Trillen van motorblok van BMW F650 CS

motopiet

Rookie
24 aug 2017
4
0
wormer
Beste motorvrienden,
Zojuist een proefrit gemaakt met een BMW F650 CS ( Scarver ).
Leuke motor en rijden is prima. Stuurt goed, fijne wegligging en remmen ok.

Maar wat mij ( zwaar ) tegenviel en van de koop afhoudt is:
De motor trilt behoorlijk irritant. Onder de 3500 toeren valt het mee maar daar boven is het opvallend aanwezig.
Ook bij een constante snelheid houd hij onregelmatig in. Niet veel maar wel te voelen.
Bij optrekken lijkt het of er geen vermogen in het blok zit. Pas als je op snelheid bent gebeurd er wat.
OK het is een eencilinder maar ik heb met Kawa KLR 650 met 50.000km niet deze ervaring.

Is dit bij BMW een bekende klacht.>??


Ik ben benieuwd naar jullie ervaring want verder is het een fijne motor.
 
Het blokje is beter uitgebalanceerd als de KLR. Hij hoort wel te klappen maar niet te trillen. Dat hij onder de 3500 beter loopt als daarboven is raar, het zou andersom moeten zijn.
Ik zou hem laten staan.
Ja, er zit een knots van een balansas in, ik heb hier zo'n blokje openliggen.
 
Beste motorvrienden,
Zojuist een proefrit gemaakt met een BMW F650 CS ( Scarver ).
Leuke motor en rijden is prima. Stuurt goed, fijne wegligging en remmen ok.

Maar wat mij ( zwaar ) tegenviel en van de koop afhoudt is:
De motor trilt behoorlijk irritant. Onder de 3500 toeren valt het mee maar daar boven is het opvallend aanwezig.
Ook bij een constante snelheid houd hij onregelmatig in. Niet veel maar wel te voelen.
Bij optrekken lijkt het of er geen vermogen in het blok zit. Pas als je op snelheid bent gebeurd er wat.
OK het is een eencilinder maar ik heb met Kawa KLR 650 met 50.000km niet deze ervaring.

Is dit bij BMW een bekende klacht.>??


Ik ben benieuwd naar jullie ervaring want verder is het een fijne motor.

ik heb een CS en die trilt uiteraard, maar niet irritant. Wat wel een bekend fenomeen is dat er tussen de 3500-4000 toeren een KFR aanwezig kan zijn. (en dat verklaard het bij constante snelheid onregelmatig inhouden)
Maar bij optrekken moet er wel degelijk vermogen inzitten. De vermogenskromme is juist vrij constant over het hele toerenbereik.
 
Zojuist een proefrit gemaakt met een BMW F650 CS ( Scarver ).
Leuke motor en rijden is prima. Stuurt goed, fijne wegligging en remmen ok.

Maar wat mij ( zwaar ) tegenviel en van de koop afhoudt is:
De motor trilt behoorlijk irritant. Onder de 3500 toeren valt het mee maar daar boven is het opvallend aanwezig.
Op een andere Scarver proefrijden zodat je een 1:1 vergelijk hebt.
 
Beste motorvrienden,
Zojuist een proefrit gemaakt met een BMW F650 CS ( Scarver ).
Leuke motor en rijden is prima. Stuurt goed, fijne wegligging en remmen ok.

Maar wat mij ( zwaar ) tegenviel en van de koop afhoudt is:
De motor trilt behoorlijk irritant. Onder de 3500 toeren valt het mee maar daar boven is het opvallend aanwezig.
Ook bij een constante snelheid houd hij onregelmatig in. Niet veel maar wel te voelen.
Bij optrekken lijkt het of er geen vermogen in het blok zit. Pas als je op snelheid bent gebeurd er wat.
OK het is een eencilinder maar ik heb met Kawa KLR 650 met 50.000km niet deze ervaring.

Is dit bij BMW een bekende klacht.>??

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring want verder is het een fijne motor.
Ik rij met een vergelijkbare Rotax blok en herken de door jou genoemde 'problemen'.
 
Laatst bewerkt:
Het blok is (vrijwel) hetzelfde maar een Scarver heeft injectie. Het zou kunnen dat die wat arm afgeregeld is, net als bij de boxers. Maar van KFR op een Scarver heb ik nog nooit gehoord.
 
Kfr is een bekend fenomeen bij de blokken. Bij de eerste serie 650GS uit 2000 is later zelfs de injector hiervoor vervangen (door die van de 1150) en een software update. Maar sommige bleven ruk lopen. Latere bouwjaren hadden en minder last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan