trident 750 uit 1992 bokt

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Zoals in een ander topic reeds aangegeven heb ik sinds kort een triuph trident uit 1992.

Nu heeft hij eerst goed gelopen maar begint nu steeds slechter te lopen. Als ik gas geef begint hij wat te stotteren en de toieren teller is op dat moment ook van slag die maakt ook sprongetjes maar ook zomaar naar de 12.000 toeren.
Ik denk daarom dat het iets electrisch is zoals de pickup spoel. Maar ik ben nog niet erg thuis in de moderne motoren. Ik heb altijd oude meuk gereden zonder sensoren. het meest moderne was dan de electronische ontsteking die ik er zelf op zette.

Heft iemand een idee wat er stuk kan zijn die deze symptomen veroorzaakt?
dwz bokken, niet op alledrie de cilinders lopen en het zwiepen van de toerenteller?

ik hoor het graag!
 
Ik ben aan het neuzen op internet en dat kwam ik inderdaad ook tegen!
Hmmm wel lekker....welke is het en ze zijn helaas niet zo goedkoop.
Eens nazien of je ze kunt doormeten oid
 
Ik denk dat je het in de carburatie moet zoeken . Carburateurs zijn toendertijd ontworpen voor de toen nog bestaande goede benzine . De hedendaagse benzine tast het oude rubber aan en dit verstopt weer de kanalen .
Carburateurs eens goed electrosone laten reinigen en voortaan Euro 98 tanken. Misschien helpt Forté ook al wel.

Sucses
 
Ik zou toch aan een pick up denken omdat de toerenteller raar doet. Dat geeft in ieder geval aan dat het signaal niet klopt. Maar dat zou natuurlijk ook door een defecte bobine kunnen komen. Ik zou eerst even gaan spelen met een andere Japanse bobine om dat uit te sluiten.
 
Ik denk dat je het in de carburatie moet zoeken . Carburateurs zijn toendertijd ontworpen voor de toen nog bestaande goede benzine . De hedendaagse benzine tast het oude rubber aan en dit verstopt weer de kanalen .
Carburateurs eens goed electrosone laten reinigen en voortaan Euro 98 tanken. Misschien helpt Forté ook al wel.

Sucses
uhh, van slechte brandstof krijg je geen elektrische problemen. zelfs als je diesel of kero tankt schiet je toerenteller niet naar de hogere regionen.
en je bedoelt denk ik ultrasoon reiniger ;)
 
Ik zou toch aan een pick up denken omdat de toerenteller raar doet. Dat geeft in ieder geval aan dat het signaal niet klopt. Maar dat zou natuurlijk ook door een defecte bobine kunnen komen. Ik zou eerst even gaan spelen met een andere Japanse bobine om dat uit te sluiten.

Ja precies pick up en bobines. Kan ik straffeloos met andere bobines proberen? ik heb dubbele bobines van electronische ontsteking T500 van powerdynamo. Die hier opzitten zijn enkele en die van de powerdynamo zijn niet gratis dus wil hem niet stuk maken......

Ik ga ze meten warm en koud!

wat ik kan doen is pickup kopenen en een bobine dan ben ik 80 +70 = 150 euro kwijt en kan ik gaan experimenteren. in de hoop dat er slechts 1 bobine stuk is of de pickup.

Maar dat de toerenteller raar doet is dat van de pick up of de bobine? of kan dat door beide?

natuurlijk kan kleppenstellen en carbs reinigen geen kwaad! ik heb echjter nu het idee dat deze klachten meer electrisch van aard zijn gezien gedrag van toerenteller.
 
Laatst bewerkt:
voor 25 euro koop je een stroboscooplamp (bij HBM bv) en kan je gewoon zien of en in welke cylinder de ontsteking uitvalt ...
non de jus dat is natuurlijk zo die heb ik gewoon hoor. Even niet aan gedacht! dank voor de heldere geest Janbros. Datr ik daar zelf nou effe niet an dacht. Zal de leeftijd zijn......
dank ik ga proberen.
 
Je kunt t ook voelen aan de uitlaatbochten.
Of meten met ir thermometer.

En dan bobines wisselen en nogmaals meten.
dat heb ik gedaan en vind inderdaad dat een cilinder veel langzamer opwarmt die blijft wel 80 graden achter!!!


met stroboscoop zie ik bij allemaal wel een lampje en bij alle drie lopen ze niet helemaal vlekkeloos.af en toe een haperingetje.....

net gemeten
bobine 3 : primair: 0,6 Ohm secundair: 9,5 KOhm moet 10,5 zijn
bobine 2 : primair: 0,6 Ohm secundair: 10,3 KOhm
bobine 1 : primair: 0,6 Ohm secundair: oneindig...... heel af en toe 10,5KOhm als ik hem hard en stevig druk om vervolgens weer naar 1. (oneindig) te schieten. Met bougiekabel erop wordt het meestal 15,5 Kohm maar soms ook 1. (oneindig)

kortom Bobine 1 is onbetrouwbaar! heeft waarschijnlijk slecht contact of breukje intern.

die moet dus vervangen worden.

Bobine 2 is goed conform specs
Bobinme 3 heeft wat minder weerstand dan specs. Wat betekent dat? is hij oipweg naar kapot of kan deze gewoon blijven zitten?

ik hoor het graag!!!

actie foto's

bbVwoNZ.jpg

tIm2mM6.jpg
 
Laatst bewerkt:
bij Boonstra hebben ze tweedehands bobines voor 25 euro
nieuwe vervangingsbobine kost 79 euro Deze bobine wordt geproduceerd in Duitsland door PVL (Fabrikant van Nology Coils), en vervangt de Gill bobine die gebruikt wordt op deze modellen en zijn gemaakt om de originele bougie kabels te passen.

tja wat is wijsheid....
 
Omwisselen en weer meten
wat bedoel je? de temperatuur van de uitlaten? Ik heb de bobine's er af gehaald met het meten.

Steeds weer bobines erop en dan weer lopen is klote omdat dan steeds de tank er weer op moet. Ik heb zo'n los tankje maar nog geen splittertje zodat ik de twee benzine slangen kan bedienen.
 
bij Boonstra hebben ze tweedehands bobines voor 25 euro
nieuwe vervangingsbobine kost 79 euro Deze bobine wordt geproduceerd in Duitsland door PVL (Fabrikant van Nology Coils), en vervangt de Gill bobine die gebruikt wordt op deze modellen en zijn gemaakt om de originele bougie kabels te passen.

tja wat is wijsheid....
Diagnose compleet maken.
En een goede aftermarket bobine zou ik gerust plaatsen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Diagnose compleet maken.
En een goede aftermarket bobine zou ik gerust plaatsen
beter dat dan gokken op een tweedehandsje voor een derde van de prijs?

(ach ik weet zelf het antwoord al wel...........ga ik voor 5 tientjes verschil lopen kloten met risico op weer eeen kapotte of een die weer snel kapot kan gaan.....Nee dus het wordt natuurlijk een nieuwe!!)

of moeten ze eigenlijk dan alledrie vervangen worden?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan