Trial

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
Naar analogie met Paulus de crosskabouter dit stukje basic info over trial.

Waarom wordt er op dit forum zo weinig geschreven over trial?
Het zou fijn zijn als er meer mensen de trialsport ontdekten. Je kan hiermee redelijk goedkoop veel motorplezier hebben: een krap bemeten piste (of nonstop zoals dat officieel heet) met diverse hellingen en hindernissen in ruw terrein afleggen zonder één voet aan de grond te zetten...

geenvoet.gif


Voor wie niet zo van brute snelheid houdt, maar wel van doorgedreven behendigheid is trial de ideale motorsport. Je kan die heel eenvoudig en recreatief beoefenen, maar evengoed kan je hier extreem ver mee gaan en een wereldtitel halen.
De trial verdeelt zich daarom in diverse zijtakken:
Classic trial: pre 65 die wordt gereden op old-timers van voor 1965 met of zonder achterdemping, twinshock trial wordt gereden op minder oude machines die nog wel een twinshock achterdemping hebben (tot 1985). Niet zelden zijn hier ook zelfbouwmachines te vinden.
Moderne trial met monoshock achterdemping in steeds lichtere machientjes wordt tegenwoordig wel het meest beoefend.
Zijspantrial: zeldzaam, maar het wordt ook gedaan.
Speed trial: zoals het woord al zegt is hier in tegenstelling tot de gewone trial de snelheid wel van belang.
Indoor trial: triallen op een aangelegd parcours onder dak.
De meeste wedstrijden hebben ook liefhebberszones ingebouwd, zij spelen niet voor het klassement maar voor het plezier. De wedstrijden zijn gezellig en gemoedelijk. Er komt doorgaans weinig publiek op je vingers kijken.

Old-timer:
post-1834-1159900197.jpg


zelfbouw:
post-997-1157362541.jpg


Twinshock:
HPIM3819.JPG


Modern:
motorcycle-trials-rules-800X800.jpg


Deze OSSA Tr280i weegt nog geen 65 kg. Let op het achterover liggend blokje.
full


In de trial heb je ook liefhebbers voor tweetakt en viertakt motoren. Meestal machines tussen de 125 en 350cc. Ze hebben een aangepaste gearing voor stapvoets rijden gecombineerd met het leveren van korte explosies van kracht. Versnellingen worden weinig gebruikt in een zone, meestal de eerste en de tweede versnelling.
Kinderen beginnen op een 50 of 80cc of met een trialtrapfiets.
De machines vergen regelmatig onderhoud dat je best zelf doet, maar het is al veel minder dan voor machines die constant volle kracht moeten geven zoals cross en enduro. Er worden hiermee ook veel minder kilometers gereden.
Vroeger was het gebruikelijk dat de trialmotors net zoals enduro ook een kenteken hadden, omdat de wedstrijden gedeeltelijk over de openbare weg doorgingen. Nu is dat enkel nog nodig bij sommige wedstrijden voor classic trial zoals in Aywaille (BE).
Wie geen kenteken heeft kan altijd bij diverse clubs gaan trainen of ga eens een weekendje naar Bilstain (BE), hét offroadparadijs bij uitstek.
Hier een fijne video van een uitstapje van leden van het Franse Yamaha TY forum in Bilstain:

Over uitrusting kan ik kort zijn: helm, laarzen en handschoenen zijn een must.
Best een open helm, voor een beter zicht vlakbij je motor, het zijn hele krappe parcoursjes.
Laarzen zoals crosslaarzen, maar dan zijn die voor trial iets minder stijf. Je moet namelijk veel bewegingen met je benen uitvoeren. Soepele kleding die nergens knelt. Meestal draagt men wel een crossbroek.
Bij extreme- of speedtrial best ook wat protectie op de rest van het lichaam.

Eigenlijk zou iedere motorrijder een trialmotortje erbij moeten hebben, of iedere leerling motorrijder zou ook enige uren op trial moeten kunnen rijden. Op een plezierige en ongevaarlijke manier wordt er enorm veel gevoel voor evenwicht en rijvaardigheid opgebouwd, dat zijn vruchten ook afwerpt op de weg of in andere motorsporten.
 
Laatst bewerkt:
Heb er een tijdje geleden naar gekeken, hier in Apeldoorn schijnt zon trialclub te zitten. Wil nog wel een keer met wat vrienden een 'proeflesje' doen.
 
Ha, dat fotoke van Julien Dupont is mooi he.
Dat valt onder speed trial of urban trial of zoiets. Heel spannend wat die doet.

Ik heb de OP aangepast. Er is gisteren iets fout gelopen met motor-forum op mijn pc, kon er helemaal niet meer op en nu bleek dat ik al gepost had (post was niet klaar).
Vandaag opnieuw begonnen en verder aangepast, nu stonden er twee topics. Mod heeft die al snel weggekieperd. Begrijpelijk B|
 
Hele fijne sport om te doen!
Veel fysieker dan het lijkt ook.

Afgelopen 3 of 4 zomers elk jaar naar La Bresse geweest, prachtig!!

Eigen trialmotor moet nog maar een keer komen. Jammer dat er in Nederland niet zoveel te triallen valt, zeker waar ik woon.

Gr. Thomas
 
La Bresse, was dat http://www.motos88.com/sitemoto88_diaporama.php?image_num=49 (hier) ?
Lijkt me heerlijk en niet zo ver van huis. Ga ik onthouden.

Trial is inderdaad zweten, fijn voor in de winter als de wegmotor moet blijven staan :]
 
super leuk topic..!! hoop dat er een beetje gepost blijft worden.
zelf lijkt me zo n brommertje ook wel wat om een beetje aan tekloten.

ik zet hem bij mn favo.!!

greetsz
 
Nu, Starterke heeft de essentie al gegeven.
Het is vreselijk leuk om naar te kijken, heel vriendelijke mensen, als je een keer naar ze wuift of juicht grijnzen ze je vrolijk toe bij hun volgende passage, je kunt de masjientjes van dichtbij bekijken, en er is veel moois bij, vooral in de klassiekers en de twin-shocks... er wordt veel gewacht bij de non-stops dus er is altijd tijd voor een praatje....
En het is nog veel leuker om zelf te doen.
Als je zoals ik al eens een paar uurtjes op de trial hebt gereden, zelfs als amateurtje in Starterke's achtertuin, merk je al snel dat je motorbeheersing enorm groeit!
Doen!
In het Tijdschrift "Noppen" staat altijd wel een agenda, er is veel leuks te zien.
 
Laatst bewerkt:
Er zullen zeker meer trial rijders op het forum zijn!
Er is een fijne baan in de Europoort ( daar heb ik vorig jaar m'n sleutelbeen gebroken, heel fijne baan dus!), Arnhem elk jaar, er is minstens 1 baan in Brabant, een baan bij Heerlen, ik weet niet precies waar, en verder dus Genk in Belgie, daar hoef je nergens lid van te zijn, je betaalt een paar euro om een hele dag te kunnen rijden, in Bilstain in Belgie net zo, een prachtig terrein waar je ook voor een paar euro een hele dag kunt rijden, je kunt er kamperen of een kamer huren....
Een nieuwe trial, b.v. een Gasgas of dergelijk mooi spul, kost maar een paar duizend, gebruikt zijn ze nog goedkoper, met een beetje geluk vind je onder de 1000 euro een fijne fiets....
Doen!
Groeten,
Eduard
 
Nou, er zitten hier wel een paar trialrijders en er is ook al wel eens een topic al geweest.
In Nunspeet hebben we een vrij fanatieke club. Vorig jaar hebben we daar de 2-daagse kampioenstrial georganiseerd. Afgelopen winter het clubkampioenschap en 17 april komt de jeugd voor een nk.
Hier wat foto,s van 14 dagen geleden. Jan Moll Fotografie
Onder evenementen/sport.

Apeldoorn is een leuke club maar het terrein is niet zo groot. Heb er wel eens een regiotrial gereden.
 
Laatst bewerkt:
Nu, Lapo, voor wat ik al gezien heb bij wedstrijden is dat een hoop werk, die organisatie! Chapeau!
Als je zelf ook rijdt, en als je eens in Genk wilt rijden, er worden daar ook wedstrijden gereden, kun je eventueel bij mij logeren.
Ik heb een garage voor de spullen, en zat logeerruimte.
Groeten,
Eduard
 
Nu, Lapo, voor wat ik al gezien heb bij wedstrijden is dat een hoop werk, die organisatie! Chapeau!
Als je zelf ook rijdt, en als je eens in Genk wilt rijden, er worden daar ook wedstrijden gereden, kun je eventueel bij mij logeren.
Ik heb een garage voor de spullen, en zat logeerruimte.
Groeten,
Eduard

Rij momenteel eigenlijk alleen in Nunspeet. Heb wel meerdere keren in Bilstain gereden maar ben nu eigenlijk meer aan het atb,n. Ga van het zomer fietsen in Zwitserland en probeer wat km,s in de benen te krijgen.
 
Nou, er zitten hier wel een paar trialrijders en er is ook al wel eens een topic al geweest.
In Nunspeet hebben we een vrij fanatieke club. Vorig jaar hebben we daar de 2-daagse kampioenstrial georganiseerd. Afgelopen winter het clubkampioenschap en 17 april komt de jeugd voor een nk.
Hier wat foto,s van 14 dagen geleden. Jan Moll Fotografie
Onder evenementen/sport.

Apeldoorn is een leuke club maar het terrein is niet zo groot. Heb er wel eens een regiotrial gereden.
Aah, ga er dit jaar zelf wel eens langs om te kijken.
 
Merci Kibbe ;)
Mooie en robuuste machine, zal niet licht wegen, leuk achterlichtje...

Eduard, bij Heerlen is http://www.motortriallandgraaf.nl/ (Landgraaf). Moeten we toch ook eens gaan bekijken binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Nu, ik heb vandaag een Yamaha 125 enduro gekocht, uit 1977. 't Is dan wel een Enduro, maar er zit een kenteken op, en dat vind ik om allerlei redenen wel leuk.
Hij was niet duur, hij was ook stuk. Ik heb de cylinder er al af, een gat in de zuiger....
En een gloednieuwe gasschuif, dus dan denk ik aan een afstelfout.....
Nu, daar kom ik wel achter. De krukas is nog heel mooi!
Wat ik daar mee ga doen? Eerst repareren. Dan zoveel mogelijk gewicht eraf. Er zit b.v. een startmotor op, nu, hartstikke leuk, maar op een 125? Die kun je zelfs met de hand starten, als je wilt. Metalen spatborden, kan plastic worden. Enzovoorts. Daar kan hier en daar wel een kilo gesnoept worden!
Toerenteller gaat er ook af, scheelt weer gewicht. Enzovoorts.
De verlichting, het kenteken enzo gaan dan snelverbindingen krijgen, zodat alles er makkelijk op- en af gaat.
Wat ik dan wil bereiken: een motortje waar ik mee op straat mag ( voor het plezier, en als reserve-fiets voor als de MZ kuren heeft) en een fietsje waar ik in de amateurklasse eens mee de non-stop in kan.
't Zal niet de beste trialfiets ter wereld worden, nu, daar heb ik vrede mee, ik denk ook niet dat ik op mijn leeftijd ooit de beste trialrijder ter wereld ga worden, dus dan zijn fiets en ik op gelijk niveau.
Maar plezier gaat er wel in zitten! En daar gaat het om.
Fotookes komen nog wel.
Groeten,
Eduard.
 
Mensen van hier ervaring met de trialclub uit Apeldoorn?
Ja! *O*

Maar dat was wel erg lang geleden: periode 1984-1990, zoiets... o.a. Simon Koote en Hans van Marwijk maakten beide ooit deel uit van onze nationale trots op trial-gebied, en hebben mij destijds het e.e.a. bijgebracht. Leuke club destijds - bestond nog niet zo lang en er moest veel geknokt worden om het oefenterrein te behouden - maar geen idee hoe het er nu aan toe gaat.
 
Wij waren afgelopen paasweekend hier te vinden: Classic Clubman Trial in Aywaille

123330487.4pqoUFKG.jpg

Deze BMW ééncilinder heeft een cardan!

Mijne favoriet, de Belgisch Limburger Eddy Zels scheert al enige jaren over de Europese toppen bij de Pré 65 Experts met zijn ouwe geblutste BSA en speciale rijstijl. Ook hier behaalde hij weer de eerste plaats.
Hier heb ik hem kunnen fotograferen bij aankomst na de laatse ronde.

123330491.Jao6rAQ0.jpg


Nog mee gepraat en zag dat hij nog steeds heel fris was. Nochtans leek mij de wedstrijd heel zwaar geweest te zijn. Veel, héél veel regen wat betekent: veel blubber op rotsige ondergrond. Nog nooit zoveel voeten aan de grond gezien, valpartijen, motorproblemen... Je kon er te voet of met te fiets amper komen.
Vier rondes van 30 km in twee dagen. Als ik me niet vergis waren er 14 zones. Wij zijn niet bij alle zones geraakt.
Er waren 160 deelnemers ongeveer. Niet iedereen heeft alles uitgereden. Veel deelnemende liefhebbers ook (randonneurs) uit alle hoeken van Europa zeggen toch ook hoe belangrijk of leuk deze Belgische tweedaagse is. Bij de startplaats was er gelukkig wat onderdak en eten/drinken. Ook een lokaal waar alle uitslagen werden bijgehouden. Ook wat tentjes met motorspul, waar ik onder andere kennis kon maken met Snezzy. Mijn zorg om aan onderdelen voor de oude Yamaha TY 175 te geraken is voorbij.

Weer veel bekende gezichten gezien, waarvan er sommigen al ongeduldig worden dat wij nog steeds niet meedoen... Ik heb mijn Yamaha TY nog maar een maand of 5 en daarvoor nog nooit trial gereden :o Ik durf mij nog amper op een wedstrijd te vertonen zonder mijn beestje. Volgende keer Bilstain neem ik de TY ook mee als vervoermiddel naar de zones en de wedstrijd daarop in Genk (november) zullen we misschien wel meedoen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan