trike

hellracer, allereerst bedankt voor de genome moeite :t
is dat dezefde bak op die 2 foto's ? bij de ene is namelijk het nummer met olie besmeurd en bij de andere niet.
zou het nummer in het gearceerde deel het versnellingsbak nummer zijn ?

is er bij mij inderdaad weg.
 
Laatst bewerkt:
Ja, is dezelfde bak. Ik heb even met remmen reiniger gespeeld om dat nummer duidelijk te maken.
Het nummer in het gearceerde deel is inderdaad het serienummer.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikt BMW dan gegoten serienummers ipv ingeslagen nummers?
Lijkt mij beetje (te) kostbaar in het productieproces.
De motorserienummers die ik ken zijn ingeslagen, maar mijn kennis is dan ook heel beperkt :$
 
Ingegoten nummers zijn de nummers van de gietmal/gieterij. Serienummers worden ingeslagen, gefreesd of ge-etst.
 
Dan vrees ik dat het nog een beetje ingewikkelder ga maken.
Ik heb even contact opgenomen met een zaken relatie die veel onderdelen van de K serie gegoten heeft (Nemak AG, Linz). Het gegoten nummer is partnummer inklusief batch nummer. Het ingeslagen/geëtste nummer is het laatste deel van het serie nummer of week produktienummer, afhankelijk van de gieterij.
Mijn bak huis komt uit Oostenrijk, Linz, jouw bak komt uit Duitsland, Soest (Zollern Giesserei), die gieterij gebruikt een ander gietproces met een minder glanzend uiterlijk als eindresultaat, wel mogelijk met kleinere toleranties gegoten, daar merk je na het frezen niets meer van trouwens.
Mijn bak is in week 46 geproduceerd. Verder heb ik nog niet het partnummer bekeken.
 
makkelijk als je zulke relaties heb, maar hoofdvraag blijft of dat dan ook het "versnellingsbak nummer" is waar de RDW om vraagt ?
 
Het ingeslagen/ geëtste nummer is het unieke deel. Daar draait het om, dat zou ik doorgeven. Dat kun je ook aantonen.
 
even een update, anders denken jullie dat er hier niets meer gebeurd.
ik ben het een en ander aan het voor bereiden voor de VIN keuring, zoals het aflassen van het frame.
het is altijd de bedoeling geweest dat ik het motorblok naar voren uit het frame kon schuiven, nou dat ging maar net, met het nodige kunst
& vliegwerk. aangezien ik dat blok wel vaker zal moeten in & uitbouwen heb ik besloten om het frame deelbaar te maken onder het zadel, zodat het motorklok gewoon naar boven kan worden weggetakeld.
voordeel is ook dat ik nu de draagarmen v/d voorwiel bevestiging aan het frame vast kan laten zitten, weet niet goed waarom dit een voordeel is, maar dit zijn bouten die goed vast moeten zitten i.v.m. de scharnier busse.
ik vind het niet het mooiste ontwerp, maar wel het stevigste, bovendien valt het straks weg oder het zadel. je zou ook kunnen zeggen dat het lijkt op een flens verbinding in een leiding, dan past het beter bij het design wat ik voor ogen heb :)

20181012_112148.jpg








20181012_112247.jpg
 

Bijlagen

  • 20181012_112148.jpg
    20181012_112148.jpg
    605,8 KB · Weergaven: 25
  • 20181012_112247.jpg
    20181012_112247.jpg
    701,9 KB · Weergaven: 22
  • 20181012_112148.jpg
    20181012_112148.jpg
    605,8 KB · Weergaven: 30
  • 20181012_112247.jpg
    20181012_112247.jpg
    701,9 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
staan er nu bij als het goed is :Y
waarom er nou onder die kleine foto's bij staan :?
ik kan tot nu toe niet zeggen dat het nieuwe forum zo'n verbetering is :N
moet er denk ik nog aan wennen :Y
 
Hmm, het ziet er leuk industrieel uit maar belastingtechnisch is dit naar mijn mening niet de meest optimale oplossing. Het inscheuringgevaar is stevig aan de lasnaden. Ik begrijp het toch goed als ik zeg dat hier je balhoofd aan hangt? Waar zit dat nog meer aan vast?
 
er is niet echt een balhoofd natuurlijk, maar de bovenst draagarm zit hier inderdaad aan vast. voor de rest niks bijzonders.
maar dat demontabele stuk zit met nog met 3 punten aan het blok vast. mischien moet daar nog wat extra's. ik zal eens kijken of ik daar foto's van heb.
 
Laatst bewerkt:
even de zaak critisch bekeken, en ik denk dat je gelijk hebt. er mogen geen buigkrachten op de flens komen, dan kan de flens van de frame buis scheuren.
dit zijn de 3 punten,
aan de rechtse kant voor aan (1e foto) is het een heel stevig punt, hier zit op een K1100 het frame aan vast, daar zou bij de versnel.bak een punt bij moeten anders kan het frame op het 1e punt gaan "wip wappen" en zo belasting uit oefenen op het deelpunt v/h frame.

rechts (2e foto) is het net andersom, daar zit op de versnellings bak een stevig punt (weet even niet wat hier orgineel op vastzit) maar is het voor waarschijnlijk niet voldoende stevig, daar moet een verbinding naar de onderste frame buis.

20160709_170244.jpg


20160625_160339.jpg
 
ziet er leuk uit, vraagje, heb je ook een binnen-bussen gebruikt? wordt het geheel ook weer steviger van, maar weet niet of je daar de ruimte voor hebt, om het in/uit elkaar te schuiven.
blijft leuk om het te volgen, gewoon doorgaan
 
geen binnen bussen gebruikt, omdat deze pijp (hydrouliekpijp) niet zuiver rond is. als die binnen bus niet helemaal aanlicht heeft het niet veel zin, de kleinste speling is dan al te veel, begint een beetje te "jutteren" en word dan meer & meer

als ik het motorblok in de trike wil zetten of er uit wil halen, moet ik het blok omhoog hijsen en het frame er onderuithalen, dat gaat nu nog wel maar is niet handig. en straks wanneer de trike is op gebouwd gaat dat helemaal niet meer. dus vandaag maar besteed aan een takel met loopkat en rail, zodat ik het blok naar voren kan halen om op een tafel te zetten.
gemaakt v/d spullen en rommel dat ik nog had liggen, het ruimt op, en je hebt er iets functioneels voor terug.
en weer een zaterdag voorbij :+


20181020_153444.jpg
 
Zo ben ik deze middag bezig geweest om even een paar glasjukken in elkaar te lassen. Ook leuk werk, maar niks met zijspannen te maken.......
IMG-20181020-WA0010.jpeg
 
geen binnen bussen gebruikt, omdat deze pijp (hydrouliekpijp) niet zuiver rond is. als die binnen bus niet helemaal aanlicht heeft het niet veel zin, de kleinste speling is dan al te veel, begint een beetje te "jutteren" en word dan meer & meer

als ik het motorblok in de trike wil zetten of er uit wil halen, moet ik het blok omhoog hijsen en het frame er onderuithalen, dat gaat nu nog wel maar is niet handig. en straks wanneer de trike is op gebouwd gaat dat helemaal niet meer. dus vandaag maar besteed aan een takel met loopkat en rail, zodat ik het blok naar voren kan halen om op een tafel te zetten.
gemaakt v/d spullen en rommel dat ik nog had liggen, het ruimt op, en je hebt er iets functioneels voor terug.
en weer een zaterdag voorbij :+


Bekijk bijlage 1335084
ah ok
 
de opmerking van hellracer ten harte genomen, en wat verstevegingen in het frame gemaakt, zodat de flensen van het deelbare frame niet op buigen worden belast bij in & uit veren voorwiel. de lasjes moeten nog worden bijgewerkt.
3e foto is eigenlijk om te laten zien waarom een breed bed op een freesbank handig is.

20181026_141456.jpg


20181026_141543.jpg


20181024_101250.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan