Trillen voorrem bij montage nieuwe wave-schijfen

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.781
451
Zeevang
Gisteren omdat mijn originele schijven versleten waren, nieuwe waveschijven gemonteerd.

Oude schijven gedemonteerd, alles goed schoongemaakt en de nieuwe schijven gemonteerd. Meteen nieuwe remblokken gemonteerd en ook een met de nieuwe schijven op de velg een nieuwe voorband gemonteerd en de velg uit gebalanceerd.
Na montage van het voorwiel een proefrondje gereden en nu trilt de motor bij het remmen :? :?
Vanochtend alles nogmaals gechecked en nog een rondje gereden om te proberen of als e.e.a. een beetje ingeremd raakt het trillen minder wordt.
Dit is echter niet het geval. Op het oog kan ik niet zien dat de schijf krom is, maar het lijkt me dat ik geen afwijking van een paar honderderdte mm kan zien, en dat kan genoeg zijn om hem te laten trillen.

Om te kijken of het in de nieuw band zit, of in de schijven, heb ik net de oude schijven en blokken weer gemonteerd, en nu is alles weer goed.....

Het zit dus in de remmenschijven...... lijkt mij.
De schijven zijn per post naar mij verstuurd zouden ze daar beschadigd kunnen zijn ? of een productie fout.

Morgen ga ik contact zoeken met de verkopende partij, maar ik wil graag jullie mening even weten. Zijn de schijven krom of is er iets anders aan de hand
 
Laatst bewerkt:
wave shijven hebben daar vaker last van.
heb zelf Braking waves gehad op mn zx10r met standaardblokken en die trilde ook maar niet altijd. wanneer ik aanlegde was dr nisk aan de hand maar remde ik door en liet hem dan bijna los dan begon ie met trillen.
Op mn GSXR 600 K4 zaten ook brakings en met galfer blokken/braking blokken geen problemen. Toen setje SBS DC gemonteerd en kreeg teo nweer het zelfde probleem als eerst.
Het ligt dus denk ik aan je schijven/blokken combi.
Probeer eens andere blokken die dr voor bedoeld zijn.
En dat ze daarna blijven trillen daar kan je dan niks meer aan doen.
Vriend van me heeft ze terug gestuurd en nieuwe gerkegen maar weer hetrzelfde....
 
Ze heten niet voor niets "Zwevende"remschijven ;) :+


Zijn niet zwevend,deze zijn nu wel zwevend(zelf gedaan).


full
 
Nosferatu, de combi schijven zal goed moeten zijn, bij de braking wavedisk's heb ik brakingrem-blokken besteld, juist om problemen te voorkomen....

De schijven zijn semi zwevend, het gaat om een BMW, de schijven zitten direct op het wiel gemonteerd. Dit dmv een soort afstandbussen, de schijf kan heen en weer bewegen, maar wordt op zijn plaats gehouden door een soort van veerringentjes.
Je kan me de hand de schijf simpel heen en weer bewegen.
 
Wat Nos verteldt dat heb ik ook gehad en ook met de bijbehorende Braking blokken. Nadat ik de schijven volledig zwevend had gemaakt was het probleem weg.
Maar ik denk ook dat het een remblokkwestie is.
 
Nosferatu, de combi schijven zal goed moeten zijn, bij de braking wavedisk's heb ik brakingrem-blokken besteld, juist om problemen te voorkomen....

De schijven zijn semi zwevend, het gaat om een BMW, de schijven zitten direct op het wiel gemonteerd. Dit dmv een soort afstandbussen, de schijf kan heen en weer bewegen, maar wordt op zijn plaats gehouden door een soort van veerringentjes.
Je kan me de hand de schijf simpel heen en weer bewegen.

dan zijn ze semi ja.
had op mn k4 regenwielen ook brakings zitten en die waren vol zwevend. probleem was toen ook over net zoals hans zegt.
 
Zit er ook een happerig slijtage patroon op de schijf?

Dit heb namelijk ook gehad bij mijn wave schijven.

Na montage van andere remblokken ging het happerig slijtage patroon weg en werd het trillen minder.

Hij trilt nu heel licht bij zacht remmen (Wanneer de blokken net aangrijpen) bij snelheden tot ong. 70 km/u.

Bij hogere snelheden en hard remmen geen trillingen. :?



Maar vanaf dinsdag heb ik er toch geen last meer van want dan ruil ik hem in voor een 954RR waarvan de schijven er pas 4.240km op liggen!
Dus voor mij voorlopig nog geen andere schijven *O*

(ps het is schijven.) ;)
 
Laatst bewerkt:
d@ve, ik zie het in het topic wel met een V, in de titel met een F, stom, maar ik ka n het niet recht zetten, tenminste wijzigingen in topic titel?

Maar even terug naar het probleem een fototje van de schijven zoals ze er nu uit zien.
full


en de wijze waarop ze door BMW semizwevend gemaakt worden.

full
 
Met de manier waarop bmw ze zwevend maakt is imo niks mis. :N

Maar jij hebt dus ook een happerig patroon op je schijven. :r

Als ik jou was zou ik toch andere blokken monteren want daarna werd het trillen bij mij echt een stuk minder.

Maar het kan ook gewoon komen door het feit dat schijf-blok gewoon nog ff moet "zetten" (op elkaar inslijten).

Ik hoop voor je dat het overgaat want ik weet het, die schijven zijn niet bepaald goedkoop en als ze dan ook nog eens niet naar verwachting functioneren dan is dat mooi k*t! :(
 
D@ve, klopt alles lijkt nog niet goed ingesleten, maar ik heb wel eens vaker nieuwe remmen in moeten remmen, en dit voelt echt niet normaal.
Voorlopig probeer ik eerst even verhaal te halen bij de leverancier, of in ieder geval even te horen wat zij er van vinden. Omdat de schijven pas een paar dagen oud zijn, en ik ze net gemonteerd had wil ik niet meteen gaan expirimenteren. Als ik er met hun niet uit kom ga ik verder zoeken.
Mischien inderdaad andere blokken proberen. Bedankt voor het advies.
 
Loki,
De remblokken zijn nieuw gemonteerd met de schijven, of ze schuin afsluiten is eigelijk nog niet te zien.
Heb ca. 30 km met het geheel gereden en toen weer gedemonteerd. Voor het resulataat, verwijs ik naar de foto.

Stafford
De klauwen zijn goed gangbaar, kon makkelijk met de hand de zuigers terugdrukken.

Kreeg nog een tip om te kijken of de schijven overal wel even dik zijn...

Micrometer geregeld en ik ga dit vanavond controleren.. Ik zal me weer melden...
 
Zover ik heb begrepen hebben schijfremmen een minimaal zelfbekrachtigings effect. Dit is ook de reden waarom versleten remblokken vaak schuin afgesleten remvoering hebben. Ik denk dat een slecht gangbare remzuiger (met name aan de 'achterkant' van de remklauw) dit effect kan versterken en wellicht het schudden van de remklauw/schijf kan veroorzaken.

Wellicht is het ook verstandig om te kijken of de remzuigers links en recht in de klauw gelijkmatig naar buiten komen.

Eerst dacht ik dat het zelfbekrachtigingseffect verstoord kon worden door de sleuven en uitsparingen van de wave schijf maar dan zou de frequentie van het trillen afhankelijk moeten zijn van het toerental van de schijf. Wat volgens mij niet het geval is..?
 
Ik denk dat ik het gevonden heb.
De dikte van de schijven is niet overal gelijk er zit bij biede schijven op een paar cm van elkaar een dikte verschil in van ongeveer 3/100mm ik denkt dat dat de oorzaak is.
full

wat is jullie idee ??
 
Ik wil ook even mijn hersenspinsels hier op het forum gooien, na het controleren van de dikte-verschil moet ik zeggen als beroeps matige profielslijper dat dit echt onaceptabele dikte verschillen inzitten !!
misschien is het een verkeerde manier [geforceerd] van opspannen bij het naslijpen van de remschijf waardoor hij niet evenweidig is [dikte vershil]
Daarom voel je het wel en niet "pakken" van de remblokken op je remschijf zo goed !!
Het zou op ten duur wel slijten dat dikte verschil maar ik kan het echt geen kwaliteit noemen :(
Gewoon nieuwe laten komen vanuit je leverancier en die ook nameten voordat je ze monteerd!! een paar duizendste tot max. een honderste afwijking lijkt mij normaal

Succes Shiny
 
Dank jullie nogmaals voor jullie mening. Dat het in zal slijten zou kunnen. Maar dat zal wel even duren. Mijn orginele schijven waren in 30.000km 50/100 dunner geworden dus als ik nu even 3/100 moet inremmen zou ik 3000km of zo bezig zijn..... lijkt me niet normaal.
Ik heb best een aantal motoren gehad met nieuwe remmen, maar zoals dit al aanvoelt bij het remmen,... dat klopt echt niet.. de hele voorkant rammelt echt..

Dat de schijven niet egaal van kleur zijn heeft te maken dat op de "dikke" plekken van de schijf de blokken pakken en dat hij daar warm wordt en een kleur krijgt

Ik ben ook blij met profesionele mening van shiny, mijn werktuigbouwkundige achtergrond zegt me ook dat dit te 3/100 teveel verschil is in dikte, en ik ben blij dit bevestigd te krijgen.


Aan de andere kant vindt ik het wel een beetje vreemd dat beide schijven het zelfde defect hebben, niet toevallig een slecht exemplaar maar meteen 2 bij elkaar ?? Kan een fout zijn in de productie straat...

Braking is toch een goede fabrikant, ik hoor niet echt veel slechte verhalen over hun.. maar afwachten hoe ze het gaan oplossen.. :?

De mail met o.a. de laatste foto is al weg naar de verkopende partij. Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan