Trial

Dag, oriënteer me ook op een eerste trial. Heb nul ervaring op dat gebied. Ben zelf 186 en weeg 85 kilo. Is een 125cc dan verstandig of beter wat zwaarder kopen?

Ben zelf een baan thuis aan het bouwen dus is op een zwaar amateuristisch niveau rijden maar vind dat prima. Gewoon voor de leuk. Bedankt alvast!
Je gaat je wel vermaken met een 125 maar met jouw postuur zou ik toch voor wat zwaarders gaan. Dat heeft ook als voordeel dat de keuze groter is want de 125cc markt is vrij schaars qua occasions.
 
In Engeland vinden ze de 200 de beste clubman trials bike.

Ik rijdt nu met een jongere 300 en vindt die het makkelijkst rijden.
Persoonlijk heb ik met trial totaal geen moeite met meer cc's (minder eigenlijk ook niet echt).
Wat voor mij wel heel belangrijk is, is dat ie perfect op het gas reageert en dat is niet vanzelf sprekend.
Nu ben ik een beginner en wil ik zeker niet beweren (er) verstand (van) te hebben.
 
Daar gaan we, ook de keus 2 of 4 takt. *D
Zeker stuk of 10 4RT's bij ons op de baan in Sleen, en ook nog een handvol Beta 4-takten, en volgens mij ook een Scorpa met een Yamaha blok als ik mij niet vergis. De Sherco 4-takten zijn ondertussen wel uitgestorven hier, die werden ook wel armverlengers genoemd ;-)

En laat ik dan ook gelijk de classic en de twin-shock in de mix gooien, zeker de helft of meer er van zijn 4-takten.

Zo. Keuze!
 
Ik heb een lichte gereden en een zwaardere 280 2takt. De lichtere moest ik meer aan de gang houden met gas, door het lichte vliegwiel sloeg de motor sneller dood op een obstakel als je nog tractie wilde hebben. Ik ben van zwaar naar licht gegaan omdat de lichtere beter was afgeveerd en daardoor ook weer beter presteerde.
 
4takt is meer om gras te maaien of om mee te werk te gaan maar zodra iets ook leuk mag zijn valt het af.
 
Yes. Kortzichtigheid troef in trial.

4takt is anders. Ik vind t ook leuk.

De trialtoekomst is elektrisch.
 
Toni mag niet mee doen, daarvoor dien je mens te zijn :+

Wij hebben een 4takt enduro gehad, en we hebben een 4takt trial (nu te koop).
Ik houd er zelf erg van dat een 2takt onderin juist tam is, ik vindt het vermogen makkelijker te doseren.
Ook vindt ik 4takt altijd wat logger, ze voelen wat zwaarder aan.
Ook mis ik een stuk beleving waardoor ik gewoon veel liever 2takt heb, daar is uiteraard niks rationeels aan.
Ik heb gewoon meer plezier op een 2takt en dat is wel het belangrijkste voor mij.

Wat betreft onze Beta 4takt, alleen al hoe makkelijk dat ding start, je hoeft de kickstarter maar te aaien en hij loopt.
Net zoveel vinden het vermogen juist prettig.
En natuurlijk geen brandstof mengen, geen "stank" en grote rookwolken, vet slaan of wat dan ook.
Dan is ie nog erg stil.

Dat was het serieuze verhaal.
 
Toni mag niet mee doen, daarvoor dien je mens te zijn :+

Wij hebben een 4takt enduro gehad, en we hebben een 4takt trial (nu te koop).
Ik houd er zelf erg van dat een 2takt onderin juist tam is, ik vindt het vermogen makkelijker te doseren.
Ook vindt ik 4takt altijd wat logger, ze voelen wat zwaarder aan.
Ook mis ik een stuk beleving waardoor ik gewoon veel liever 2takt heb, daar is uiteraard niks rationeels aan.
Ik heb gewoon meer plezier op een 2takt en dat is wel het belangrijkste voor mij.

Wat betreft onze Beta 4takt, alleen al hoe makkelijk dat ding start, je hoeft de kickstarter maar te aaien en hij loopt.
Net zoveel vinden het vermogen juist prettig.
En natuurlijk geen brandstof mengen, geen "stank" en grote rookwolken, vet slaan of wat dan ook.
Dan is ie nog erg stil.

Dat was het serieuze verhaal.
Daar voeg ik dan graag aan toe dat de Montesa dezelfde kenmerken heeft en bovendien ook beschikt over een probleemloze injectie :]

Feit is overigens ook dat een 4t gewoon minder onderhoud behoeft. Er rijden bij ons 15 jaar oude 4rt's rond die jaarlijks niet veel meer krijgen dan een klein litertje motor en een beetje gearboxolie (Yep, twee soorten olie in het Hondablokje). Ik zeg niet dat het goed is maar het is wat het is ;-)
 
Ik houd er zelf erg van dat een 2takt onderin juist tam is, ik vindt het vermogen makkelijker te doseren.
Ook vindt ik 4takt altijd wat logger, ze voelen wat zwaarder aan.
Ook mis ik een stuk beleving waardoor ik gewoon veel liever 2takt heb, daar is uiteraard niks rationeels aan.
Ik heb gewoon meer plezier op een 2takt en dat is wel het belangrijkste voor mij.
Heb precies hetzelfde.
 
IMG_3898.jpg


a.s. zondag houden wij de NK Jeugd (6-18 jaar) en Senioren A, B en Nationalen in Sleen. Dit is de 5e wedstrijd in 2021 meetellend voor de landelijke kampioenschappen. Kom gerust kijken aan de Meulenkampweg1a te Diphoorn, we starten om 11:00 uur, de entree is gratis!
 
Zaterdag mee gedaan aan de classic trial wedstrijd in Nunspeet.

Ik kan dit iedereen echt aanraden.
Alle moderne motoren komen zover ik heb begrepen in 1 groep in de uitslag, dus voor het podium hoef je niet mee te doen.
Het is vooral erg gezellig, iedereen is erg behulpzaam en zo is dit ook ideaal voor als je eens aan een wedstrijd wilt proeven.
Classic trial zitten zeker in de "makkelijkere" sporen geen hindernissen en ik dacht dat er in zijn geheel geen beton in zit.
Dus ook ideaal voor iedereen.
Het witte spoor is voor iedereen met een beetje beheersing goed te doen.

En er rijden een partijtje gave motoren rond !
Je kijkt je ogen uit.
 
Zaterdag mee gedaan aan de classic trial wedstrijd in Nunspeet.

Ik kan dit iedereen echt aanraden.
Alle moderne motoren komen zover ik heb begrepen in 1 groep in de uitslag, dus voor het podium hoef je niet mee te doen.
Het is vooral erg gezellig, iedereen is erg behulpzaam en zo is dit ook ideaal voor als je eens aan een wedstrijd wilt proeven.
Classic trial zitten zeker in de "makkelijkere" sporen geen hindernissen en ik dacht dat er in zijn geheel geen beton in zit.
Dus ook ideaal voor iedereen.
Het witte spoor is voor iedereen met een beetje beheersing goed te doen.

En er rijden een partijtje gave motoren rond !
Je kijkt je ogen uit.
Ik was er ook, twee rondjes gedaan van de vier, tijdgebrek ;-) Maar idd, erg gezellig tussen de classic rijders. De sporen zijn makkelijker, door het gebrek aan beton, tot blauw geen opstapjes en het feit dat je door poorten van andere kleuren mag rijden. In Geel en Oranje rijden overigens een paar serieuze rijders rond op oude Honda TLR's!
 
Ik heb het idee dat zo'n TLR een beetje vals spelen is....
Heb zelf een TLM, alleen helaas van '89 met monoshock en schijfrem.
Hopelijk veranderen ze de klasses nog wat.
 
En hij doet het ! *O*
Nu moeten ze voor mij nog maar even een speciale klasse met classic trial er bij doen :)
 
Kom dan alleen niet in de uitslag? op zich is dat ook niet heel interessant.
Er zit een maagdelijke bij alleen nog niet gemonteerd.
Ik hoop ook dat ik mezelf een beetje kan beheersen met deze.
Onderdelen zijn best lastig te krijgen, hij is nooit echt in Europa geleverd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan