Trekt Kawasaki zich terug uit de MotoGP?

Ik denk eigenlijk dat het helemaal niet zo erg is dat Kawasaki de stekker eruit trekt. Tuurlijk, voor het aankomend seizoen is het niet zo heel plezierig om naar een mager dun startveld te kijken...
Maar misschien is dit precies wat nodig is voor Dorna om te beseffen dat de hele format van MotoGP niet werkt. Hopelijk zal dit leiden tot flinke veranderingen.

Kan me zo moeilijk indenken dat geld de reden is voor Kawasaki om er mee te stoppen, zoals een ander al zo mooi zei op crash.net: de hele Ducatifabriek past bij wijze van spreken in het kantoor van de directeur van Kawasaki, hoe kan het zijn dat een klein fabriekje in Italie genoeg geld heeft om VIJF motoren competitief mee kan laten draaien in dit kampioenschap en een gigant als Kawasaki moeite heeft om 2 motoren in het achterveld mee te laten doen....
 
Laatst bewerkt:
Kan me zo moeilijk indenken dat geld de reden is voor Kawasaki om er mee te stoppen, zoals een ander al zo mooi zei op crash.net: de hele Ducatifabriek past bij wijze van spreken in het kantoor van de directeur van Kawasaki, hoe kan het zijn dat een klein fabriekje in Italie genoeg geld heeft om VIJF motoren competitief mee kan laten draaien in dit kampioenschap en een gigant als Kawasaki moeite heeft om 2 motoren in het achterveld mee te laten doen....
Misschien zegt het al genoeg dat de directeur zo'n groot kantoor heeft; genoeg geld verdienen is geen kwestie van groot zijn, maar van verstandig uitgeven. :+

Kijk maar naar het GM-concern; één van de grootste autofabrikanten ter wereld, maar toch in de financiële problemen.
 
Kan me zo moeilijk indenken dat geld de reden is voor Kawasaki om er mee te stoppen, zoals een ander al zo mooi zei op crash.net: de hele Ducatifabriek past bij wijze van spreken in het kantoor van de directeur van Kawasaki, hoe kan het zijn dat een klein fabriekje in Italie genoeg geld heeft om VIJF motoren competitief mee kan laten draaien in dit kampioenschap en een gigant als Kawasaki moeite heeft om 2 motoren in het achterveld mee te laten doen....

Wat denk je zelf?
Oppermachtig in het WSBK en na een aantal jaar toch ook redelijk verdienstelijk in de motogp.
Het lijkt mij dat met de resultaten die ze destijds al hebben geboekt in het wsbk bij het opstarten van het motogp projecten al sponsoren aangeboden kregen.
Het is volkomen normaal dat een bedrijf/merk naar een team stapt een bod op tafel legt om een jaar of 2 jaar te sponsoren.
Bij de plaatselijke voetbalploeg uitkomend in de ere divisie bestaat er zelfs een wachtrij voor sponsoren ondanks hun portomonnee van 28,5 miljoen euro!
Het lijkt mij stug dat er wereldwijd geen sponsor is te vinden die in is voor wat promotie de centen heeft en niet bij kawasaki in wil stappen.
Immers Randy de Pineut en Anthony West zijn niet de mannen die constant zijn om podiumplaatsen te halen.
Met een afschaffing van een groot deel van de electronica weet ik zeker dat Hopper en Melandri bij de kop van het veld kunnen rijden.
Echter nu afhaken betekent een nog grotere achterstand, terwijl ze juist op de goede weg waren dit gat te dichten.
 
Hoorde vandaag nog ander slecht nieuws op de radio... honda suzuki... :X -O-


Dit echt niet te hopen want dan is het echt over met de Moto GP. En dan zal de GP 600 de opvolger van de 250 cc er ook wel mee ophouden in 2010. Waar gaat het heen met de motorsport. ik verlang terug naar de 500cc tweetakt. Vond het nog steeds het mooier dan de viertakten.
 
Is er al iets bekent gemaakt door Honda :?

Afgelopen vrijdag zouden ze iets zeggen of ze nou wel of niet in de GP blijven
...maar daarna was et stil :/
 
Kan me zo moeilijk indenken dat geld de reden is voor Kawasaki om er mee te stoppen, zoals een ander al zo mooi zei op crash.net: de hele Ducatifabriek past bij wijze van spreken in het kantoor van de directeur van Kawasaki, hoe kan het zijn dat een klein fabriekje in Italie genoeg geld heeft om VIJF motoren competitief mee kan laten draaien in dit kampioenschap en een gigant als Kawasaki moeite heeft om 2 motoren in het achterveld mee te laten doen....

Zal er wel mee te maken hebben dat Kawasaki misschien de raceafdeling groteldeels financierde door de verkoop van motoren. Die verkoop gaat nu slecht en daardoor komen ze geld tekort. Ducati is financieel misschien minder afhankelijk van de verkopen van nieuwe fietsen en heeft minder last van heel dat financiele crisis gedoe.
Of niet :+ roep ook maar wat
 
"It's shocking to be honest, I really didn't expect it. We are trying to keep as many bikes on the grid as possible. I miss the days when there were 25-30 bikes on the grid," Reuters reports Stoner as saying. "But Kawasaki leaving isn't a reason for everyone to start panicking. I think they are leaving not just because of financial reasons."


Dat meent ie helemaal niet, dan ergert ie zich nog meer aan iedereen die 'in de weg rijdt' :z
 
dat kawa stopt of... de rest ook al?

Dat kawa stopt -O-

"It's shocking to be honest, I really didn't expect it. We are trying to keep as many bikes on the grid as possible. I miss the days when there were 25-30 bikes on the grid," Reuters reports Stoner as saying. "But Kawasaki leaving isn't a reason for everyone to start panicking. I think they are leaving not just because of financial reasons."


Dat meent ie helemaal niet, dan ergert ie zich nog meer aan iedereen die 'in de weg rijdt' :z

_O-

Meent ie wel want toen zat ie bij moeders op schoot voor de tv :+
 
Carmelo Ezpeleta verwacht Kawasaki in 2009 aan de start in de MotoGP. De Dorna baas heeft laten weten alleen onder deze voorwaarde geen gerechtelijke stappen te zullen ondernemen tegen de Japanse motorenfabrikant- Kawasaki heeft een contract getekend met Dorna waarin men zich heeft verplicht om tot en met het seizoen 2011 actief te blijven in de MotoGP klasse.



Volgens de website autosport.com werkt Ezpeleta momenteel aan een deal waarin het team nog een seizoen lang blijft bestaan als semi-privéteam met aan het roer huidig Kawasaki teammanager Michael Bartholemy.
"Ik heb Kawasaki gezegd dat ik niet zal instemmen met feit dat het contract eenzijdig wordt verbroken en omdat men aangaf dat de lopende kosten en de salarissen wel betaald zullen worden heb ik ze voorgesteld om in 2009 te blijven racen. In ruil hiervoor zullen we instemmen met een verbreking van onze geldende verbintenis voor het seizoen 2010 en 2011.

"Het probleem, wat men mij in ieder geval liet weten, is dat ze alleen motoren hebben voor het eerste kwart van het seizoen en dat ze geen blokken willen ontwikkelen voor de rest van het seizoen. Dus heb ik gezocht naar een structuur, gehuisvest in Frankrijk, die dit goed zou kunnen doen. Het laatste obstakel voor de Japanners is dat zij hun ontwikkelingsprogramma dan moeten overdragen. Ik denk dat dan alles kan worden opgelost. Het team zal worden beheerd door Michael Bartholemy en het is ons doel om de door Kawasaki gecontracteerde coureurs,John Hopkins en Marco Melandri, te laten rijden voor dit team."

Een leuke bijkomstigheid, toevallig of niet, is dat de Franse Kawasaki testcoureur Olivier Jacque inmiddels al is begonnen aan een test op het circuit van Eastern Creek.

Of de soep zo heet zal worden gegeten als ze wordt opgediend valt nog te betwijfelen, wat in ieder geval wel duidelijk is dat Dorna, en dus ook Ezpeleta, er alles aan is gelegen om haar, toch al zorgelijk kleine, MotoGP startveld in tact te houden. De laatste dagen duiken er in diverse media steeds vaker geruchten op dat de Dorna baas het op de startgrid houden van de Kawasaki machines zo goed als zeker zelf (privé) zal financieren.
 
Kawasaki test Ninja ZX-RR 2009 op Eastern Creek

Kawasaki is op het circuit van Eastern Creek in Australië begonnen met het testen van de nieuwe Ninja ZX-RR 2009. Ondanks dat de Japanse fabrikant zich voor het komend seizoen heeft terug getrokken uit de MotoGP kwamen Olivier Jacque en Tamaki Serizawa toch in actie met de nieuwe voor 2009 ontwikkelde MotoGP machine.

De tweedaagse privétest op het circuit nabij Sydney, die met Europese monteurs en Japanse technici werd afgewerkt, was erop gericht om het ontwikkelingswerk te beoordelen welke de afgelopen maanden is doorgevoerd aan de Ninja ZX-RR.

Jacque begon aan de test met de 2008 versie van de Kawasaki om vertrouwd te raken met het circuit waar hij in 1996 nog op het podium stond in de 250cc categorie. Zowel Jacque als Serizawa reden later met de 2009 versie van de ZX-RR, die op diverse punten is verandert ten opzichte van het 2008 model, op zoek naar mogelijke kinderziektes in het nieuwe ontwerp.

Na enkele ronden was Jacque echter al positief over de nieuwste versie van de ZX-RR,

"Ik heb natuurlijk nog maar enkele ronden kunnen rijden met de nieuwe motor maar mijn eerste indruk is redelijk positief, het voelt allemaal wat lichter aan en daardoor ook beter handelbaar. Het werk wat de afgelopen maanden is gedaan heeft zeker positief uitgepakt. Nu moeten we kilometers maken om een betere indruk te krijgen van het potentieel van de nieuwe ZX-RR Kawasaki."

De opgewaardeerde ZX-RR is in vergelijking met de vorige versie smaller geworden en het rijwielgedeelte is aangepast. Daarnaast heeft de motor een vernieuwde swingarm en een nieuw motorblok. Dit was de shakedown test voor de nieuwe motor omdat het tot nu toe te koud was om te testen op het testcircuit van Kawasaki op Autopolis.

Ondanks het feit dat Kawasaki zich als fabrieksteam heeft teruggetrokken uit het MotoGP wereldkampioenschap zal de 2009 Ninja ZX-RR eventueel beschikbaar komen voor privé teams. Onderhandelingen om dit te realiseren zijn nog steeds gaande maar Kawasaki gaf echter aan dat deze test niets te maken had met het beschikbaar stellen van de machines aan een andere partij maar dat de test in Australië al gepland stond ver voordat de fabriek de beslissing had genomen zich terug te trekken uit het kampioenschap en deze niet meer afgelast kon worden.

BRON:Racesport.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan