trillend stuur

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.812
583
Vraagje betreft een yamaha maxim 750,...

Het stuur trilt als je links of rechts door de bocht gaat, ook als je je handen loslaat begint hij te trillen....

enkele ideeen behalve balhoofd ????
 
idd, veel zoeken en lezen, dan heb je meer dan alleen een theorie

Vmax is ook niet je van het met techniek, maar wel verdomde veel van te vinden op Inet, zoals mailinglists met 20 mails per dag over techniek
10 tallen sites met ideën dus voor alles wat



btw, Boefje , topic Vmax aangeboden al gezien ?
 
Zeg, als je nou zoveel trillingen hebt, dat je het stuur eigenlijk niet los kan laten.... Hoe zit het daarmee? Niet dat de motor naar 1 kant trekt of zo. Als ik het stuur gewoon beet heb, is er niks aan de hand eigenlijk. Wat kan ik er aan doen? Of is er meer of iets anders aan de hand? Dealer zei dat het komt door de kleine wielbasis (Yamaha Radian: 1,385 m.) maar daar geloof ik niet zoveel van. Je ziet die motorcoureurs toch lekker een ererondje maken met de handen los van het stuur. Wil ik ook. Ik heb de voorvork nagekeken op speling: noppes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een goeie. Weet je waar trillingen in het stuur ook aan kan liggen?.... Nou?.... Het is elk geval mij overkomen. Stom-stom-stom |( !!. Eergisteren pakte ik mijn ouwe stuur tevoorschijn. Heb al een tijdje een platter en minder breed stuur er op zitten. Ik hield het es zo in mijn handen..... Toen dacht ik: wat rommelt er toch in mijn stuur links?..... Jawel hoor!!! Daar zat de andere trillingsdemper. Als je bezig bent met de montage van een ander stuur ben je met zoveel zaken tegelijkertijd bezig (handles, schakelaars, choke e.d.) dat ik ik wel aan de rechterkant de demper erin heb gezet en links niet. Afijn, mot er nog mee de weg op. Jullie horen van me.

Update 12 juni: Hmm, trillen doet ie nog wel bij gematigde snelheid. Maar dat verdwijnt als je rond de 100 gaat rijden. Nu zullen enkelen misschien zeggen: wie rijdt er nu zonder handen :] aan het stuur?... Nou op GP's zie je de coureurs dat ook doen..... Ach, ik zat er ook aan te denken dat een stuur misschien wel een beetje moet reageren (trillen) vanwege het profiel op de voorband die 'interacteren' met het asfalt. En in de GP rijden ze op slicks (gladde banden). In een ouwe Moto73 las ik voorts dat trillen ook door slechte uitlijning kan gebeuren (achterband spoort niet met voorband) en door een stuurkuip.... wat ik heb. Trillen kan dan omslaan bij hogere snelheid in speed wobble (niet te dempen geschud).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan