Trial rijders.. hoeveel motorolie?

Malissa1993

MF veteraan
16 okt 2019
2.410
1.073
Hoogeveen
Beste trial rijders onder ons

Ik heb een oud gebakje gekocht. De beta tr 34 uit 1989, krachtig ding.

Ik wil de motorolie en remvloeistof vervangen. Ik kan nergens vinden hoeveel er in moet qua motorolie. Wel 2 takt dus zat te denken aan castrol vol synthetisch? Anyway... kan iemand mij wat aanraden?

Dankje!
 
Een tweetakt heeft een heel andere manier van smering dan een viertakt. Dus 'motorolie verversen' is dan een vreemd iets bij een tweetakt.
Een snelle zoektocht leert dat er 800ml semi-syntetische versnellingsbakolie in een TR34 gaat.
 
Een tweetakt heeft een heel andere manier van smering dan een viertakt. Dus 'motorolie verversen' is dan een vreemd iets bij een tweetakt.
Een snelle zoektocht leert dat er 800ml semi-syntetische versnellingsbakolie in een TR34 gaat.
Oke, dus de onderdelen worden alleen gesmeerd door 800ml semi-syntetische versnellingsbakolie?

Ga ik daar even op zoeken. Dankje.
 
Hmm oke.. Het lijkt ingewikkelder dan een gewone 4takt motor.

Ik probeer het te leren hoe ik het moet gaan doen. Maar, denk dat ik de eerste keer het maar gewoon even laat doen.
Kan me beter even focussen op andere dingen waarvan ik het wel weet.
De cilinder en drijfstang worden, afhankelijk van merk en type, ofwel gesmeerd door een speciale olie door de benzine te mengen (mengsmering), ofwel door olie-injectie uit een voorraadtankje, dat je steeds moet bijvullen.
 
Ja dat begrijp ik. Dus gewoon semi syn 800ml 2 takt olie.
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
De versnellingsbak heeft zijn eigen olie nodig, daar gaat (volgens het internet) 800ml in. Hiervoor heb je geschikte olie nodig, een half-sytheet bakolie of (zoals @Janbros al zei) ATF olie.

Het motorblok wordt gesmeerd door een mengsel van benzine en olie, die beide wordt verbrand, zoek maar eens op de werking van een tweetakt.
Waarschijnlijk zit er op die Beta ergens een olietankje, daar kieper je Castrol TTS in (werkt prima, ruikt heerlijk). Zit er geen olietankje, dan moet je zelf mengen.

2-takt is niet moeilijk, sterker nog, eigenlijk veel simpeler. Gewoon veel lezen en zelf doen :)
 
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
De versnellingsbak heeft zijn eigen olie nodig, daar gaat (volgens het internet) 800ml in. Hiervoor heb je geschikte olie nodig, een half-sytheet bakolie of (zoals @Janbros al zei) ATF olie.

Het motorblok wordt gesmeerd door een mengsel van benzine en olie, die beide wordt verbrand, zoek maar eens op de werking van een tweetakt.
Waarschijnlijk zit er op die Beta ergens een olietankje, daar kieper je Castrol TTS in (werkt prima, ruikt heerlijk). Zit er geen olietankje, dan moet je zelf mengen.

2-takt is niet moeilijk, sterker nog, eigenlijk veel simpeler. Gewoon veel lezen en zelf doen :)

Ja dat klopt. Ik weet dat ik brandstof 98 moet mixen met een bepaald goedje. Zoiets als motul 800 2takt.
Ik heb geen olietankje, moet het inderdaad zelf mixen.

Wat ik dus bedoel is de versnellingsbak olie, maar daar kan ik dus 800ml half-syn bakolie ingooien ATF dus.
 
Beta heeft geen olietankje bij mijn weten dus gewoon mengsmering erin. Heel misschien zit er een niveuaplug ergens achter de versnellingspook voor het olieniveau. Heb ooit een tr 32 gehad, die was motorisch bijna hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan