumb_click=1

Vraagje, is dat normaal voor transalpen?
Ik zie veel leuks te koop aan transalpen maar als om de haverklap het blok gereviseerd moet worden dan kijk ik nog even verder.
 
Laatst bewerkt:
beste transalp rijders, heb even een vraag onder de ervaren trans rijders, elke motorfiets heeft wel een kinderziekte, welke is dat bij de transalp wat snel of vaak kapot gaat, ik heb ze nog niet kunnen ontdekken vandaar.
 
Hoi, ik ben aan het neuzen op dit forum omdat ik een motor wil gaan kopen. Dacht aan de transalp maar op marktplaats kwam ik er een tegen die met 29000 km het blok gereviseerd had..
Lijkt me nogal snel eigenlijk.

http://motoren.marktplaats.nl/motor...jaawtz5GcA+VgVGGmHPhs8XfH5C5Q==&thumb_click=1

Vraagje, is dat normaal voor transalpen?
Ik zie veel leuks te koop aan transalpen maar als om de haverklap het blok gereviseerd moet worden dan kijk ik nog even verder.
TA staan bekend dat ze betrouwbaar zijn en lang mee gaan, met normaal onderhoud moeten ze zo 50.000km (en meer!) kunnen halen!
 
Was het geen optie om de rest van de TransAlp erbij te kopen.
Zijn toch lekkere machientjes die niet vrezen van een berm of bospad.

Een journalist van een motorblad omschreef het mooi: de TransAlp kan bijna alles maar blinkt nergens in uit :Y

mijn vriendin rijd het liefst op asfalt en ik heb het zadel van de hawk al moeten verlagen.
de rest van de transalp was stuk,de vorige eigenaar had het in de achterkant van een auto geparkeerd.

maar ik heb op internet een keer een plaatje van een transalp gezien die omgebouwd was naar een supermotard,soort ducati hypermotard en die vond ik toch wel erg mooi.
 
olie : 2.4 liter
olie + filter : 2.6 liter


zal het maandag wel ff leeg halen en vullen met de maatbeker.

als dat het echt is ,heb ik wel wat goed temaken thuis O-)
het is de motor van mij vriendin en al stuk sinds mei -O-

ik heb net 2.4 liter olie er in gedaan maar na 4km zat mijn schoen alweer onder de olie :( :(

ik heb geen flauw idee meer |(
 
TA staan bekend dat ze betrouwbaar zijn en lang mee gaan, met normaal onderhoud moeten ze zo 50.000km (en meer!) kunnen halen!

50.000 km kan elke motor zonder problemen halen. Bij een TA ga ik er vanuit die minstens 150.000 zonder problemen haalt.
 
lijkt mij toch ook wel, aangezien het in principe hetzelfde blok als van de ntv'tje is, en die is volgens mijn motor-mannetje onverwoestbaar! :}

mijne uit 92 staat nu op 75000 en loopt nog geruisloos en heeft power genoeg!
zitten nu net nieuwe platen in aangezien die niet het eeuwige leven hebben (afhankelijk van de vorige eigenaar) maar 50k voor een honda is peanuts hoor!
 
zo vandaag ff de alp verwend!
klepjes gesteld! wat een monnikkenwerk trouwens.... voor je met je dikke vingers bij de stelschroeven zit heb je al heel wat plastic vastgehad en rommel verwijderd
maar hij loopt weer geruisloos :)

gelijk ff nieuwe bougietie's gemonteerd en een luchtfilter dat zijn werk zichtbaar goed had gedaan ;)

helemaal winterklaar! :]
 
zo vandaag ff de alp verwend!
klepjes gesteld! wat een monnikkenwerk trouwens.... voor je met je dikke vingers bij de stelschroeven zit heb je al heel wat plastic vastgehad en rommel verwijderd
maar hij loopt weer geruisloos :)

gelijk ff nieuwe bougietie's gemonteerd en een luchtfilter dat zijn werk zichtbaar goed had gedaan ;)

helemaal winterklaar! :]

Hoorde je ze tikken?

Bij (na) hoeveel km. heb je ze gesteld?

Je mag ze best wel een beetje horen :]
 
ik hoorde ze niet overdreven maar wist gewoon niet of het al gebeurt was en wanneer.
dus is nu gebeurt bij 74000. maar was ook wel nodig want ze hadden allemaal te veel

zo tussen de 0,3 en 0,5 en is nu weer netjes 0,1 :)
 
Beste Transalp enthousiastelingen,
Het motorrijden begint weer te kriebelen en ik ben van plan om na 15 motorloze jaren weer een tweewieler aan te schaffen.
Volgens mij is de Transalp de motor die het gaat worden, ik heb afgelopen weekend al een '99 exemplaar bereden bij een motorzaak hier in Amersfoort. Alleen heb ik nog wat twijfel waar jullie me waarschijnlijk een zetje de goede richting in kunnen helpen.
Wordt het de vertrouwde XL600 of toch misschien de nieuwere 650? Is deze aantoonbaar beter/anders? Wat zijn de grote verschillen?

Graag jullie reactie
 
Heb zelf op allebei gezeten en ik vond de 650 wat kleiner (minder ruimte voor me knieen) dan de 600, daarom uiteindelijk voor de 600 gekozen.
 
dat kan ik beamen, aangezien ik zelf 1.98 ben met enorme lange poten en ik zit als een prins op mijn alpje

je moet wel iets naar achter kruipen op het zadel ipv met de handel tegen de tank zoals het zadel suggereert, maar dan zit je ook prima!

ook nog redelijk uit de wind trouwens
 
Dat de 600 een ruimere zit heeft is voor mij wat minder belangrijk; met mijn lengte van 1.72 zal ik op beide motoren geen probleem hebben
 
Dat de 600 een ruimere zit heeft is voor mij wat minder belangrijk; met mijn lengte van 1.72 zal ik op beide motoren geen probleem hebben

De zit van de 650 is wel hoog, je zou allebei eens moeten testen :]

De "oude" ta heeft op papier wat minder vermogen, maar in de praktijk merk je dat niet zo

Ik heb zelf een 650, een vriend heeft een 600 daar rij ik ook wel eens op :)
 
Laatst bewerkt:
ff vraagje:

ik lees overal dat de x.v 600 18 liter tankinhoud heeft
nou kan ik nadat ik op reserve heb geschakeld net 13 liter tanken...
zit er serieus nog 5 liter op de reservestand?
zit er niet op te wachten om het 'the hard way' uit te vinden |( ;)
maar scheelt me wel een mooi stukje dat ik door kan tokkelen :]
 
zit er serieus nog 5 liter op de reservestand?

In theorie wel, in de praktijk krijg je gewoon rijdend niet alle benzine eruit. De uitlaatopening zit links, maar de tank is van onder niet helemaal vlak en heeft eigenlijk twee hangwangetjes. In de rechterwang blijft dus altijd wat staan.

Mocht dus ook je reserve op zijn, dan kun je nog een eindje komen door de motor even op zijn linkerzij te leggen en weer langzaam rechtop te zetten.

Van horen zeggen dan hoor, ik heb het zelf nooit geprobeerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan