trike

ik heb 4 remklauwen van een volvo 7 en/of 9 serie, van de achteras. 2 x op de achterwielen en 2x op het voorwiel. die wil ik bedienen met 1 pedaal, zoals bij een auto.
er komen dus 2 klauwen op 1 schijf in het voorwiel.

hoeveel kilo zou je op de remblokken moeten hebben om fatsoenloijk te kunnen remmen ?
 
Die volvo klauwen hebben toch 2 leidingen per klauw aan de voorkant?
Uit mijn hoofd dacht ik 2 zuiger rempomp, daar komen dus 2 leidingen uit. Dan zit voor en achter gescheiden en de voorklauwen dan nog eens gekruisd. Zodat bij een kapotte leiding je nog allebei de voorklauwen bediend.

Ik zou zelf altijd met een bekrachtiger maken. Dat remt 10 keer fijner. Vooral beter te doseren.
Ik heb het een paar jaar terug op mijn oldtimer auto ook gemaakt. Best wel een tijd mee bezig geweest, maar ik had dat veel eerder moeten doen.
 
Die volvo klauwen hebben toch 2 leidingen per klauw aan de voorkant?
Uit mijn hoofd dacht ik 2 zuiger rempomp, daar komen dus 2 leidingen uit. Dan zit voor en achter gescheiden en de voorklauwen dan nog eens gekruisd. Zodat bij een kapotte leiding je nog allebei de voorklauwen bediend.

Ik zou zelf altijd met een bekrachtiger maken. Dat remt 10 keer fijner. Vooral beter te doseren.
Ik heb het een paar jaar terug op mijn oldtimer auto ook gemaakt. Best wel een tijd mee bezig geweest, maar ik had dat veel eerder moeten doen.
Welke?
 
Ah, als ik te snel lees dan mis ik dat kennelijk.
Dan zul je die verhouding voor en achter opnieuw moeten bepalen denk ik. Of ga je ergens een regelklep tussen zetten?
 
die hebben 1 zuiger.

weet ik nog niet, lijkt mij wenselijk dat hij voor harder remt dan achter, maar die regelklep kan er later ook nog tussen.
die komt dan in de leiding v/d achter remmen logischer wijs.
 
universele zijn dacht ik ook goed verkrijgbaar.

nu zat ik eens te denken (komt voor :)), voor een rembekrachtiger heb je vacuüm nodig van het inlaat spruitstuk, bij een auto is dat het vacuum van 4 cilinders (1 groot inlaat spruitstuk) . zou je dan bij een k1100 4x het vacuum moeten nemen van iedere cilinder ? volgens mij zit daar geen aansluiting voor (tussen gasklep en cilinder).
 
in theorie zou je de vier slangetjes kunnen gebruiken die op de gaskleppen van de K-zitten, die bij elkaar brengen. Maar of dat hetzelfde werkt denk ik niet. Bij een auto is er een aparte vacuumport op het spruitstuk of bij diesels vaak een apart vacuumpompje (door de motor mechanisch aangedreven vaak). Een elektr. vacuumpompje zal vast ook werken als brake booster maar dan moet je ook gaan werken met de grote bekrachtigers van een auto. Of je dat nu fijn gaat vinden weet ik niet. Het remsysteem van een auto is toch wat anders opgebouwd dan dat van een motorfiets.
 
die 4 slangetjes zitten naar mijn idee aan de verkeerde kant v/d gasklep, als je dan gas dicht doet heb je denk ik minder vacuum en dus minder remkracht.
zo'n apparte vacuum poort op het spruitstuk, wat is dat precies ? volgens mij toch gewoon een nippel waar je een slang overheen kunt schuiven.
 
in theorie zou je de vier slangetjes kunnen gebruiken die op de gaskleppen van de K-zitten, die bij elkaar brengen. Maar of dat hetzelfde werkt denk ik niet. Bij een auto is er een aparte vacuumport op het spruitstuk of bij diesels vaak een apart vacuumpompje (door de motor mechanisch aangedreven vaak). Een elektr. vacuumpompje zal vast ook werken als brake booster maar dan moet je ook gaan werken met de grote bekrachtigers van een auto. Of je dat nu fijn gaat vinden weet ik niet. Het remsysteem van een auto is toch wat anders opgebouwd dan dat van een motorfiets.

Wat is er zoveel anders bij een auto dan? Dat is toch ook gewoon een pomp die een paar cilinders bediend? Met meestal een bekrachtiger erbij, maar dat veranderd het hydraulisch gedeelte niet.

die 4 slangetjes zitten naar mijn idee aan de verkeerde kant v/d gasklep, als je dan gas dicht doet heb je denk ik minder vacuum en dus minder remkracht.
zo'n apparte vacuum poort op het spruitstuk, wat is dat precies ? volgens mij toch gewoon een nippel waar je een slang overheen kunt schuiven.

Bij een auto zit er een gat in het spruitstuk waar de slang op gaat naar de vaccuum bekrachtiger. Dat gat zit tussen de gasklep en de kop.
Het meeste vaccuum heb je als de gasklep dicht staat, dan trekt de motor zijn lucht door dat gat. En dat is ook juist de situatie dat je remt.
Ik denk dat je niet zo gek veel vaccuum nodig hebt, bij een auto zit aan het spruitstuk ook vaak de slang naar het luchtfilter voor de positieve carterontluchting. Die 'lekt' ook best wat denk ik.
Misschien dat het met 1 cilinder al kan, pak wel een nippel die groot genoeg is.
Een losse vaccuumpomp stelt niet zoveel voor. Volgens mij heb ik er nog wel 1 van een landrover liggen, maar hoe die aangedreven wordt weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Bij de peugeot indenor blokken heb ik ze wel een zien zitten voor bij het klepdeksel aangedreven met een klein v-snaartje
 
Wat is er zoveel anders bij een auto dan? Dat is toch ook gewoon een pomp die een paar cilinders bediend? Met meestal een bekrachtiger erbij, maar dat veranderd het hydraulisch gedeelte niet.



