trike

is binnen, gemonteerd en goed bevonden :)
bedankt.

toch maar gelijk wat vragen, weet iemand toevallig wat voor schroefdraad er op de olie vuldop zit ?
dat kunstof ding wat je met de hand kan losdraaien.
 
Laatst bewerkt:
ik ben aan het rondkijken voor een electrische koelwater pomp. blijkt lastiger dan gedacht.
heeft iemand een idee van hoeveel liter per minuut je moet kunnen verpompen ?
 
Dat zal niet veel zijn toch? Origineel zit er een stom impellertje in. Een beetje tegendruk en er vloeit niets meer. Kan je nergens op een riempje aftappen? Een auto pompje is tenslotte ook maar tegen de riem gedrukt.
 
ja dat aftappen op/met een riem kan wel, maar wat voor pomp gebruik ik denk. waterpompen voor auto's zitten vaak op het blok gemonteerd waar het blok een deel v/d pomp is. die pompen kan je dus niet los gebruiken.
 
ja dat aftappen op/met een riem kan wel, maar wat voor pomp gebruik ik denk. waterpompen voor auto's zitten vaak op het blok gemonteerd waar het blok een deel v/d pomp is. die pompen kan je dus niet los gebruiken.
 
even wat foto's genomen om te laten zien dat er hier nog wel gewerkt word ;)
het zijn een beetje drukke foto's, maar veel te zien,
als het lukt doe ik er ook nog een filmpje bij.
eerst volgende klus is de water koeling.
WhatsApp Image 2021-10-09 at 19.12.06.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-09 at 19.12.04 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-09 at 19.12.03 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-09 at 19.12.03 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-10-09 at 19.12.03.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-09 at 19.12.02.jpeg
 
ja nog een hoop dingen te doen,
carter ontluchting moet nog vast, luchtfilter erop.
maar ook nog wat design dingen, b.v. die "toren" (met die rode knop) boven op het olie filter moet mooier, zit nu ook in de weg voor de V-snaar v/d dynamo. maar eerst de water koeling, dan kan ik hem wat langer laten lopen.
 
ik heb er nu de waterkoeling op zitten en al even een beetje getest.
maar nu vroeg ik mij af of het koelwater reservoir lager/hoger of gelijk met de radiateur dop moet zitten ?
of maakt dat niets uit.
 
ik ben op zoek naar een rempomp, maar ik weet niet goed hoe of wat.
ik heb 4 remklauwen van een volvo 7 en/of 9 serie, van de achteras. 2 x op de achterwielen en 2x op het voorwiel. die wil ik bedienen met 1 pedaal, zoals bij een auto. (de totale bediening v/d trike word als bij een auto, alleen met de linker hand schakelen i.p.v. de rechter).
nu zit ik te denken om dan b.v. ook de hoofdrem cilinder van een volvo te gebruiken, zonder de rembekrachtiger.
gaat dart überhaupt in het algemeen, een hoofdremcilinder gebruiken zonder bekrachtiger gedeelte ?

de remzuigers zijn 41 mm in diameter
 
het gaat wel maar of je genoeg power kunt leveren betwijfel ik, probeer eens met de motor van je auto uitgeschakeld te remmen, dan moet je behoorlijk stampen.
niet midden in de stad doen natuurlijk.
 
De trike weegt minder dan een dikke volvo dus kun je met minder remdruk toe.
Wat is de diameter van de rempomp cilinder?
Uiteindelijk is het gewoon de kracht die je met je voet op het pedaal uitoefent die, via de hefboom verhouding van je pedaal naar de cilinder en via de hydraulische verhouding van hoofdrem cilinder en plunjers, op de remblokken komt.

En dan is het de kunst om dat zo efficiënt mogelijk te doen
 
De oude BMW's met 40mm zuigers hadden een 17mm rempomp onder de tank. De was al te groot. Ik denk dat als je een rempomp van ongeveer die diameter hebt dat het behoorlijk moet remmen.
Een auto pomp heeft natuurlijk twee zuigers achter elkaar. Dan is een kleinere diameter wel beter.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon oppervlaktes verdelen en met de lengte van je hefboom spelen.
Maar volgens mij ben je verplicht twee gescheiden remsystemen te hebben.
 
Je kan dan toch ook de bekrachtiger gewoon gebruiken?
ja dat wil ik ook eigenlijk wel, maar ik weet niet of ik daar voldoende ruimte voor heb. ik heb een suzuki alto uit 2005 voor der bij, en daar vond ik de rembekrachtiger al behoorlijk groot van.
De oude BMW's met 40mm zuigers hadden een 17mm rempomp onder de tank. De was al te groot. Ik denk dat als je een rempomp van ongeveer die diameter hebt dat het behoorlijk moet remmen.
hoe kleiner het opp. van de rem cilinder hoe meer remkracht (maar ik denk dat je dat ook bedoeld :))
Maar volgens mij ben je verplicht twee gescheiden remsystemen te hebben.
dat los ik volgens mij automatisch op door een hoofdremcilinder van een auto te gebruiken.

maar als ik het goed begrijp, is een hoofdrem cilinder van een auto te gebruiken zonder de bekrachtiger.
 
OKe Deze 2 gratis ophalen rembekrachter en verdeler ? in noordholland voor wie het kan gebruiken .
 

Bijlagen

  • DSCN1399.JPG
    DSCN1399.JPG
    247,1 KB · Weergaven: 6
  • DSCN1401.JPG
    DSCN1401.JPG
    169,3 KB · Weergaven: 8
  • DSCN5311.JPG
    DSCN5311.JPG
    174,9 KB · Weergaven: 6
Ja, dat bedoelde ik. Maar te klein gaat ook niet, dan wordt je slag te groot.
Met de gescheiden circuits op een auto pomp gebruik je een circuit voor de achterwielen. Het andere circuit dat bedoeld is voor twee lompe voorremmen gebruik je nu voor een enkele klauw. Je moet dus heel hard trappen om de voorste te laten werken terwijl de achterste nog niets doen.
Ik zou eens denken aan dubbele klauwen op een enkele voorschijf om de balans voor-achter evenredig te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan