trillende en stuiterende voorkant GSX-R 600

Franky B

Rookie
15 aug 2004
17
0
Noordwijk
Ik ben in het bezit van en gsx-r 600 (2004) sinds maart dit jaar.
Vanaf het begin voelde ik trillingen bij het remmen , mijn gevoel zei mij steeds
dat het wel zal komen door mischien te harde standaard blokken , en dat het wel
weg zou gaan met het monteren van een zachter setje.
In mei had ik mij ingeschreven voor de Suzuki trackday , wat een drama , ik heb
drie keer de "nationale" gemist omdat de soes niet meer in de hand was te houden
van de trillingen. De aanwezige Suzuki experts hebben terplaatse naar mijn motor
gekeken en konden maar een ding concluderen : de schijven zijn krom.
Ik naar mijn dealer en daar werden inderdaad twee krommen schijven geconstateerd.
Deze werden samen met de remblokken vernieuwd , het hele spul netjes inrijden en
wat denk je naar een paar honderd kilometer kwam het weer terug , maar nu met
een nieuwe verassing de hele voorvork begon nu hevig te resoneren en te stuiteren
tijdens het remmen en hoe harder ik remde hoe heviger dit werd.
Het lijkt alsof je een noodstop maakt op een kinderkoppen weg.
Nu moet ik weer terug naar de dealer voor een groter onderzoek , want die vindt
ook dat lukraak schijven vervangen geen oplossing is.
Ik heb trouwens alle mogelijkheden geprobeerd wat demping berteft in en uit ,
en alle voorveerspanigen , een zacht setje performance friction blokken
hielp ook niets , ik denk dat het probleem dieper zit mischien zijn de schijven
te zwak? , of zit er iets mis in de voorvork . Ik ben heel benieuwd of er meer
rijders zijn met dit probleem en mischien met een tip of oplossing , ik heb
trouwens toch al 8500 km gereden op die rijdende "tarzan".
Groeten van Franky B.
 
ik neem aan dat je gewoon (fabrieks) garantie hebt?
dan laat je het zootje toch gewoon nakijken?
 
das al de 2e keer dat ik zo'n verhaal over de '04 gsx-r 600 hoor :X (komt Suzuki binnenkort ook al met een terugroep actie? :+ )
 
das al de 2e keer dat ik zo'n verhaal over de '04 gsx-r 600 hoor :X (komt Suzuki binnenkort ook al met een terugroep actie? :+ )
Ik had toch echt ergens anders last van hoor.

(Ik remde hem, ondanks wat voor instelling dan ook, helemaal tegen de aanslag aan op sommige soorten wegdek, denk aan onregelmatig asfalt op dijkweggetjes)
 
Kromme rem schijf/ven

Klinkt raar maar ik weet bijna 100% zeker dat dit het geval is, had ik ook bij mijn fiets (cbr600fx) was ook nog bijna nieuw toen ik hem kocht van vorige eigenaar, maar er was toch echt een schijf krom, een stoppie kan je dan wel vergeten het voorwiel gaat dan zo heftig stuiteren dat ie van de weg los komt en blokkeert! en je een mooie streep trekt met je voorwiel :X

na laten meten zou ik zeggen.
 
Kromme rem schijf/ven

Klinkt raar maar ik weet bijna 100% zeker dat dit het geval is, had ik ook bij mijn fiets (cbr600fx) was ook nog bijna nieuw toen ik hem kocht van vorige eigenaar, maar er was toch echt een schijf krom, een stoppie kan je dan wel vergeten het voorwiel gaat dan zo heftig stuiteren dat ie van de weg los komt en blokkeert! en je een mooie streep trekt met je voorwiel :X

na laten meten zou ik zeggen.

maar hij heeft al andere schijven laten steken...............
Misschien eens wavebrakes laten monteren, is toch garantie ;)
 
maar hij heeft al andere schijven laten steken...............
Misschien eens wavebrakes laten monteren, is toch garantie ;)

JA nu lees ik het ook heheheh :P (gevalletje leesluiheid)

misschien houd hij er een ongeschikte remstijl op na voor die standaard schijfjes, racen is toch net ff wat anders als een beetje gummen op straat. ik heb me wel eens laten vertellen dat rem in knijpen tijdens stil stand ook niet zo best is,maar idd die waves zijn opzeker goed en moooooooooooi :9~
 
Laatst bewerkt:
Hard remmen tot stilstand en dan de rem ingeknepen houden veroorzaakt kromme schijven. Probeer de rem los te laten en dan ook nog langzaam vooruit te bewegen.
Als je de rem ingeknepen houd, koelt de schijf sterk af, behalve waar de remblokken de schijf vast hebben, dit geeft zoveel spanning in het materiaal dat de schijven kromtrekken. Zorg ervoor dat de schijven een beetje egaal kunnen afkoelen.
Ga nu niet zeggen dat dit niet mag gebeuren. Je hebt gekozen voor een super-sport machine waar concessies gedaan zijn aan de betrouwbaarheid en levensduur.
 
Hard remmen tot stilstand en dan de rem ingeknepen houden veroorzaakt kromme schijven. Probeer de rem los te laten en dan ook nog langzaam vooruit te bewegen.
Als je de rem ingeknepen houd, koelt de schijf sterk af, behalve waar de remblokken de schijf vast hebben, dit geeft zoveel spanning in het materiaal dat de schijven kromtrekken. Zorg ervoor dat de schijven een beetje egaal kunnen afkoelen.
Ga nu niet zeggen dat dit niet mag gebeuren. Je hebt gekozen voor een super-sport machine waar concessies gedaan zijn aan de betrouwbaarheid en levensduur.


Het leuke is dat er nergens staat dat hij nadat hij geremd heeft de rem ingehouden houd. Handig dat jij die conclusie getrokken hebt.

Dan hoef ik dat niet meer te doen.

Oh. En nee, dat mag niet gebeuren.
 
Ga nu niet zeggen dat dit niet mag gebeuren. Je hebt gekozen voor een super-sport machine waar concessies gedaan zijn aan de betrouwbaarheid en levensduur.

Als dat inderdaad zo makkelijk gaat, zou dat dus moeten betekenen dat nagenoeg geheel supersport rijdend Nederland met een klapperende en stuiterende voorrem rondrijdt :?
 
Ga nu niet zeggen dat dit niet mag gebeuren. Je hebt gekozen voor een super-sport machine waar concessies gedaan zijn aan de betrouwbaarheid en levensduur.


Klopt, je hebt helemaal gelijk, remmen is voor mietjes, dus daar wordt geen aandacht aan besteed door de fabrikanten. Ik heb ook gehoord dat de nieuwe gsxr 1000 helemaal zonder remmen geleverd gaat worden i.v.m. gewichts besparing

|( |( http://www.watbenjedan.tk (*klik*)
 
Heb zoiets in moto73 gelezen (weet niet meer zeker en kan het zo snel niet vinden)

Daar hebben ze de GSX-R 750 als duurtester
Daar vertelden zo ook over heftige trillingen.
dat was tijdens de eerste test

Later werd de motor omgeruild voor een nieuwe hele verse.
De eerste motor die moto73 had gekregen was van een voor-serie of zoiets, maar het schijnt dat ze met de tweede motor geen problemen hebben.

Zal het nog ff opzoeken
 
gevonden!

Staat in moto73 nr15 blz 31 rechterkant.

over de eerste fiets (van de voorserie)
sterke trillingen van het blok zelf en het sterke trillen van de voorkant bij remmen. Dus niet eens hard remmen

Bij de nieuwe motor hadden ze hier geen last van.
Dus als ik jou was ging ik er bovenop zitten. Is erg zonde, heb je voor veel geld een motor gekocht blijkt dat ie nie deugt.

Stuur me ander een mailtje met je adres, dan stuur ik je een copietje
 
Ik wil iedereen hartelijk bedanken dat zij zo met mij mee denken.
Maar om nou gelijk te zeggen dat deze problemen een consessie zijn van het heden daagse supersport rijden lijkt mij toch wat sterk. Zeker als je bedenkt dat de
heftigste problemen zich manifesteren tijdens gewone straat omstandigheden.
Koop ik na vier Ducati,s eindelijk eens een jap,die voor mij toch symbool staan
voor onvoorwoestbaar en betrouwbaar heb ik dit weer.
Dit heeft ook niets te maken met het vast houden van hete remmen , daar heb ik mij
nog nooit mee bezig hoeven houden,en dat wil ik ook niet ook.Naar mijn gevoel zit 't in de schijven of de klauwen of de voorpoten of het voorwiel of de band
of het klote weer of........ nou ja ik weet het eigelijk niet , wat ik wel weet
is dat het het irritant is en dat het geen veilig gevoel geeft.
Deze week gaat de Soes weer terug naar de dealer voor een uitgebreid onderzoek,
als uitslag er is laat ik wel wat weten
 
gevonden!

Staat in moto73 nr15 blz 31 rechterkant.

over de eerste fiets (van de voorserie)
sterke trillingen van het blok zelf en het sterke trillen van de voorkant bij remmen. Dus niet eens hard remmen

Bij de nieuwe motor hadden ze hier geen last van.
Dus als ik jou was ging ik er bovenop zitten. Is erg zonde, heb je voor veel geld een motor gekocht blijkt dat ie nie deugt.

Stuur me ander een mailtje met je adres, dan stuur ik je een copietje
Hmmm.

DAT heb ik eerder al gehoord.

trillingen bij hard remmen GSX-R750 2004??
 
Ik heb sinds vorige week zaterdag een gsxr 750 2004
dezelfde remmen zitten ook op een kawa zx6 anno 2003
die (kawa) remmen en(suzuki) remmen kwamen als een van de betere uit de test
Ik heb nu 800km weg maar geen last van trillingen bij hard remmen .Heeft het niks met je lagers te maken?
en is je band wel goed gebalanseerd?
en als je schjiven krom zijn dan kan je niet meer remmen want dan moet je blijven pompen. bij iedere omwenteling word je remzuigers weer naar buiten gedrukt.




Veel succes ermee en gewoon steeds terug gaan naar dealer want dit is garantie!! :(
 
Oh ja en om te constateren of een van je schijven krom is .
1 tijdens rijden kan je schijf zien draaien als ie krom is wiebelt die
2 (veilige manier) motor op bokken zetten en een pen of iets goed stil houden in de buurt van je draaiende schijf. bv hand tegen de spatbord leunen
als ie dan ook wiebelt is ie krom.

Ik denk niet dat krommen schijven het probleem is
ik heb op een gs 500 een kromme schijf gehad.(ik was mijn schijf slot vergeten) :? :?
tijdens rijden moest ik blijven pompen en dan nog reageerde hij niet.
 
Ik heb sinds vorige week zaterdag een gsxr 750 2004
dezelfde remmen zitten ook op een kawa zx6 anno 2003
die (kawa) remmen en(suzuki) remmen kwamen als een van de betere uit de test
Ik heb nu 800km weg maar geen last van trillingen bij hard remmen .Heeft het niks met je lagers te maken?
en is je band wel goed gebalanceerd?
en als je schjiven krom zijn dan kan je niet meer remmen want dan moet je blijven pompen. bij iedere omwenteling word je remzuigers weer naar buiten gedrukt.
Nu je het zegt, dat klinkt wel als iets wat langzaam aan je remschijven krom kan werken?

Je zit vast nog op je eerste voorbandje, laat het ding eens domweg op balans controleren? (De balans langs de as-richting uiteraard...)
 
Nee geen grapje,het is toch bekend dat wat John schrijft,zelfs ook bij auto's voorkomt...zelf meegemaakt.
Dus remmen...stilstaan en iets doorrollen is het advies,zeker niet ingeknepen houden wat John al zegt.
Heb je je schijven nooit gevoelt na hard remmen?moet je eens naar een endurance kijken bij nacht,staan ze roodgloeiend!
ok zijn wagens,maar op motoren worden ze heet genoeg hoor,dus plaatselijk andere temperaturen door ingeknepen remmen resulteerd idd tot kromtrekken.
Vreemd dat jullie net doen alsof dat nieuw is! :? en John gek is...tuurlijk |(
 
[me]Wazowski komt ook altijd met roodgloeiende remschijven tot stilstand voor een rood stoplicht :] [/me]
 
[me]Wazowski komt ook altijd met roodgloeiende remschijven tot stilstand voor een rood stoplicht :] [/me]


hey Mike
zwaai2.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan