Trials en diens schakelwerk

framboos

MF'er
9 aug 2010
39
0
Gegroet allen,

ik heb weer een vraag in petto. Trial bikes hè, ik neem toch aan dat de koppeling daarbij alleen wordt gebruikt om hem een standje hoger te zetten, en dus niet zo dat je hem langzaam op moet laten komen wil je wegrijden, want dat is toch vrijwel onmogelijk als je met die dingen op een rotsformatie staat?

Oftewel; je kan vlekkeloos wegrijden zonder op de koppeling te hoeven letten..

Alvast bedankt,

Passievrucht.
 
Je staat ook wel eens stil, dan heb je de koppeling nodig. Soms moet je even kort rollen op balans te bewaren en niet vooruit springen, dan heb je de koppeling nodig.
 
Dus het werkt eigenlijk als een semi-automaat?
Je kan hem in zijn 1 zetten, en dan zonder koppeling wegrijden?
Ik ben er ook wel benieuwd naar!
 
De koppeling gebruik je vrijwel ALTIJD bij trial. Je hebt hem altijd vast, en je rijd ook heel veel met een semi slippende koppeling. Het is een van je belangrijkste controle middelen naast je remmen en je gashendel natuurlijk.

Het is gewoon een bak zoals elke ''normale'' motor. Vijf a zes versnellingen bij de meeste moderne fietsen. Rijd zelf met Gas Gas motoren, gewoon 1 omlaag rest omhoog en gewoon koppeling op laten komen om weg te rijden etc. Triallen is een heel secuur werkje, en juist met je koppeling kun je heel exact bepalen hoe het vermogen los komt, wanneer etc.
 
Laatst bewerkt:
net zoals er slipperkoppelingen zijn zijn er recluse koppelingen
die werken met balansgewichten zoals bij een scooter
met het stijgen van de toeren worden balansgewichten in de koppeling naa buiten geslingert bekent als de middellpuntvliegende kracht
verder weet ik niet hoe zo'n koppeling werkt
maar je kan volgens mij de koppelings handle gewoon gebruiken om te koppelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan