trike regels qua motorblok

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik heb ergens gelezen dat je als je een trike wilt hebben dat de regels zo zijn dat het blok niet voor je mag zitten zoals een motorfiets: even voorbeeld http://www.motorcyclespecs.co.za/Custom Bikes/Santiago Chopper Trike Barry Sheene 1.jpg
Dus dat ze alleen zo mogen zijn zoals de trike's die het blok achter zich hebben dus zeg even de vw blokken http://img.alibaba.com/photo/11181611/Gtm_Rewaco_Hs5_Trike.jpg

wie weet hoe dit precies zit? heb gezocht op de site van het rdw maar kan er niet uit komen.
En het is hier een motor-forum dat weet ik, maar echt een trike forum is er volgens mij niet.

alvast bedankt ;)
 
Santiago%20Chopper%20Trike%20Barry%20Sheene%20%201.jpg


Dies wel vet :W

en voor een antwoord als RDW bellen post die het toch niet op het forum |(
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Dies wel vet :W

en voor een antwoord als RDW bellen post die het toch niet op het forum |(

Waarom niet?

~[edit]
Moet ik gaan bellen dan?
Of google aanzwengelen?
Of de wetteksten gaan doorspitten?

En overigens neem ik een antwoord van rdw iets serieuzer dan de antwoorden hier ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor dit verhelderende advies hoor :+
ik heb vandaag met de rdw gebeld en helaas wist de man aan de andere kant van de telefoon mij niet te vertellen hoe de regels zijn.
Als het goed is word ik maandag terug gebeld door een keurmeester en die zou het me wel kunnen vertellen(hoop ik dan maar)

to be continued
 
bedankt voor dit verhelderende advies hoor :+
ik heb vandaag met de rdw gebeld en helaas wist de man aan de andere kant van de telefoon mij niet te vertellen hoe de regels zijn.
Als het goed is word ik maandag terug gebeld door een keurmeester en die zou het me wel kunnen vertellen(hoop ik dan maar)

to be continued

En en en ?

Omdat ik met het zelfde idee loop, heb ik er een mail aan gewaagd en kreeg dit antwoord:

7 jan 2010

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw motorfiets. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Als er een wijziging aan de motor van een motorfiets is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- de massa in rijklare toestand indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
- de massa ledig voertuig, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
- het aantal assen;
- het aantal wielen;
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

Bij wijziging van de onderstaande voertuigonderdelen voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging zult u aanvullende keuringen moeten laten uitvoeren:
- het remsysteem van voertuigen, voor zover deze van invloed is op de bedieningsplaats, bedieningsmanier en bedieningskracht;

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de verkeersveiligheid, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:
De kosten kunnen varieren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
 
Laatst bewerkt:
Nou, das een net antwoordje.

Wel goed om eens zwart op wit te lezen dat je motorfiets opnieuw gekeurd moet worden na het inbouwen van een vervangend donor-motorblok.

Niet leuk natuurlijk, maar wel duidelijk.
 
Ik weet niets van ombouwen en type goedkeuringen. Ik zag in de USA regelmatig van Hannigan trikes rijden. Ik vind dat ze een wiel teveel hebben. Maar ik dacht ik zet de link hier er even bij dan kan je nog wat ideeen op doen :)
 
Nou, das een net antwoordje.

Wel goed om eens zwart op wit te lezen dat je motorfiets opnieuw gekeurd moet worden na het inbouwen van een vervangend donor-motorblok.

Niet leuk natuurlijk, maar wel duidelijk.

Volgens mij bedoelen ze met 'motorcode' het typenr van de motor, niet het serienummer.
 
Volgens mij bedoelen ze met 'motorcode' het typenr van de motor, niet het serienummer.

Oh, ja, dat zou natuurlijk nog eens heel goed kunnen.

Dat zou dan impliceren dat het vervangen van een blok door eenzelfde blok gewoon kan, zonder verdere rompslomp.

Ook fijn om te weten :Y
 
Heb die hele lap hierboven niet doorgelezen.
Maar je kunt ewl degelijk een trike op basis van een motor in nederland op kenteken hebben.
Er zijn genoeg Goldwing GL1500/GL1800 trike's die door oa EML gebouwd worden. Daarnaast geldt dit ook voor de Harley Davidson Servi Car en de verschillende ombouwkits die hiervoor zijn.
 
Heb die hele lap hierboven niet doorgelezen.
Maar je kunt ewl degelijk een trike op basis van een motor in nederland op kenteken hebben.
Er zijn genoeg Goldwing GL1500/GL1800 trike's die door oa EML gebouwd worden. Daarnaast geldt dit ook voor de Harley Davidson Servi Car en de verschillende ombouwkits die hiervoor zijn.
Alles kan natuurlijk, maar mijn vraag is vooral, wat komt er bij het omkeuren kijken?

Lijkt me wel leuk om een ouwe originele TR1 om te bouwen naar trike, om laten keuren en pimpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan