Trekken doet ie niet

Cetrac

Die hard MF'er
27 jul 2006
250
0
Helmond
Beste mensen,

Na een mooi beurtje van mezelf en de installatie van 2 K&N filters loopt de motor voor geen tiet. Eerst kwam hij niet boven de 3500 toeren uit, maar dat kwam blijkbaar door de luchtuitlaat vanuit de carburateur.

Nu doet hij het echt nog steeds niet lekker, wat hogere toeren en hij begint te stotteren.

komt dit door:

a. Koud weer.
b. Slecht afgestelde carbs
c. Nog een te kort lucht uitlaat slangetje van de carb
d. iets anders

Bvd!


Ps. Kawasaki EN500 - 1991
 
Het is lang niet zo gemakkelijk om een moderne motor goed te laten lopen zonder luchtfilter kast. Zelfs als de standaard carburateurs genoeg afstel-ruimte zouden geven voor het juiste mengsel dan nog heb je meestal een matige vulling bij lagere toeren en problemen met vocht en carb-opvriezing bij slecht weer. Wel zou je meer vermogen kunnen krijgen bij hogere toeren, vooral als je de uitlaat ook aanpast. Maar niet zonder het nodige meet- en aanpas werk.

Zo te horen kun je misschien toch maar beter de kast terugzetten. Of gewoon blijven doorrijden totdat de boel vastloopt door oververhitting, da's ook een effectieve oplossing. :P
 
bla bla

Nu doet hij het echt nog steeds niet lekker, wat hogere toeren en hij begint te stotteren.

komt dit door:

a. Koud weer.
b. Slecht afgestelde carbs
c. Nog een te kort lucht uitlaat slangetje van de carb
d. iets anders
e. Omdat ik zelf de klok heb horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt?

Bvd!


Ps. Kawasaki EN500 - 1991

Ik ga voor antwoord E
 
ik neem aan dat dat afstellen alleen met carburatie moet gebeuren. Was het een injectie geweest dan had er weinig hoeven te gebeuren (lambdasonde toch?) of vergis ik me en moet je de mapping ook aanpassen?
Vaak zit er een map-sensor in de airbox, de input hiervan zal op de een of andere manier geneutraliseerd moeten worden als je de box niet langer gebruikt. Bovendien hebben ook injectie-systemen grenzen wat betreft zelf-correctie, en de airbox uitnemen is een forse verandering.
Ik ken iemand die dit met een Yamaha TDM900 (met injectie) geprobeerd heeft; de motor liep beroerd, ook na een reset. Uiteindelijk een PowerCommander geplaatst, na eindeloos gevogel liep de motor redelijk, had een flink extra eindschot maar minder soepelheid / trekkracht wat je juist voor dit soort motoren wilt hebben. Inmiddels zit de lucht-kast er weer op _O-
 
Vaak zit er een map-sensor in de airbox, de input hiervan zal op de een of andere manier geneutraliseerd moeten worden als je de box niet langer gebruikt. Bovendien hebben ook injectie-systemen grenzen wat betreft zelf-correctie, en de airbox uitnemen is een forse verandering.
Ik ken iemand die dit met een Yamaha TDM900 (met injectie) geprobeerd heeft; de motor liep beroerd, ook na een reset. Uiteindelijk een PowerCommander geplaatst, na eindeloos gevogel liep de motor redelijk, had een flink extra eindschot maar minder soepelheid / trekkracht wat je juist voor dit soort motoren wilt hebben. Inmiddels zit de lucht-kast er weer op _O-

je wil me toch niet vertellen dat de hele airbox eruit moet als je een k&n luchtfiler erin zet? ik dacht dat het een vervaning was van de bestaande luchtfilter.
 
je wil me toch niet vertellen dat de hele airbox eruit moet als je een k&n luchtfiler erin zet? ik dacht dat het een vervaning was van de bestaande luchtfilter.

Het is maar net welk filter je plaatst. Je hebt K&N welke op de oude filterplaatsen komen. Deze hebben dezelfde vorm als het originele luchtfilter.

Je hebt ook dit soort K&N filters. (gaat puur om de indicatie hoe het eruit ziet. Dit is geen echte K&N)

a320011.jpg


En als je deze wil plaatsen moet je dus je hele airbox verwijderen omdat er anders geen ruimte is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook (naast de bocht) de filter die erin zit. Echter begint het nu wel erg kut te worden.

Gisteravond (toen het vroor) sloeg hij ook continu af... aargh!!

Luchtfilter huis zit er dan inderdaad ook niet meer in.
 
Laatst bewerkt:
Nog even 1 ding, ik ben niet helemaal bekent met carburateurs, maar ik belde net vd Pol op om te vragen of hij mijn carbs overnieuw kon afstellen.

Hij vertelde mij dat 'synchroniseren' geen probleem was, en dat ik hem maar langs moet brengen.

Is synchroniseren nu hetzelfde of heeft hij het over iets heel anders? Ik durfde het niet meer te vragen omdat hij bijna stikte in zijn eigen gehoest.
 
Synchroniseren is iets anders dan het afstellen van het mengsel. In het eerste geval zal je de gaskleppen syncen waardoor dezelfde hoeveelheid mengsel wordt aangezogen. In het tweede geval verander je de samenstelling van het mengsel.
 
Wat betreft het afstellen is synchroniseren en mengsel afstellen, 2 verschillende zaken. Je hebt nu toch teveel lucht t.o.v. benzine? Die verhouding moet veranderd worden, dus andere naalden oid.
Je doet er goed aan om even te googlen naar de werking van een carburateur, omdat 't een wereld apart is. Ik begrijp ongeveer hoe het werkt, maar in detail weet ik het pas goed wanneer ik zo'n ding van binnen heb gezien.

Tevens zou ik toch maar even die motorboer bellen om misverstanden te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan