Transalp XL600V - Tweede accu kapot? Spanningsregelaar?

Alex200

MF'er
28 mei 2009
81
0
Amsterdam
Hallo heren,

Enige tijd geleden heb ik na lange tijd weer eens een langere rit gemaakt op mijn Transalp XL600V uit 94. Alles ging prima, maar de volgende dag wou hij dus niet meer starten. Je hoort een relais klapperen, verder gebeurt er niet veel en is de accu gauw leeg.

Het volgende toen gedaan:
Spanning accu gemeten, 11V.
Starten met een auto/garagestarter, werkt prima. -> Startmotor OK, Startrelais OK
Spanning op de polen gemeten met draaiende motor, hoog in de toeren werd de stroom mooi afgekapt op 13,5V. -> Dynamo OK, Spanningsregelaar OK
Geconcludeerd dat de accu was overleden, nieuwe accu erin, alles weer OK.

Toen veel kleine ritjes ermee gemaakt (15 - 30 min.), alles prima. Nu dan na een rit van ruim een uur weggezet, daarna weer hetzelde probleem, klapperend relais, niet starten. Aanduwen geen probleem. Ook na een tijdje rijden gelijk proberen te starten, niks.

Om nou te voorkomen dat ik weer een accu verpruts: zou het de spanningsregelaar kunnen zijn? Dat die in de garage prima werkt, maar na een langere rit oververhit wordt en dan te veel spanning doorlaat naar de accu en die opblaast?
Heb er wel handvatverwarming opgezet, misschien dat dat ermee te maken heeft?

Bedankt in ieder geval.
 
13,5 volt is zeker niet teveel, eerder te weinig.
De laadstroom is bij een laadspanning van 13,5 volt hooguit 0,5 ampere.
14,5 volt zou beter zijn.
Het kan zijn dat de spanningsregelaar soms (b.v. als hij warm word)een hogere spanning gaat geven.
Laad de accu eens op met een acculader en probeer het dan nog eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan