Trillen voorrem bij montage nieuwe wave-schijfen

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.783
451
Zeevang
Gisteren omdat mijn originele schijven versleten waren, nieuwe waveschijven gemonteerd.

Oude schijven gedemonteerd, alles goed schoongemaakt en de nieuwe schijven gemonteerd. Meteen nieuwe remblokken gemonteerd en ook een met de nieuwe schijven op de velg een nieuwe voorband gemonteerd en de velg uit gebalanceerd.
Na montage van het voorwiel een proefrondje gereden en nu trilt de motor bij het remmen :? :?
Vanochtend alles nogmaals gechecked en nog een rondje gereden om te proberen of als e.e.a. een beetje ingeremd raakt het trillen minder wordt.
Dit is echter niet het geval. Op het oog kan ik niet zien dat de schijf krom is, maar het lijkt me dat ik geen afwijking van een paar honderderdte mm kan zien, en dat kan genoeg zijn om hem te laten trillen.

Om te kijken of het in de nieuw band zit, of in de schijven, heb ik net de oude schijven en blokken weer gemonteerd, en nu is alles weer goed.....

Het zit dus in de remmenschijven...... lijkt mij.
De schijven zijn per post naar mij verstuurd zouden ze daar beschadigd kunnen zijn ? of een productie fout.

Morgen ga ik contact zoeken met de verkopende partij, maar ik wil graag jullie mening even weten. Zijn de schijven krom of is er iets anders aan de hand
 
Laatst bewerkt:
Deze nieuwe remblokken gemonteerd gelijk met de nieuwe remschijven. De spullen weer gedemonteerd na ca. 30 km "inremmen", en toen de foto gemaakt.

Hans ZX 10, die donkere plekken moeten ook de gehele schijf bestrijken, dat is een teken dat de remblokken op de gehele schijf aangrijpen. En dat is dus prima.
Bij mijn schijven gebeurd dat niet, en dat komt door de dikte niet gelijk is.
Op de dikke plekken pakt hij prima en kleurt hij iets.
Op de dunne plekken pakt hij niet en gebeurt er niets.


Net nog even het dikte verschil van de oude schijven gemeten, er is bijna geen dikte verschil meetbaar, in ieder geval binnen 1/100 mm.....
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie nogmaals voor jullie mening. Dat het in zal slijten zou kunnen. Maar dat zal wel even duren. Mijn orginele schijven waren in 30.000km 50/100 dunner geworden dus als ik nu even 3/100 moet inremmen zou ik 3000km of zo bezig zijn..... lijkt me niet normaal.
Ik heb best een aantal motoren gehad met nieuwe remmen, maar zoals dit al aanvoelt bij het remmen,... dat klopt echt niet.. de hele voorkant rammelt echt..

Dat de schijven niet egaal van kleur zijn heeft te maken dat op de "dikke" plekken van de schijf de blokken pakken en dat hij daar warm wordt en een kleur krijgt

Ik ben ook blij met profesionele mening van shiny, mijn werktuigbouwkundige achtergrond zegt me ook dat dit te 3/100 teveel verschil is in dikte, en ik ben blij dit bevestigd te krijgen.


Aan de andere kant vindt ik het wel een beetje vreemd dat beide schijven het zelfde defect hebben, niet toevallig een slecht exemplaar maar meteen 2 bij elkaar ?? Kan een fout zijn in de productie straat...

Braking is toch een goede fabrikant, ik hoor niet echt veel slechte verhalen over hun.. maar afwachten hoe ze het gaan oplossen.. :?

De mail met o.a. de laatste foto is al weg naar de verkopende partij. Ben benieuwd naar het resultaat.


De vorige generatie "wave schijven" waren ook niet echt al te veilig. :X :X :X

full
 
En zijn ze je tegemoet gekomen met een nieuw set stopppers ???
Ben benieuwd want wat ik nu allemaal hoor en zie zou ik als Braking zijnde niet echt vrolijk van worden!
Ik hoop dat ze dit soort problemen snel en correct oplossen.
Shiny
 
Heren, bedankt voor de belangstelling, maar ik ben er nog niet uit...
Maar ik moet ook toegeven dat ik zelf op vakantie geweest in de tussentijd. Ben woesndag teruggekomen en had toen mail van de verkopende partij. Hierop zelf meteen geantwoord maar hierop nog niets van ze terug gehoord. Ga dinsdag bellen als het mailen niet helpt.

Wel moet ik er even bij aantekenen dat de braking schijven voor BMW's op een of andere wijze niet bij de Nederlandse inporteur (HGA in Schagen) vandaan komen, maar dat deze bij de in BMW gespecialiseerde (o.a. internet)groothandel Wunderlich vandaan komen.
Zij hebben met Braking een afspraak dat de verkoop van schijven voor BMW's voor geheel europa via hun loopt.

Met HGA heb ik al telefonisch contact gehad, zij waren wel behulpzaam, maar ze kunnen mij niet helpen, ze krijgen gewoon van Braking geen schijven voor BMW geleverd ivm de afspraak met Winderlich.
Wel heb ik ook van hun de bevestiging gehad, dat dit dikte verschil niet normaal is.

Wordt binnenkort vervolgt.......
 
Mijn ervaring is dat het trillen na 100km weg is.
Vlekkerige aanzicht blijft.
Ik heb mijn schijven nooit met de micro-meter nagemeten. Maar is 0,03mm niet een te verwachten meetvariatie? Ik zou hier niet van schrikken.
 
Weer wat nieuws op het front.
De schijven waar ik problemen mee had zijn retour aan de leverancier. Deze heeft de partij met schijven, waaruit die van mij ook kwamen gecontroleerd en ze allemaal terug gestuurd richting fabrikant. |( |( :? :?
Hij verwacht met een een week een nieuwe goede partij binnen te krijgen en dan krijg ik een nieuwe set.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder loopt...... :W
 
Fazzero, Ik heb de aanleg vlakken gecontoroleerd en nog eens extra schoon gemaakt (toen) dat maakte niets uit. En als het daar in zou zitten zouden de orginele schijven ook een probleem geven.
Daar rijdt ik nu inderdaad nog mee.
Ga morgen maar weer eens een mailje sturen of er al nieuws is.....
Een gedeelte van de trage reactie ligt trouwens bij mij, ben tussen door op vakantie geweest, er was toen antwoord van de leverancier, maar daar heb ik toen even niets mee gedaan....scheelt een paar weken, maar dan duurt het nog steeds lang....
Nadeel van bestelling via Internet??
 
Gisteren nieuwe schijven ontvangen uit duitsland.
Vanmiddag van mijn werk de Micrometer meegenomen en de nieuwe schijven nagemeten, en dit keer lijkt het in orde, de dikte verschillen zijn amper meetbaar, in ieder geval binnen 1/100mm.
Van het weekeind even monteren en proberen. Maar ik denk dat het nu goed is.......
 
Maar helaas, na de "inremperiode" leek het alsof de schijven bijna trillingsvrij waren.

Echter na verloop van tijd werdt het trillen weer erger. Gezocht of ik iets kon vinden aan de motor, lagerspeling, iets met de remblokken etc, etc. Kon niets vinden.

Uiteindelijk de orginele schijven weer gemonteerd en het trillen was weer weg.. :? :?

Dus toch zat het weer in de schijven.

Ik heb ze terug gestuurd en mijn geld terug gehad......

Ik begrijp het nog steeds niet, er rijden een heleboel mensen rond welke zeer tevreden zijn over de schijven....... (zelf heb ik ze ook op mijn supermotard zitten en perfect....)
Heb dus denk ik 2x achter elkaar slechte schijven gehad, wellicht een slechte partij bij de leverancier?? ik weet het niet.... Maar ik ben er even klaar mee...
 
Maar helaas, na de "inremperiode" leek het alsof de schijven bijna trillingsvrij waren.

Echter na verloop van tijd werdt het trillen weer erger. Gezocht of ik iets kon vinden aan de motor, lagerspeling, iets met de remblokken etc, etc. Kon niets vinden.

Uiteindelijk de orginele schijven weer gemonteerd en het trillen was weer weg.. :? :?

Dus toch zat het weer in de schijven.

Ik heb ze terug gestuurd en mijn geld terug gehad......

Ik begrijp het nog steeds niet, er rijden een heleboel mensen rond welke zeer tevreden zijn over de schijven....... (zelf heb ik ze ook op mijn supermotard zitten en perfect....)
Heb dus denk ik 2x achter elkaar slechte schijven gehad, wellicht een slechte partij bij de leverancier?? ik weet het niet.... Maar ik ben er even klaar mee...
D@mn Bor, balen..... -O-.
Ik dacht dat het nu goed was met de tweede set.
 
D@mn Bor, balen..... -O-.
Ik dacht dat het nu goed was met de tweede set.

Ik wou dat het zo was, begrijp het niet meer... mischien als ik niet voordelig aan orginele schijven kan komen, dat het nog 1x probeer....

Haal ik ze wel bij vH of zo, makkelijker met afhandeling van garantie, op en neer sturen naar Duitsland (Wunderlich) wordt je ook niet wijs van...
 
Begrijp er nix van, rij nu zo n jaartje met 2e hands breaking op mijn 1000rr en heb vanaf het begin tot nu nog nooit een trilling gevoeld. Rij met carbonne lorraine blokken en die bevallen goed. En ken genoeg mensen die zonder problemen rijden met breaking. Weet je zeker dat je klauw goed is?
 
rij zelf met braking schijven met groene brembo remblokken, en ben erg tevreden
wel volledig zwevend.
voor bmw onderdelen kun je terecht bij de knalpot in zeeland, weet niet of je die zaak kent?
 
ik begrijp ik het ook niet. Zelf heb ik op een ander motor een braking schijf en hier ben ik zeer tevreden over... tril geheel niet.

Ook weet ik dat er zeer veel mensen uitermate tevreden over de brakingschijven zijn.
Ook in de racerij worden ze zeer veel gebruikt, bv ten Kate gebruikt ze... zegt toch wel iets.

Alleen lijkt het erop dat ik 2x "slechte"schijven van ze gehad heb. Anders zou ik het ook niet weten.
De wielen, banden, lagers, klauwen, etc, etc. kunnen volgens mij de oorzaak niet zijn aangezien mijn klachten verdwijnen met het terug zetten van de orginele schijven.
Als het niet in de schijven zou zitten zouden de klachten niet verdwijnen....

Bikefreak, het moet de oorzaak zijn, de schijven was 20km meer gereden...

Shaggy, ken ik wel, maar is een beetje ver weg, ik ben in dit geval bij Van Harten geweest voor advies, een ander "soort" motorzaak, maar ze verkopen veel van dit soort schijven, hun advies: terug sturen, er is iets met de schijven mis.... en dat heb ik dus ook gedaan.
 
Laatst bewerkt:
In hoeverre kan het trillen omschreven worden? Want als het zich alleen beperkt tot een trillende remhendel is het te overzien en te verklaren. De wave is geproduceert zodat er meer lucht langs de remschijf kan zodat hij beter koelt en remt.

Zelf had ik ze onder mijn ( motor ) scooter zitten en had nergens last van. De remdruk is dan wel lager en ik had een zuigerige remklauw.

De motor weegt natuurlijk zwaarder en met een remklauw die meestal 2 of zelfs 3 zuigers bevat komt er meer druk en kracht op te staan. Het remmen, al dan niet gelijdelijk of hard, schaaft je remblokken in het begin ongelijk af. Ze worden zijwaards gemolent en aangezien dat die remblokken best wel hard van structuur zijn is het trillende effect te verklaren.

Iedereen kan er zo een andere visie ophebben maar als ik jou was zou ik ens gewoon de leveranciers bellen om het probleem voor te leggen. Waarschijnlijk heeft ie er al vaker mee te maken gehad en kan die je tips geven.

succes ermee!
 
Het is behoorlijk erg dat trillen, mijn vriendin welke achterop zit kan het voelen.... is dus niet alleen het handel wat licht trilt....

Als je verder even wat posts terug leest, kan je lezen dat ik contact gehad heb met o.a. de leverancier (besteld in duisland via internet), de importeur in Nederland en ook een dealer welke veel van dit soort schijven verkoopt.
Ze kunnen me allemaal geen verklaring en oplossing geven, anders dan nog eens een set te proberen. Want het komt wel eens voor.

Ik heb wel vaker van dat soort dingen, "dat doet hij anders nooit" , dan heb ik het dus wel....

Maar na 2x en slechte ervaring ben ik even klaar met braking.
 
Het is behoorlijk erg dat trillen, mijn vriendin welke achterop zit kan het voelen.... is dus niet alleen het handel wat licht trilt....

Als je verder even wat posts terug leest, kan je lezen dat ik contact gehad heb met o.a. de leverancier (besteld in duisland via internet), de importeur in Nederland en ook een dealer welke veel van dit soort schijven verkoopt.
Ze kunnen me allemaal geen verklaring en oplossing geven, anders dan nog eens een set te proberen. Want het komt wel eens voor.

Ik heb wel vaker van dat soort dingen, "dat doet hij anders nooit" , dan heb ik het dus wel....

Maar na 2x en slechte ervaring ben ik even klaar met braking.
en galfers ?
Schijnen iets beter te zijn dean braking.
Ikzelf heb totaal geen ervaring met zowel braking niet als galfer.
Maar galfers schijnen een harder middenstuk te hebben.
Al zou dat in dit geval niet het trillen wegnemen.

Is wel jammer dat het zo is afgelopen, idd vreemd dat zelfs de 2e partij weer gaat trillen -O-
 
Here's johnny, Gafler is niet leverbaar voor mijn motor.
En deze schijven zijn zonder "hart" komen direct op de velg.

Texan, ga ik volgende keer doen, nu rij ik nog maar even door met mijn orginele schijven.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bor,
Na het lezen van dit topic heb ik ervan afgezien om voor mijn duc multistrada een setje braking schijven te kopen. Bedankt voor de waarschuwing!
Een multistrada heeft vrijwel dezelfde schijven als een BMW, ook zonder hart.
Het trillen van de voorrem is bij dit type motor een bekende kwaal. Ik heb op garantie al twee keer nieuwe schijven gekregen. De laatste keer zijn er ook een ander merk blokjes in gekomen (carbone loraine) en is er een banjobout met een andere binnendiameter geplaatst. Ook zijn zo te zien het laatste paar schijven van een ander materiaal gemaakt, want ze roesten een klein beetje.

Het trillen is nu verdwenen. Nu worden bij mij schijven wel altijd flink heet. Kromme schijven heb ik al op 5 verschillende motoren gehad, altijd ging het om brembo ;( of braking. ;( Met Japanse schijven heb ik nog nooit problemen gehad. :} :}

Je hebt misschien niet veel aan mijn opmerkingen, maar ik wil ermee zeggen dat deze kwaal vaak voorkomt: de auto van mijn moeder heeft het ook...

Groeten van RR.
 
Terug
Bovenaan Onderaan