Trial

mooi wat stickertjes gesneden voor op de butsmuts.. aka Helm :D Kun je toch leuke dingen mee maken met zo'n snijplotter :D
 

Bijlagen

  • trialer BTC decal.jpg
    trialer BTC decal.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 12
Ik ga idd proberen of ik iets niet te antiek kan vinden
Ga vanavond via via met iemand bellen voor een Beta evo 300

Ik ben me er van bewust dat het voor de jongens voor serieus trial rijden wel iets te lomp is, maar als zij er de basis beginselen van t motorrijden op kunnen leren (balans en schakelen enzo) en ik heb zelf een leuk speeltje erbij, dan is t ook niet zo erg als ze er toch snel op uitgekeken zijn ;)

Zitten er nog serieuze voor of nadelen aan een evo300 wat handig is om te weten?
Of zwakke punten?
 
Je verkijkt je op het vermogen van een 300.

Zelf zijn we begonnen op een 270 Beta en een 290 Sherco.

Het gaat, maar voor kinderen is het niks. Ze krijgen 'm niet gestart, en als ze in paniek het gas opendraaien, kun je ze van een boom afschrapen of uit de sloot redden. Het is gewoon niet veilig.

En als je dan een keer op een 125 hebt gereden, waardeer je gelijk hoe heerlijk licht dat start, koppelt en rijdt. En bij vol gas gebeuren er minder snel nare dingen.

Een 125 mag dan misschien klein, minderwaardig of brommerachtig lijken, maar persoonlijk had ik mijn eerste jaren achteraf gezien beter op een 125 kunnen starten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Ik volg je.

Mijn grootste handicap zelf is dat ik met 1,95 en "ruim" 90 kilo geen heel klein manneke ben.
Maar ik ga je tips zeker meenemen
 
Ik bedenk me net trouwens dat tijdens de eerste keer dat ik ging trial rijden dat al die fietsen waren uitgerust met een schroefje die de gas uitslag begrensde.
De instructeur wilde namelijk pertinent voorkomen dat wij motorrijders de onbalans gingen oplossen door gas te geven (wat geen gekke gedachte is...)

Dat vond ik ook altijd de beste optie die er standaard op een PW50 zit als ze echt nog moeten leren rijden
 
Wij hebben ook een 125cc, precies wat je zegt, zwaar onderschat, kom je direct niet tekort mee. Ik pakte hem in het begin ook graag. Voelt aanzienlijk lichter als grotere motoren.
Wij hebben ook een Beta 4takt gehad, die startte ook super makkelijk.
Bij de 2takten is dat nog wel een dingetje (behalve de 125 natuurlijk)

Gas begrenzen doet zelftrialrijden.nl ook, werkt prima.

Bij een 300 is de kans dat ie goed misbruikt is groter dan bij een 200cc.
Ook goed letten op deuken in velgen en afgebroken dingen.
 
Waarom is een 300 eerder afgebeuld dan een 200?
Omdat die meestal van mensen geweest zijn die al aardig kunnen rijden?

Dat van die deuken in velgen enzo klinkt eigenlijk heel logisch, maar daar had ik zelf nog even niet bij stil gestaan

Liggen de lichtere fietsen dan ook beter in de markt dan de zwaardere?

Durft er iemand iets van richtprijzen te roepen per types en bouwjaren?
 
Afgebeuld is misschien niet het juiste woord, ik zou eerder zeggen stevig gebruikt.

Denk dat de rijders die heftige dingen doen meestal een zwaardere hebben.
Een hobby rijder zal eerder een 200cc kopen (wat vooral in Engeland als heilige graal wordt gezien).

De markt is sowieso klein, geen idee hoe dat in Nederland kwa types is.
Ossa is wel aanzienlijk goedkoper, ik verwacht dat Montesa duurder is, Vertigo geven ze ook niet weg.
 
Het zit hem niet in de zwaarte ik had deze in de jaren 78 yamaha 125 ty cc pakte de grootst dijken en hellingen bij Sloterdijk daarmee
Honda xl 500 pakte we trappen bij het gemeente huis :t en de rest
hoe kleiner hoe meer handelbaar krijg wel weer de zin erin moet ikzeggen

eHe voor de kinderen kun je ook denken aan een oude brommer met versnellingen gaat om de lol gewicht komt later
 

Bijlagen

  • images.jpg
    images.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Beta en Gasgas verwacht ik "gewone" prijzen.
Dat zijn de meest gangbare merken.
Scorpa en Ossa zijn wat "vreemder", waarbij Ossa niet meer bestaat en injectie heeft.
 
Het is wel zo dat een groter blok wat rustiger loopt. Ik houd daar zelf wel van.
Mijn zonen en ik zijn allemaal niet klein, niet licht en de jongste is bijna 18 dus dat is al een heel ander verhaal dan als ze, pak 'm beet, 10 jaar jonger zijn.

Het belangrijkste is dat je 'iets' koopt en begint. Dan merk je vanzelf wel wat je meer of minder goed ligt, je ontwikkelt je gaandeweg toch nog en dan kun je eventueel altijd nog overstappen naar iets anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Dat zijn motiverende woorden die een eigenwijze zijspanrijder net dat laatste setje kan geven ;)
 
Heb al een aantal trialbrommerkes gehad maar een 300 vind ik te fel.
Wat Thumper ook schrijft klopt, een 300 is vaak gebruikt door een zeer ervaren rijder.
Vanuit stilstand koppeling los en een zeer hoge opstap nemen.
Kunnen dus een boodschap hebben gedaan.
Een 250 is een allemansvriend.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Beta en Gasgas verwacht ik "gewone" prijzen.
Dat zijn de meest gangbare merken.
Scorpa en Ossa zijn wat "vreemder", waarbij Ossa niet meer bestaat en injectie heeft.

Scorpa (is een Sherco) is ook gemeengoed.
Vergeet TRS niet. Die gaan als broodjes de laatste tijd. Ook ik na een aantal Sherco's / Scorpa's.
Dan hebben we ook nog de Vertigo. (injectie)
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
En TRS is er als enige met e-start !
Denk dat TRS ook niet de goedkoopste is.
 
Montesa is dus net een stukje degelijker dan een Beta?

Heb nu ook nog een 250 Montesa op t oog.
Is iets ouder en lijkt net iets gebruikter dan de Beta, maar zo op t eerste oog geen afgeragd ding.
De Beta is trouwens ook erg fris als ik op de foto's af mag gaan
 
Het merk maakt niks uit.
Het aantal uren ook niet.
Bouwjaar zegt ook niet alles.
Hoe de vorige 3 eigenaars er qua onderhoud mee om zijn gegaan, dat is het enige wat telt.
Filter en olie wordt meestal nog wel bijgehouden.
Maar o wee, de rest? Ketting/kettingwielen? Wiellagers? Vorkpootafdichtingen? Smering linksysteem? Remblokjes? Koelvloeistof?
Afstelling vd carb is ook niet altijd in orde.
En als je pech hebt problemen met de koppeling, small-end, crankcase seals, en een vervuilde uitlaat.
 
Wat ik van de meeste verkopers direct te horen krijg is dat de koppeling bij eerste keer inschakelen versnelling na een koude start blijft kleven.
Is er dan al iets beginnends aan de hand?
Of is het inherent aan t ontwerp van de gebruikte koppelingen op een trial?
 
Je kan een trialmotor stevig doen slijten in 1 modderweekend.

Over de koppeling van bv betas zijn hele fora geschreven, google zal je veeeeel meer leren dan wij hier kunnen zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Plakkende koppeling speelt vooral bij de wat oudere motoren (<2012).
Soms helpt andere olie. (ATF)
Het is geen indicatie van een onderliggend probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Plakkende koppeling is vrij normaal bij Beta's maar: na hooguit een paar minuten warm rijden moet het over zijn.

Beta Rev3's kunnen last krijgen van corrosie in het carterdeel van de waterpomp en/of lekkage van kvs langs de as van de impeller.

In dat geval komt er kvs bij je olie en dan blijft je koppeling behoorlijk plakken.

Ook zijn de koppelingsplaten vaak rijkelijk voorzien van kleefmiddel voor de wrijvingsblokjes.

Mijn Beta had hier ook last van.
Ik heb toen preventief een nieuw carterdeksel gekocht maar dat bleek later niet nodig te zijn (zonde 100 Euro).
Wel heb ik de as, lagers en afdichting van de kvs pomp vervangen en er een Jitsie 'ring' met grotere impeller tussen gezet waardoor de kvs pomp een grotere capaciteit krijgt. Omdat ik mijn trialmotor ook vaak langere stukken aaneen op single tracks gebruik wordt 'ie wat warmer dan bij iemand die z'n motor wat meer statisch gebruikt.
Verder heb ik ook nog al mijn koppelingsplaten 'gekuisd' (overtollige lijm weggedremeld).
Mijn koppeling gedraagt zich nu voorbeeldig.
Ik heb 'm laatst na 4 maanden stilstand weer eens gestart.
De koppeling zat initieel muurvast maar binnen twee minuten was de koppeling weer helemaal los.
En zo hoort het.
Als de koppeling langer kleeft is er iets niet goed.
Bovenstaande is overigens allemaal prima zelf op te lossen als je een beetje kan sleutelen.

Ik maak me nooit druk over 'slijtdelen' zoals remblokken, voorvorkkeerringen etc. Als het blok maar goed is en in tweede instantie het frame en de vering en de wielen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
20220213_212300.jpg


Zaterdag wezen kijken en proefrijden op een Beta300 en deze montesa 250
De Beta was nieuwer maar gaf wel een meer intensief gebruikte indruk, was ook echt wel een tandje extremer in t rijden dan de montesa.
Dat begon al met starten. Ik moest met mijn 95 kilo wel serieus trappen om hem naar beneden te krijgen. Onder t rijden gaat t bij de montesa net wat eleganter/beheerster.
De Beta reageert veel agressiever op t gas en je merkt ook dat die t liefste gelijk in de ketting wil klimmen.
Best gaaf op zich. Maar met mijn jongens in t achterhoofd leek me de montesa wel iets verstandiger. Vond de montesa zelf ook makkelijker en ontspannender rijden doordat t allemaal net iets gezapiger gaat. En dat samen met de algehele staat heeft me dus doen besluiten vandaag deze op te halen.

Heb er zelf vanavond al een beetje thuis mee lopen spelen. Ben al een paar keer van de tuin uit het weiland in gesprongen (ligt 30-50cm lager) en ook weer terug de tuin in via t muurtje omhoog gehopt. Gaat best mooi.
Zoonlief van 11 heeft er ook al mee gereden. Had m vorig jaar met de fireblade al eens de werking van de koppeling laten proberen, dus hij pakte dit best vlot op.
Aankicken redt die nog net niet. Hij mist nog wat snelheid en overtuiging in t trappen.
Komt nog wel.
Het broertje van 9 heb ik nog even laten wachten. Dochter van 15 staat inmiddels ook al te trappelen, maar ben benieuwd hoe snel die t gaat op pakken...
Eerst maar weer daglicht laten worden
 
Heb nog een vraagje:
in welke verhouding gebruiken jullie de mengsmering?
ik heb daar de afgelopen dagen zoveel verschillende dingen over gehoord dat ik zomaar niet durf te kiezen
varierend van 1:40 tot 1:80 heb ik al gehoord.
wat gebruiken jullie?
en is er nog een specifieke 2T olie die je het best kan gebruiken?
 
Adviseert Montesa zelf niet wat in een gebruiksaanwijzing ?
Voor trial zal 1:75 met goeie moderne olie wel volstaan.
Als je er mee gaat crossen misschien iets meer.

Leuk ding ! Een 2takt zelfs, dan is ie al op leeftijd ja.

Mooie draaibank !
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Terug
Bovenaan Onderaan