Bij een auto zit er een gat in het spruitstuk waar de slang op gaat naar de vaccuum bekrachtiger. Dat gat zit tussen de gasklep en de kop.
Het meeste vaccuum heb je als de gasklep dicht staat, dan trekt de motor zijn lucht door dat gat. En dat is ook juist de situatie dat je remt.
Ik denk dat je niet zo gek veel vaccuum nodig hebt, bij een auto zit aan het spruitstuk ook vaak de slang naar het luchtfilter voor de positieve carterontluchting. Die 'lekt' ook best wat denk ik.
Misschien dat het met 1 cilinder al kan, pak wel een nippel die groot genoeg is.
Een losse vaccuumpomp stelt niet zoveel voor. Volgens mij heb ik er nog wel 1 van een landrover liggen, maar hoe die aangedreven wordt weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Bij de peugeot indenor blokken heb ik ze wel een zien zitten voor bij het klepdeksel aangedreven met een klein v-snaartje
trek de slang van de bekrachtiger maar eens van je auto. Dat scheelt heel veel. bij de diesels werkt het vaak met een pompje wat mechanisch aangedreven wordt door de motor en een vacuum in de bekrachtiger, die grote pot in de motorruimte in de buurt van de rempomp. Soms zelfs met een apart tankje (vrachtwagens).

Ik denk dat de omloopslangetjes weinig vacuum opleveren
 
Dat snap ik dat het veel scheelt, maar wat wil je daarmee dan zeggen?
Een motorfiets waar je een bekrachtiger op maakt die zal ook harder remmen.
 
was vandaag bezig met de versnellings indicator, dat displaytje wat aan geeft in welke versnelling de versnellingsbak staat.
heeft iemand al eens ooit de sensor op de bak eraf gehad, kan je die dan ook zonder problemen weer terug zetten.
en zitten er in die sensor dan 3 losse schakelaartjes of zo ?
het is wel een onding om er af te schroeven, zit met 2x sw 7 boutjes vast, maar daar past geen dop op omdat de boutjes ontiegelijk kort op de behuizing zitten.
wie weet daar meer van ?
 
De K sensor kun je niet zomaar aansluiten op een universele indicator.
In de brooddoos van de k wordt het signaal van de sensor omgerekend naar een display waarde.
 
bij de K1100 is de schakelaar een multischakelaar waarbij het samenspel van schakeling de digit aanstuurt. op moment dat de digit het niet meer doet is vermoedelijk een veertje (zitten er dacht ik 3 in) verbrand. heb er ooit een vervangen door een veertje van een sleutelslot maar is voor de stroom eigenlijk te dun
 
De K sensor kun je niet zomaar aansluiten op een universele indicator.
In de brooddoos van de k wordt het signaal van de sensor omgerekend naar een display waarde.
had ik ook niet gedaan.
de sensor gaat rechtstreeks naar het dashboard, daar zit een klein PCB (print) in met daarop het display en wat electronica om deze aan te sturen.
de ecu heeft daar dus niets mee van doen.
ik heb dat losse printje gewoon op de sensor aan gesloten, maar kreeg rare waardes, nu denk ik dat in ieder geval de sensor verdacht is, vandaar dat ik die wil demonteren en bekijken.
maar ik weet dus niet of ik die zomaar kan demonteren en weer monteren zonder een hoop gedoe.
dat printje wil ik eigenlijk toch niet gebruiken, vind dat ding veels te groot, als ik nu weet hoe die sensor werkt maak ik zelf wel een displaytje of zo, dus dat is ook al een reden om hem te demonteren.
 
was vandaag bezig met de versnellings indicator, dat displaytje wat aan geeft in welke versnelling de versnellingsbak staat.
heeft iemand al eens ooit de sensor op de bak eraf gehad, kan je die dan ook zonder problemen weer terug zetten.
en zitten er in die sensor dan 3 losse schakelaartjes of zo ?
het is wel een onding om er af te schroeven, zit met 2x sw 7 boutjes vast, maar daar past geen dop op omdat de boutjes ontiegelijk kort op de behuizing zitten.
wie weet daar meer van ?
Ik heb er wel een keer een Koso teller opgezet en wilde enkel een neutraal lampje. Het is even pielen, de versnellingsindicator werkt net effe anders. Ik heb nog ergens een schemaatje, kan ik wel opzoeken als je intresse hebt.
 
bedankt voor het aanbod :}
ik weet hoe die werkt, staat ook duidelijk in de link die benno123 gaf.
alleen schakelt bij mij waarschijnlijk 1 v/d 3 contacten niet, moet ik nog bekijken en schoonmaken.
als alle contacten weer werken, komt er een binaire code uit, dan is het niet zo ingewikkeld om daar een displaytje voor te maken.
grootste probleem is om een displaytje te vinden wat bij daglicht goed is af te lezen. mischien maak ik wel gewoon 6 lampjes (1-N-2-3-4-5)
past ook beter bij de stijl die ik voor ogen heb, maar ook die moeten bij daglicht goed af te lezen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan