Trillend stuur

gumball4000

MF'er
31 okt 2011
236
0
België
Hey iedereen!

Heb sinds enkele dagen iets opgemerkt bij mijn motorfiets (cbf600).
Als ik met 2 handen rijd, voel ik niets speciaals.
Als ik met 1 hand gas geef ook niet, MAAR als ik de motor laat uitbollen (met 1 hand aan stuur) trilt het stuur enorm. Als ik hem dan terug met beide handen vastneem voel ik zelfs geen trillingen.

Daarnet ook stukje snelweg gedaan en met 1/2 handen gereden. Als ik gewoon gas geef, geen enkel probleem. Enkel problemen opgemerkt als ik uitbol met 1 hand aan het stuur en tegen elke snelheid tussen (pakweg) 0-70km/h.
Zelfs bochten nemen met 1 hand trilt hij.

Motorfiets heeft (voor zover ik weet) nergens hard tegen gereden.
 
ik begrijp je niet helemaal ben ik bang, maar het lijkt mij een onbalans in je voorwiel.
het beste kan je denk ik even langs een motorzaak gaan en het verhaal uitleggen en vragen of ze het wiel opnieuw willen balanceren, ook zou ik het balhoofdlager controleren dit kan ook voor dit soort ellende zorgen.



GR NEMO
 
ooo ik lees net dat het een CBF is ;)
dan denk ik toch dat je balhoofdlager kapot is, dat is een euvel bij die dingen :Y ik zou hem vervangen voor een conischelager die gaan veel langer mee dan de originele ;)


GR NEMO
 
ooo ik lees net dat het een CBF is ;)
dan denk ik toch dat je balhoofdlager kapot is, dat is een euvel bij die dingen :Y ik zou hem vervangen voor een conischelager die gaan veel langer mee dan de originele ;)


GR NEMO

Het komt er eigenlijk op neer dat het stuur trilt als ik met 1 hand rijd en de motorfiets laat vertragen zonder te remmen. :)

En over wat voor kosten spreken we hier, ruw geschat? 50euro, 100euro? (met werkuren)

Cbf heeft overigens wel amper 20 000km.
 
ik ken een CBF met geen 15,000 op de teller die het ook heeft :Y , en wat de kosten zijn durf ik niet te zeggen een lager kost €50,- (motozoom dus wat duurder dan een lagerboer) en wat ze aan uren rekenen weet ik niet (ik zou het zelf doen) maar bij een CBF kan je er goed bij en er hoeven geen kuipdelen te worden verwijderd dat scheelt altijd ;) .

GR NEMO
 
Dat hoeft helemaal geen balhoofdlager te zijn. Dat merk je immers meestal ook als je de handen aan het stuur hebt en in bochten.
Grote kans dat je voorband last heeft van cupping. Met name de oudere Bridgestone types waren daar berucht om, maar het treedt bij veel meer banden op. Juist bij wat sportievere motoren krijg je daar last van, omdat er meer gewicht op de voorband ligt.
Andere oorzaken kunnen zijn het voorwiellager, scheef afgesleten band, verkeerd afgestelde vering tot aan de lagering van je achterbrug.

Overigens is zonder handen aan het stuur of met 1 hand rijden geen aanrader......
 
Dat hoeft helemaal geen balhoofdlager te zijn. Dat merk je immers meestal ook als je de handen aan het stuur hebt en in bochten.
Grote kans dat je voorband last heeft van cupping. Met name de oudere Bridgestone types waren daar berucht om, maar het treedt bij veel meer banden op. Juist bij wat sportievere motoren krijg je daar last van, omdat er meer gewicht op de voorband ligt.
Andere oorzaken kunnen zijn het voorwiellager, scheef afgesleten band, verkeerd afgestelde vering tot aan de lagering van je achterbrug.

Overigens is zonder handen aan het stuur of met 1 hand rijden geen aanrader......


Banden zijn nog maar 3000km oud :).
Wel onlangs voorvork laten reviseren...(zelfde moment als bandenwissel)
 
hmm een voorvork revisie bij 20k lijkt me wat snel... maargoed. Balhoofdlager kan een oorzaak zijn, hoeft niet. Niet altijd even makkelijk te herkennen. Rare slijtage van de voorband kan zeker invloed hebben. Als het balanslood van de velg is geraakt kan het ook ontstaan, hoewel dit wel een redelij gewicht was dan....

Misschien nog iets om te controleren: losse kleding/bepakking.
 
Dat hoeft helemaal geen balhoofdlager te zijn. Dat merk je immers meestal ook als je de handen aan het stuur hebt en in bochten.
Grote kans dat je voorband last heeft van cupping. Met name de oudere Bridgestone types waren daar berucht om, maar het treedt bij veel meer banden op. Juist bij wat sportievere motoren krijg je daar last van, omdat er meer gewicht op de voorband ligt.
Andere oorzaken kunnen zijn het voorwiellager, scheef afgesleten band, verkeerd afgestelde vering tot aan de lagering van je achterbrug.

Overigens is zonder handen aan het stuur of met 1 hand rijden geen aanrader......

Was bij mij,destijds,een onderdeel van het lessen :) ,"handjes los".;
Ik doe het nog steeds wel eens,om te testen of alles nog "spoort" :P
Met 1 hand,regelmatig,vooral op de snelweg.(je moet wat als je regelmatig jeuk hebt ,in de neus :) )
 
Laatst bewerkt:
hmm een voorvork revisie bij 20k lijkt me wat snel... maargoed. Balhoofdlager kan een oorzaak zijn, hoeft niet. Niet altijd even makkelijk te herkennen. Rare slijtage van de voorband kan zeker invloed hebben. Als het balanslood van de velg is geraakt kan het ook ontstaan, hoewel dit wel een redelij gewicht was dan....

Misschien nog iets om te controleren: losse kleding/bepakking.


Motorfiets is ondertussen al 8 jaar oud. Toen ik hem kocht, had hij nog maar 8000km (jaar geleden). Heeft dus lang stil gestaan.
Lekken hebben we toevallig gezien bij het vervangen van de remblokken vooraan.
 
kijk even naar het balhoofdlager, dit kan je makkelijk zelf doen en kost nog geen 5 min werk en niet eens vieze handen ;) .

zet de motor op de middenbok en vraag of iemand de motor aan de achterkant naar benden houd (of laat iemand achterop zitten) zo dat het voorwiel vrij van de grond is, je moet het stuur voelen of je een kleine speling voelt of een puntje je mag niks voelen voel je wel wat weet je dat deze kapot is.
het is trouwens vaak het makkelijkste om dit onder aan de poten van de voorvork te voelen/ controleren.



GR NEMO
 
Terug
Bovenaan Onderaan