Trillend stuur

Ye Greate'96

MF'er
14 jul 2004
79
0
Heiloo
Mijn stuur trilt, het meest rond de 65 km/h.
Dit is voelbaar terwijl je gewoon rijdt, maar vooral wanneer ik de koppeling inknijp op een vlakke weg.

Nou is de band al vervangen, het wiel is uitgebalanceerd, de lagers zijn goed, dus bleef er maar 1 optie over volgens de dealer;

Het is een wiel met spaken, dus het enige dat overbleef was dat de naaf niet goed meer gecentreerd zat. Dit zou op te lossen zijn door het wiel op te sturen naar een bedrijfje ergens, zij zouden dit dan repararen door vermoedelijk de spaken aan te draaien oid?

Nou heb ik eindelijk mijn motor terug na 4 weken, maar het probleem is er nog steeds, maar wat mij opvalt is dat er ten eerste geen nieuwe spaken in het wiel zitten en ten tweede dat de spaken nog net zo vies zijn als voorheen, m.a.w. er zit nergens een spoor van vingers of gereedschap, etc.

Mijn vermoeden is eigenlijk dat er niks gedaan is met het wiel. En ik wil de dealer hierop aanspreken.


Nou is mijn vraag, het centreren van de naaf, doet zo'n bedrijf door de huidige spaken aan te draaien, of zetten ze er gewoon nieuwe spaken in?
 
Ik weet niet wat je betaald hebt? Nieuwe spaken erin kost echt veel geld, want dat kost tijd.

Nee, het viel nog onder garantie.
Maar ik heb dus het idee dat dat wiel nooit nagekeken is.

Maar ik vraag me dus af, gaan er altijd nieuwe spaken in wanneer de naaf wordt gecentreerd?
 
Misschien overbodige opmerking maar zitten je balhoofdplaten wel goed vast?

Ik zou het niet weten, heb geen idee wat dat zijn! :X

Ik heb vanaf het begin af aan gezegd dat ik de trillingen heel duidelijk in mijn stuur voel, en dat het dus aan het voorwiel moet liggen.
De dealer heeft zelf volgens mij nog geen enkele keer erop gereden, en alleen de band vervangen, de lagers gecontroleerd en het wiel uitgebalanceerd.
En dat heeft aan het trillen niets veranderd

Dus het zou aannemelijk kunnen zijn dat het trillen een andere oorzaak heeft.
Het is een op en naar gaande trilling dat het sterkst is bij 56 km/h.
Je voelt hem 2 seconden trillen, dan een seconde niet en zo gaat dat maar door...
 
Laatst bewerkt:
balhoofdplaten zijn de "platen"waarmee je voorvork aan je balhoofd (frame) vast zit.
zeg je motor eens op een bok of krat zodat het voorwiel vrijkomt van de grond.
trek dan eens aan je voorwiel en kijk of je hele voorvork speling heeft en dus speling op je balhoofdplaten hebt.
en als je je wiel ronddraait kun je misschien met het ook zien of het wiel en de naaf wel in het midden staan.
 
uit: http://www.checklijst.nl/Motor.htm

balhoofdspeling
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken

en ook hier is nog eea te vinden: http://www.google.nl/search?q=trilling+in+stuur+site:http://www.motor-forum.nl&hl=nl&lr=&start=0&sa=N (google zoeken)


Maar waarom vraag je dealer niet naar welk 'bedrijfje' het is gegaan en bel die gasten op en vraag 's eea.
succes
 
balhoofdplaten zijn de "platen"waarmee je voorvork aan je balhoofd (frame) vast zit.
zeg je motor eens op een bok of krat zodat het voorwiel vrijkomt van de grond.
trek dan eens aan je voorwiel en kijk of je hele voorvork speling heeft en dus speling op je balhoofdplaten hebt.
en als je je wiel ronddraait kun je misschien met het ook zien of het wiel en de naaf wel in het midden staan.

Dit probleem had ik onlangs ook, maar ik voelde geen trilling tijdens het rijden, ik hoorde alleen een raar geluid.

Ik denk dat je de monteur echt een keer op die motor moet laten rijden en dan pas kunnen zij ook beter beoordelen wat er precies aan de hand is, denk ik dan maar. *D
 
Ik zou het niet weten, heb geen idee wat dat zijn! :X

Ik heb vanaf het begin af aan gezegd dat ik de trillingen heel duidelijk in mijn stuur voel, en dat het dus aan het voorwiel moet liggen.
De dealer heeft zelf volgens mij nog geen enkele keer erop gereden, en alleen de band vervangen, de lagers gecontroleerd en het wiel uitgebalanceerd.
En dat heeft aan het trillen niets veranderd

Dus het zou aannemelijk kunnen zijn dat het trillen een andere oorzaak heeft.
Het is een op en naar gaande trilling dat het sterkst is bij 56 km/h.
Je voelt hem 2 seconden trillen, dan een seconde niet en zo gaat dat maar door...
Is je motor met een riemaandrijving of ketting?
Heb het al meegemaakt dat deze te strak gespannen stond en had toen ook op en neergaande trilling over de hele motor maar vooral int stuur, hij was wel ketting aangedreven
 
nee, hoor, je kan een wiel opnieuw uitlijnen met de ouwe spaken

kwesite van wiel in de bok en net zo lang draaien tot alles "true" is..
 
Lastig, heb je al geprobeerd met contra-gewichten (dopjes) in het uit einde van je stuur.
Vind het vreemd dat dit alleen bij deze snelheid is....
Als het je voorvork is of balhoofd afstelling moet je het bij iedere snelheid een klein beetje voelen.



Gr,

Nitro2100
 
Terug
Bovenaan Onderaan