Trillend stuur bij remmen

KleijeRR

Die hard MF'er
6 dec 2009
902
1
Hallo Allen,

Ik irriteer me aan een trillend stuur bij remmen. Het is de éne keer meer dan de andere keer, en bij hard remmen/hoge snelheid heb ik er geen last van.

Ik dacht kromme remschijf, maar dan zou ik het bij hard remmen ook moeten hebben.
Wat zou het kunnen zijn? Banden zijn goed/op spanning, balhoofdlager lijkt goed. De remblokjes zijn ook net vervangen, de zuigertjes in de klauwen gaan ook soepel op en neer.

Het gaat om een triumph tiger 1050 '12 met ~15k op de klok.
 
dat zijn je remschijven.
is nu nog in het beginstadium, maar het gaat vanzelf bij alle snelheden trillen.
is overigens een veel voorkomend probleem bij de tiger 1050.
en er is vrijwel altijd niets te zien aan de schijven.
 
Lees inderdaad dat het een veelvoorkomend probleem is.
Dan wordt het helaas een duur grapje. Ik heb mijn remblokjes 2 weken geleden vervangen, ben in tussentijd op motorvakantie geweest ~ 2700km, moet ik deze nu ook weer vervangen? :-(
 
Wel.
Want nieuwe schijven=nieuwe blokken.
Ah, ik las hem verkeerd. Ik dacht dat TS de blokjes wou vervangen in de hoop dat dan het trillen over is.
Maar nieuwe dure nieuwe schijven: ja, dan zou ik ook nieuwe blokjes monteren.
Ik hoop voor TS dat zijn schijven niet weer krom trekken.
 
Hoeft niet aan de schijven te liggen hoor. Kan ook een los balhoofdlager zijn, wiellagers, geleidebussen in je vork, onbalans in je wiel/band, niet lekker bewegende binnenpoten van je vork. als je het niet echt in je remhendel voelt, zijn het niet je schijven denk ik.
 
Hoeft niet aan de schijven te liggen hoor. Kan ook een los balhoofdlager zijn, wiellagers, geleidebussen in je vork, onbalans in je wiel/band, niet lekker bewegende binnenpoten van je vork. als je het niet echt in je remhendel voelt, zijn het niet je schijven denk ik.
Of de schijven krom zijn, kun je toch controleren door het voorwiel van de grond te tillen en het wiel te draaien? Als de schijf dan niet slingert, dan is hij recht :+
Of kun je dat met het blote oog niet zien ?
 
Laatst bewerkt:
had ik ook, remschijven versleten, te veel speling , soms trilde ze soms niet;

martell heeft dat overigens keurig opgelost voor de helft van de merk garage.
 
Of de schijven krom zijn, kun je toch controleren door het voorwiel van de grond te tillen en het wiel te draaien? Als de schijf dan niet slingert, dan is hij recht :+
Of kun je dat met het blote oog niet zien ?
Je merkt het vanaf 0,05-0,07mm slingering als je weet waar je op moet letten als monteur. De meeste fabrikanten houden een grens van 0,15mm aan als grens, maar dan zit er echt een flinke trilling al in.

Zie je dat met het blote oog? Ik niet in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Het één en ander zitten lezen, wordt er niet echt duidelijker op. Morgen maar is wat dealers bellen of ze ermee bekend zijn. Van de week proberen de schijven/buckets schoon te maken, mocht dat niet werken dan worden het toch waarschijnlijk nieuwe schijven :-(.
 
Je merkt het vanaf 0,05-0,07mm slingering als je weet waar je op moet letten als monteur. De meeste fabrikanten houden een grens van 0,15mm aan als grens, maar dan zit er echt een flinke trilling al in.

Zie je dat met het blote oog? Ik niet in ieder geval.
0,05 mm slingering is inderdaad erg weinig. Wordt dat beetje niet opgevangen door de zwevende remschijven?
 
Nee, het is nog steeds het loopvlak van de schijf wat krom is, niet het dragende deel. Of dat dan zwevend of vast gemonteerd is doet niet ter zake. Wel voor de factor 'hoe snel raakt het krom', maar als het eenmaal krom is doet een zwevende ophanging daar niets mee.
 
Nou ik lees van mensen die al aan hun 6e set toe zijn.. :-)

Banden bedoel je ;) ?

Zijn ze er echt "aan toe" of is het gewoon "lui"?
Ik heb soms het idee dat er uit gemakzucht O-) al snel wordt geredeneerd en geadviseerd dat de schijven aan vervanging toe zijn. En meteen even nieuwe blokken als we dan toch de schijven aan het vervangen zijn.
Met als resultaat dat de problemen waarschijnlijk weg zijn, maar geen enkele zekerheid dat het nodig was geweest.
 
Ik snap nog niet hoe een bepaald model motor er meer last van kan hebben dan een ander model.
Ergens iets tussen "aan de 6e set toe zijn" en " gewoon lui".
Vandaar dat ik op zoek ging naar meetklokken waar je het mee zou kunnen meten.
Zelf heb ik dat nog nooit gedaan, maar mijn oude Blade trilt ook wat in de clipons bij het remmen. Ik trek me daar niet zoveel van aan. Weet iemand wat waarmee je dat zou moeten meten?
 
Banden bedoel je ;) ?

Zijn ze er echt "aan toe" of is het gewoon "lui"?
Ik heb soms het idee dat er uit gemakzucht O-) al snel wordt geredeneerd en geadviseerd dat de schijven aan vervanging toe zijn. En meteen even nieuwe blokken als we dan toch de schijven aan het vervangen zijn.
Met als resultaat dat de problemen waarschijnlijk weg zijn, maar geen enkele zekerheid dat het nodig was geweest.

Als dealers bergen van die schijven vervangen en het zelfs bij de niet-dealer een bekend probleem is kan je er rustig van uit gaan dat de schijf eerder het probleem is dan de blokken (sowiesow nog nooit meegemaakt dat blokken trillingen veroorzaakten).

En je kan natuurlijk altijd eerst de schijven meten, hoef je niets onnodig te gaan vervangen.
 
Ik snap nog niet hoe een bepaald model motor er meer last van kan hebben dan een ander model.
Ergens iets tussen "aan de 6e set toe zijn" en " gewoon lui".
Vandaar dat ik op zoek ging naar meetklokken waar je het mee zou kunnen meten.
Zelf heb ik dat nog nooit gedaan, maar mijn oude Blade trilt ook wat in de clipons bij het remmen. Ik trek me daar niet zoveel van aan. Weet iemand wat waarmee je dat zou moeten meten?

Met een meetklok zoals de twee links die je net postte. Ik heb er een die je vastschroeft aan een oog van de remklauwbevestiging, maar dat is een speciaaltje van BMW, geen idee wie die maakt...

Meten heeft overigens geen zin bij volledig zwevende schijven. Worden overigens bijna nooit standaard gemonteerd (enige voorbeeld wat ik kan noemen is een BMW R1100RT) maar mocht je ze wel hebben, dan zal je adhv het remgedrag de keuze moeten maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan