trillen op stuur bij +/-80 km tot 100 km

subbase

MF'er
21 jan 2003
68
0
dongen
bij mij motor een gsxr 600 bj 97 is het volgende aan de hand bij ongeveer 80 km per uur begint het stuur te trillen als ik dit los laat tot ongeveer 100 km en dan is het over de dealer zegt dat dit komt door onbalans in de voor wiel veroorzaakt door de band kan dit kloppen of is dit onzin hij zegt dat hij er niks aan kan doen heeft iemand hier ook revaring mee laat het ff weten bedankt groeten subbase
 
ik zou het zo snel niet weten maar het zou best met onbelans in je wiel te maken hebben ook kan het aan de vering of aan de demping liggen zelfs de wind kan invloed hebben
 
bij mij motor een gsxr 600 bj 97 is het volgende aan de hand bij ongeveer 80 km per uur begint het stuur te trillen als ik dit los laat tot ongeveer 100 km en dan is het over de dealer zegt dat dit komt door onbalans in de voor wiel veroorzaakt door de band kan dit kloppen of is dit onzin hij zegt dat hij er niks aan kan doen heeft iemand hier ook revaring mee laat het ff weten bedankt groeten subbase

Voor 90% dat je dealer gelijk heeft!
 
dat hoop ik ook je hoort van die verhalen van oh da ding is krom of zo maar daar heb ik goed op gelet en daar was niks van te zien ook zit er nu nog wat speling of het balhooft maar dit wordt verholpen mischien dat het daar wat mee te maken heeft
bedankt voor je reactie
 
dat hoop ik ook je hoort van die verhalen van oh da ding is krom of zo maar daar heb ik goed op gelet en daar was niks van te zien ook zit er nu nog wat speling of het balhooft maar dit wordt verholpen mischien dat het daar wat mee te maken heeft
bedankt voor je reactie

Heb een Fazer ook vlug last van...
komt door de balhoofdhoek van dit soort motoren.
Je kan experimenteren met de afstelling van de vering en bandenspanning.
Of het wiel opnieuw laten balanceren. (voorwiel)
 
Onbalans in je wiel is een optie, dit kan een balanceerbedrijf voor je oplossen.
Zo`n bedrijf kan je uit de gouden gids halen. Voordat je dat doet kan je even wat tijd in je balhoofd steken, deze kan te los afgesteld zijn of geraakt of je balhoofdlagers zijn op zijn end. Ik ben net thuis van een beunklus voor iemand met dezelfde problemen (maar dan met het stuur loslaten en dan zeer ruig schudden) en nadat ik er nieuwe balhoofdlagers heb ingezeten was het over.

heb je een vraagbaak / werkplaatshandboek van je fiets? anders aanschaffen! dat is de beste tip denk ik.
 
Het trillen is nog niet helemaal over helaas... (ja, mijn ZZR was de beunklus) :P

Hopelijk lossen we dat op dmv beter aandraaien anders zou het wel jammer zijn want volgens mij is ook een optie dat je vork (ooit?) een harde klap heeft gekregen en dat daardoor speling is ontstaan... Een nieuwe vork zou wel pitty wezen namelijk.

PS Balanceren kan iedere motorzaak (althans, met werkplaats ;) )
 
Heb een Fazer ook vlug last van...
komt door de balhoofdhoek van dit soort motoren.
Je kan experimenteren met de afstelling van de vering en bandenspanning.
Of het wiel opnieuw laten balanceren. (voorwiel)
Cool, nooit geweten }]

Maar kan inderdaad aan onbalans in band liggen, of aan los balhoofd, of je voorvork kan iets scheef getrokken staan, (had ik met gs500e..)
 
De bandit 600 heeft er ook last van.Ik reed op een 2000 S versie van een vriend , bij 80km/h handen los , en hij begon te slaan als een wilde.
En daar lagen ook net nieuwe banden op.
Ik ben blij dat mijn motor het niet doet.Brrrrrrrrr......
 
De bandit 600 heeft er ook last van.Ik reed op een 2000 S versie van een vriend , bij 80km/h handen los , en hij begon te slaan als een wilde.
En daar lagen ook net nieuwe banden op.
Ik ben blij dat mijn motor het niet doet.Brrrrrrrrr......
Mijn fiets heeft daar alleen tijdens vakanties last van, als ik weer veel te veel zooi achterop heb liggen...
 
bij mij motor een gsxr 600 bj 97 is het volgende aan de hand bij ongeveer 80 km per uur begint het stuur te trillen als ik dit los laat tot ongeveer 100 km en dan is het over de dealer zegt dat dit komt door onbalans in de voor wiel veroorzaakt door de band kan dit kloppen of is dit onzin hij zegt dat hij er niks aan kan doen heeft iemand hier ook revaring mee laat het ff weten bedankt groeten subbase
Ik denk idd dat je dealer gelijk heeft en dat \'t probleem in de voorband zit.
Heb zelf exact hetzelfde probleem gehad.
Het voorwiel twee keer opnieuw laten balanceren bracht geen enkel resultaat.
Het probleem was \'t duidelijkst te merken wanneer ik bij ongeveer 120 m\'n stuur los liet, dan begon \'t stuur rond de 100km/u een paar cm (aan de uiteinden) op en neer te slaan en dit stopte rond de 80 km/u weer. Twee vingers aan \'t stuur was al genoeg om \'t trillen te laten stoppen.

Voorband vervangen, probleem weg.
 
ik had er met mij GSXR ( uit 98 ) ook last van.
laten balanceren en balhoofd laten stellen.
op mijn motor zaten toen standaard pirelli\'s en die sleten inderdaad onregelmatig.
de dragons nu hebben het niet meer maar destijds wel, vooral bij de voorband.
 
Okay....opties:

-Scheef gesleten band
-Bandenspanning
-"Fabrieksfoutje" in de band
-Hoogteslag of buts(je) in je wiel
-Wiel in onbalans (bijv. loodje verloren)
-Kromme remschijf (of schijven)>>>>kan dus inderdaad oorzaak zijn. Je hebt al vrij snel een kromme schijf: als je hard geremd hebt en vervolgens bij bijv. een stoplicht je rem ingeknepen houdt. De nog hete schijf trekt dan als het ware om je remblokken (drukpunt) heen.
-Wiellagers kapot of scheef gemonteerd
-Balhoofdlager stuk/speling op balhoofd
-De ene vorkpoot staat harder dan wel zachter als de andere (voorvorkkeerring lek?)
-T-stuk van de voorvork vastgezet zonder de afzonderlijke vorkpoten eerst gelijk te zetten (dan staat je kroonplaat bij rechtdoorrijden overigens ook niet netjes naar het midden gericht óf er is onderling een marginaal hoogteverschil tussen de beide poten)
-Stuureinddempers niet goed vast/niet goed of zelfs niet gemonteerd

Ik werk zelf (parttime) bij een Suzuki dealer, ik zou je dealer al deze mogelijkheden na laten trekken VOORDAT je fiets uit de garantie is!!!!
 
aaaaaaaaaaaah eindelijk iemand met hetzelfde probleem
mijn R6 kwam nieuw uit de winkel met dat probleem
rond de 100 km/h wanneer je het stuur loslaat begint dit te slaan
probeer dat maar eens uit te leggen aan je dealer (
na veel gepraat kreeg ik hem toch zo ver om er eens naar te kijken
balancering voorwiel nagezien , bleek ok (dit wordt wel enkel getest door het zwaarste punt van de velg te compenseren en niet zoals bij een auto zowel axiaal als radiaal , kweet ni of ik het goe zeg)
balhoofdlager vaster gezet en probleem was voor 60% opgelost,
maar ondertussen begint hij hoe langer hoe meer met zijn stuur te slaan :(
volgens mij ligt het echte probleem aan de voorband, maar ik wacht ermee tot deze versleten is.
voorwiel wordt binnenkort uitgebalanceert (wegens deuk in velg)
dus dit topic blijf ik volgen en eventueel mijn ervaringen erbij zetten
 
aaaaaaaaaaaah eindelijk iemand met hetzelfde probleem
mijn R6 kwam nieuw uit de winkel met dat probleem
rond de 100 km/h wanneer je het stuur loslaat begint dit te slaan
probeer dat maar eens uit te leggen aan je dealer (
na veel gepraat kreeg ik hem toch zo ver om er eens naar te kijken
balancering voorwiel nagezien , bleek ok (dit wordt wel enkel getest door het zwaarste punt van de velg te compenseren en niet zoals bij een auto zowel axiaal als radiaal , kweet ni of ik het goe zeg)

Dan moet je tegen je dealer zeggen dat je je wiel dynamisch ipv statisch uitgebalanceerd wil hebben, kan ook nog wel eens iets schelen.
 
Dan moet je tegen je dealer zeggen dat je je wiel dynamisch ipv statisch uitgebalanceerd wil hebben, kan ook nog wel eens iets schelen.
heb ik gezegt maar dit wordt niet gedaan ?????????
zijn woorden "kijk maar in de racerij , daar wordt dat ook niet gedaan"
bij zijn weten wordt dat nergens gedaan.
maar zo gauw ik mijn voorwiel onder de moto uitkrijg (nog geen steun)
wordt de deuk(van de crash)er uitgehaald, en gaat ie toch op het balanceertoestel

dus binnenkort weet ik of dat het is of niet
 
Ik heb er met mijn bandit 600s ook erg last van. En niet alleen bij 80 of 100 km/uur. Ook als ik 50 km/u rijd. Het is met name zo als ik veel toeren maak. Als ik bijvoorbeeld 30 km/u rijd in de 6e versnelling heb ik er geen last van als ik dan mijn handen loslaat, alleen is dat niet echt altijd een optie. Met name als je al een tijdje hebt gereden en je wilt even rekken en strekken is het gewoon niet tof. Ik maak alleen hier op dat het vaak ook ligt aan de band. Nu ga ik er binnenkort toch een nieuwe voorband opleggen, dus dan zal ik zien of het daaraan ligt. En als het dan nog zo is, dan hup, na laten kijken door een dealer.

Vaak is het trouwens inderdaad meteen weg als ik 2 vingers op het stuur leg, maar laatst begon het ook al toen ik mijn stuur gewoon ietsie losser vasthield.
 
Ik denk niet dat het aan een kromme voorvork ligt , want dan gaat de motor net meer sporen.
Ik zou controleren balhoofdspelig , hoe je band is afgesleten ,band slecht op de velg gemonteerd of uitgebalanceerd.
Of gewoon en slechte velg.
Zodus er zijn al veel dingen die jezelf kan controleren voor je naaar je dealer gaat.
 
Mijn R1 heeft er sinds kort ook last van. Tussen de 70-95km trilt ie in het stuur.
Er liggen splinternieuwe banden op. Ermee terug geweest en alles opnieuw laten uitbalanceren. Echter banden/wielen waren ok.

Vering werkt perfect.

Let momenteel op de remmen. Wat blijkt. Na een stuk rijden wordt de rechter schijf warmer dan de linkerschijf. Denk dat die iets meer aanloopt dan links.
(heb er sinds kort ook andere leidingen op liggen dus het zou kunnen)
 
Bij mij kwam ik erachter dat ik een busje miste in mijn vorkplaat (boven mijn spatbord),brase, .

Ik zet er een busje in en het trillen met losse handen bij 70/80 was weg.

Dus probeer eens het spatbord e.d los en vast te zetten..., zodat alles op zijn plaats zit.

Gr Ad.
 
Kwam dit probleem ook tegen en is afgelopen zaterdag opgelost door... een nieuwe voorband (Dunlop D220 bij 18.000km vervangen door een Pilot Power). Balhoofd had ik voor de zekerheid ook laten checken maar daar was niets mee aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan