transalp velgen met alu rot

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.335
5.689
Net een alp op mooie nieuwe excel velgen gezet ivm aluminium rot aan de velgen en toen was ik wel heel nieuwsgierig hoe dun die velg die er heel verrot uit zag nu eigenlijk geworden was.

2020-05-08 14.53.56.jpg
2020-05-08 14.54.00.jpg
2020-05-08 14.54.03.jpg


en het valt reuze mee. Deze velg had een dikke oxidatie laag, maar ik moest nog 4 mm boren.
 
Magnesium is lastiger dan alu natuurlijk qua bewerking en bescherming. Kawa had volgens mij vanaf 1995 tot ? best wat magnesium blokdeksels, daar heb ik nooit gekke dingen over gehoord. Hoeveel magnesium er in die legering zit geen idee, zal ook nog wel wat uitmaken.

Edit: heel artikel over verschillende vormen van aluminium corrosie in het Engels: klik
Het zal wel meevallen met die Kawa legering. Je herkent echt magnesium deksel aan de matzwarte laag die er in gevreten is met Selenigzuur. Een krasje in die zwarte laag en het rot onder je handen weg.
Dat corrosie artikel brengt trauma's terug van de opleiding, toen kreeg je daar een toets over.
 
Ik heb een set PVM wielen van magnesium en daarvan zijn de buitenste zijden van de naaf waar de lagers in zitten en remschijfopnames op gemonteerd worden gewoon kaal.Ik heb ze al 10 jaar en dat is nog gewoon mooi blank magnesium zonder spoor van oxidatie.
En dan waren die remschijfopnames ook nog van kaal aluminium dus niet geanodiseerd zo op het kale magnesium gemonteerd.Heb ze nu zwart laten anodiseren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn yamaha (zelfde type D.I.D velgen als trans alp alleen andere maat) had bij me achterwiel ook alu rot maar alleen aan de kant waar niet me zijstandaard zit. Heb me laten vertellen dat het komt door water wat onder in de velg blijft staan. Vaak zie je ook dat motors die altijd binnen staan geparkeerd er geen last van hebben.
 
Exfoliation corrosie. Daar heeft 7000 Alu legering sowieso gevoeligheid mee. Niks geks. Vliegtuigen hebben er ook genoeg last van.. heb alle soorten corrosie afgelopen tien jaar wel voorbij zien komen.
 
De eerste Transalps zijn in Japan geproduceerd, de latere met aluminum kleur motorblokken zijn in Italie gemaakt.
ik was ervan overtuigd dat het Japan en Spanje (montesa fabriek) was, maar

The Transalp was 1987-2012 built in four different models:

ND models with 400 cc ND06 - XL400V - model years 1992 to 1994, only in the Far East, production in Japan

PD models with 600 cc
PD06 - XL600V - model years from 1987 to 1996,
special model United States from 1989 to 1990,
from 1994 as amended Panel PD10, manufacturing in Japan
PD10 - XL600V - model years 1997 to 1999 with dual disc brakes front and manufacturing in Italy

RD models with 650 cc
RD10 - XL650V - model years 2000 to 2001, completely revised, manufacturing in Italy
RD11 - XL650V - model years 2002 to 2006, production in Spain

RD models with 680 cc
RD13 - XL700V - model years 2007-2009, production in Spain

van Transalp 400

geen idee of dat 100% accuraat is, maar het lijkt er meer op
 
Terug
Bovenaan Onderaan