Pandamuis
MF'er
goed ,
Lees maar rustig eerst even alles door en dan hoor ik graag een reactie.
Een zijspan bestaat niet volgens de wet (nagegaan door R.D.W. mei 2001)
Volgens de wet is een zijspan een zijdelings bevestigd accessoire .
Het blijft ongeacht of het een eenwielig of tweewielig zijspan betreft ,
een tweewielig motorvoertuig .
Het R.D.W. gaf mij in 2001 de volgende informatie :
Indien de trekhaak aan het zijspan en niet aan de motorfiets is bevestigd
wordt het zijspan -en niet de motor!- het trekkend voertuig (ongeacht of dat motorisch wordt aangedreven , bv. Zeus ).
Het accessoire is dus het trekkend voertuig !
Omdat alleen voor de motorfiets (met DAARAAN een trekhaak bevestigd)
als trekkend voertuig in de wet genoemd wordt , valt een zijspancombinatie
met een trekhaak aan het span bevestigd, onder de algemene aanhanger-regels:
D.w.z. breedte max :2.50 mtr.
hoogte max :4.10 mtr.
lengte max :8 mtr. (en nog wat weet ik niet meer precies)
Als je over de juiste papieren beschikt, mag je er zelfs ruim 50 personen mee
vervoeren (alleen geeft de wet niet aan welke vereiste papieren dit dan zijn).
Dit gaan ze trouwens binnenkort verbieden , na de ongevallen de laatste tijd
met aanhangers achter tracktoren .
Wist je dat je met 4-wielige aanhangers mag rijden en ze dat in Duitsland ook doen?
Als de wielen klem achter elkaar staan, met de onderlinge hartafstand net iets meer dan de diameter van de band, telt het als 1 wiel (denk maar aan een dubbele koplamp).
Het enige wat telt ,is dat je maar 1 as mag hebben .
Dus scharnieren alle 4 de armen op die ene as .
Blijft de vraag over het max. gewicht van de aanhanger.
De helft van het trekkend voertuig + 40 kg.
Maar het trekkend voertuig ,is dat met of zonder accessoire (=zijspan)?
Scheelt in mijn geval >200kg.
Het R.D.W. weet het niet .
Wat belangrijk is : als de politie je een gevaar op de weg vindt , mag hij je volgens de algemene verkkersregels zowiezo van de weg halen .
Het R.D.W. is de vraagbaak van de politie en raad hun aan meer te kijken naar de staat van onderhoud en deugdelijkheid .
Wist je ook dat alle 2 wielige aanhangers achter solo-motorfietsen niet legaal rondrijden?
Als je de wettelijke afstand van de kogel naar de achteras =max. 1/4 van de wielbasis van de motor-loodrecht gemeten- hanteert ,(voor een dikke GL1800
bv. ong. 1600 mm.),kom je dus op max.400 mm. achter je achteras .
Dan zit de nog bijna in je achterband -meet maar na-.
De (meeste) 1-wielige aanhangers hebben een kruiskoppeling boven het achterlicht en vallen -loodrecht gemeten - wel binnen die marge .
Tot 1995 was de max. snelheid voor motor +aanhanger trouwens 70 km/uur!
Wist zelfs de politie niet .
In Engeland was vroeger een aanhanger achter een solo-fiets verboden , achter een zijspancombinatie mocht wel (precies het tegenovergestelde als bij ons in Ned.)
In Duitsland mag je met een aanhanger maar 60 km./uur(de boete is hoog !)
Een wet uit 1938 om motoren met MELKBUSaanhangers van de snelweg te weren
is nog steeds van kracht!.
Duitsers zelf lossen dit op door de aanhanger niet afkoppelbaar te maken en TUV
te keuren , komt dus op de motorpapieren als goedgekeurd accessoire te staan .
Dan zijn ze nog steeds een tweewielig motorvortuig , maar de max. snelheid
zonder aanhanger is dan voor hun van kracht!
Dus met een Blackbird met Freebird 170 km./uur ,kan legaal zijn!
Willen wij normaal rijden in Duitsland , hier een tip:.
Rijd over de grens direct naar een politie-post of spreek op een parkeerplaats een agent aan.
Vraag hem ,hoe hard je mag rijden en als hij 60 zegt , zeg dan gewoon : OK.
Omdat 60 ook de min. snelheid is en vrachtwagens bijna nergens mogen inhalen,
vraag hem dan wat je dan met de stoet truckers achter je aan moet doen ,is mijn ervaring de afgelopen 9 jaar (ik ga altijd naar Tsjechie)dat hij zal zeggen:
-fahren sie mahl mit die L.K.W.-.
Je noteert de datum ,tijd,naam en kenteken op dat moment en ga vervolgens achter een vrachtwagen rijden , telkens als je ingehaald wordt door een snellere, neem je die .
Je rijdt dan constant ongeveer 100 km./uur.
Als je dat niet doet:
Boven de 40 km. te hard is geen overtreding meer (max. 500 D.mark in 1995 )
maar een misdrijf (LKW 'ers rijden dan immers 120 km/uur! )
Je combinatie wordt dan in beslag genomen en wordt pas na de zitting (misschien!)
vrijgegeven .
Straffen =ongeveer 6 maanden cel !.
Leuk als je op vakantie dacht te gaan met je gezin.
In Nederland moet je in het zijspan een helm op.
Ieder individu is aansprakelijk voor zijn eigen gedrag .
Als een inzittende in een auto geen gordel draagt, krijgt HIJ/ZIJ de prent ,
niet de bestuurder .
Kinderen <9jaar kunnen niet verbaliseerd worden , wel aangesproken op hun gedrag.
Als je dus met kinderen in de bak rijdt, zonder helm ,kan de politie je wel aanhouden en aanspreken op jouw verantwoordelijkheid , maar als je helmen achterin hebt liggen en die dan opdoet , kan de politie geen prent geven .
LET WEL :< IK VIND WEL , DAT JE DAN ONVERANTWOORDELIJK BEZIG BENT! >.
Maar het kan wel , het is tenslotte Nederland .
Nou , voldoende info , kijk maar wat je er mee doet .
Panda
Lees maar rustig eerst even alles door en dan hoor ik graag een reactie.
Een zijspan bestaat niet volgens de wet (nagegaan door R.D.W. mei 2001)
Volgens de wet is een zijspan een zijdelings bevestigd accessoire .
Het blijft ongeacht of het een eenwielig of tweewielig zijspan betreft ,
een tweewielig motorvoertuig .
Het R.D.W. gaf mij in 2001 de volgende informatie :
Indien de trekhaak aan het zijspan en niet aan de motorfiets is bevestigd
wordt het zijspan -en niet de motor!- het trekkend voertuig (ongeacht of dat motorisch wordt aangedreven , bv. Zeus ).
Het accessoire is dus het trekkend voertuig !
Omdat alleen voor de motorfiets (met DAARAAN een trekhaak bevestigd)
als trekkend voertuig in de wet genoemd wordt , valt een zijspancombinatie
met een trekhaak aan het span bevestigd, onder de algemene aanhanger-regels:
D.w.z. breedte max :2.50 mtr.
hoogte max :4.10 mtr.
lengte max :8 mtr. (en nog wat weet ik niet meer precies)
Als je over de juiste papieren beschikt, mag je er zelfs ruim 50 personen mee
vervoeren (alleen geeft de wet niet aan welke vereiste papieren dit dan zijn).
Dit gaan ze trouwens binnenkort verbieden , na de ongevallen de laatste tijd
met aanhangers achter tracktoren .
Wist je dat je met 4-wielige aanhangers mag rijden en ze dat in Duitsland ook doen?
Als de wielen klem achter elkaar staan, met de onderlinge hartafstand net iets meer dan de diameter van de band, telt het als 1 wiel (denk maar aan een dubbele koplamp).
Het enige wat telt ,is dat je maar 1 as mag hebben .
Dus scharnieren alle 4 de armen op die ene as .
Blijft de vraag over het max. gewicht van de aanhanger.
De helft van het trekkend voertuig + 40 kg.
Maar het trekkend voertuig ,is dat met of zonder accessoire (=zijspan)?
Scheelt in mijn geval >200kg.
Het R.D.W. weet het niet .
Wat belangrijk is : als de politie je een gevaar op de weg vindt , mag hij je volgens de algemene verkkersregels zowiezo van de weg halen .
Het R.D.W. is de vraagbaak van de politie en raad hun aan meer te kijken naar de staat van onderhoud en deugdelijkheid .
Wist je ook dat alle 2 wielige aanhangers achter solo-motorfietsen niet legaal rondrijden?
Als je de wettelijke afstand van de kogel naar de achteras =max. 1/4 van de wielbasis van de motor-loodrecht gemeten- hanteert ,(voor een dikke GL1800
bv. ong. 1600 mm.),kom je dus op max.400 mm. achter je achteras .
Dan zit de nog bijna in je achterband -meet maar na-.
De (meeste) 1-wielige aanhangers hebben een kruiskoppeling boven het achterlicht en vallen -loodrecht gemeten - wel binnen die marge .
Tot 1995 was de max. snelheid voor motor +aanhanger trouwens 70 km/uur!
Wist zelfs de politie niet .
In Engeland was vroeger een aanhanger achter een solo-fiets verboden , achter een zijspancombinatie mocht wel (precies het tegenovergestelde als bij ons in Ned.)
In Duitsland mag je met een aanhanger maar 60 km./uur(de boete is hoog !)
Een wet uit 1938 om motoren met MELKBUSaanhangers van de snelweg te weren
is nog steeds van kracht!.
Duitsers zelf lossen dit op door de aanhanger niet afkoppelbaar te maken en TUV
te keuren , komt dus op de motorpapieren als goedgekeurd accessoire te staan .
Dan zijn ze nog steeds een tweewielig motorvortuig , maar de max. snelheid
zonder aanhanger is dan voor hun van kracht!
Dus met een Blackbird met Freebird 170 km./uur ,kan legaal zijn!
Willen wij normaal rijden in Duitsland , hier een tip:.
Rijd over de grens direct naar een politie-post of spreek op een parkeerplaats een agent aan.
Vraag hem ,hoe hard je mag rijden en als hij 60 zegt , zeg dan gewoon : OK.
Omdat 60 ook de min. snelheid is en vrachtwagens bijna nergens mogen inhalen,
vraag hem dan wat je dan met de stoet truckers achter je aan moet doen ,is mijn ervaring de afgelopen 9 jaar (ik ga altijd naar Tsjechie)dat hij zal zeggen:
-fahren sie mahl mit die L.K.W.-.
Je noteert de datum ,tijd,naam en kenteken op dat moment en ga vervolgens achter een vrachtwagen rijden , telkens als je ingehaald wordt door een snellere, neem je die .
Je rijdt dan constant ongeveer 100 km./uur.
Als je dat niet doet:
Boven de 40 km. te hard is geen overtreding meer (max. 500 D.mark in 1995 )
maar een misdrijf (LKW 'ers rijden dan immers 120 km/uur! )
Je combinatie wordt dan in beslag genomen en wordt pas na de zitting (misschien!)
vrijgegeven .
Straffen =ongeveer 6 maanden cel !.
Leuk als je op vakantie dacht te gaan met je gezin.
In Nederland moet je in het zijspan een helm op.
Ieder individu is aansprakelijk voor zijn eigen gedrag .
Als een inzittende in een auto geen gordel draagt, krijgt HIJ/ZIJ de prent ,
niet de bestuurder .
Kinderen <9jaar kunnen niet verbaliseerd worden , wel aangesproken op hun gedrag.
Als je dus met kinderen in de bak rijdt, zonder helm ,kan de politie je wel aanhouden en aanspreken op jouw verantwoordelijkheid , maar als je helmen achterin hebt liggen en die dan opdoet , kan de politie geen prent geven .
LET WEL :< IK VIND WEL , DAT JE DAN ONVERANTWOORDELIJK BEZIG BENT! >.
Maar het kan wel , het is tenslotte Nederland .
Nou , voldoende info , kijk maar wat je er mee doet .
Panda