Trillend stuur

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.163
109
rhoon
Collega's
Ik heb hyperpro voorvering+achtervering en een koffertje. NU wil het vervelende geval zijn dat als ik me stuur loslaat ( snelheid maakt niet uit ) dat me stuur heen en weer begint te slaan.
Waar moet ik het zoeken? uitbalanceren? er zijn momenten dat het er niet is maar ik heb het idee bij een klein beetje wind dat de zaak heen en weer gaat
 
Je hebt een koffer achterop? Dat kan ook de oorzaak van het trillen zijn. Maar het kan ook aan het balanceren liggen inderdaad, maar dan moest het van te voren ook al zijn.

Ik had dat ook, tot de +/- 80KM/h kon ik stuur prima loslaten, daarboven ging ie razendsnel heen en weer schudden en steeds verder.

Ik reed een x +/- 110KM/h en liet me stuur los en me lekker uitrollen tot +/- 60KM/h (want je mocht maar 50 daar), maar ik wou me stuur vastpakken en toen zag ik het pas, die sloeg als een gek heen en weer.

Nu met nieuwe banden en gebalanceerd doettie het niet meer, dus dat kan het ook zijn.
 
Je koffer is vrijwel zeker de oorzaak, ik liet ook eens mijn stuur los, met koffer achterop, door de hevige trilling (door heel de motor heen, niet alleen het stuur) brak de drager af (zeker van playmobiel of zo :P ) evengoed wel blij dat ik erachter kwam voor ik op vakantie ging. Dit alles gebeurde bij de schrikbarend hoge snelheid van 60km/h, terwijl ik zonder koffer de motor vanaf 120 km/h tot aan 40 of zo rustig zonder handen kan uit laten rollen
 
sommige motoren hebben dit nu eenmaal, mijn gsx-f van 2002 doet het ook, zelfs met een nieuwe voorband die uitgebalanceerd is (uiteraard), heb ook de speling op het balhoofd na laten kijken door de dealer maar die was helemaal goed

dus niets aan te doen soms, misschien het soort band, ik heb er een BT14 onder zitten
 
het zouden ook je balhoofdlagers kunnen zijn.
heb je een dood punt als je langzaam rechtuit rijdt?
teveel speling op je balhoofd zou je moeten kunnen voelen door onder aan je vorkpoten te trekken en te duwen (of tegen een muurtje)
 
Ik denk niet dat je een echt probleem hebt, heel veel motoren vertonen dit soort gedrag als je het stuur helemaal los laat. Een vinger er tegen en het is weg.
Hoe extremer de stuureigenschappen zijn, hoe sneller je dat slaan van het stuur krijgt bij loslaten.
 
Ik denk toch dat het motor eigen is. Ik had het met mijn vorige ook. Vanaf 100 handen los en dan bij 70 ging hij schudden met het stuur.
Na andere banden ,wiellagers en balhoofdlagers nog steeds hetzelfde.
Misschien dat wel of geen koffer nog iets uitmaakt op de snelheid waarbij hij gaat slaan.


Frans
 
Heb de oplossing:
Alles zat dus goed maarrrrrrr de koffer zat recht op de plaat. Op advies van iemand heb ik de koffer een tandje verzet zodat de koffer nu een tikje schuin staat. Probleem opgelost. Dankjwel allemaal voor het meedenken
 
Hoi,

Ik heb nog een vraag over jouw oplossing tegen het trillen van je stuur.

Hoe en in welke richting heb je de koffer gekanteld??
(hopelijk is dit geen domme vrouwenvraag)

Balhoofd is reeds strakker gedraaid en dit helpt niet, dus wil ik graag jou oplossing proberen.

alvast bedankt
:]
 
Hoe en in welke richting heb je de koffer gekanteld??
(hopelijk is dit geen domme vrouwenvraag)

Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden. Je kantelt de koffer naar voren dus van achteren gezien is je slot dan hoger!
De reden is dan ook simpel het gewicht gaat dan meer naar voren. Heb je ook een givi + plaat , draai de twee imbusjes wat losser en dan een tandje naar voren
 
Terug
Bovenaan Onderaan